equality
Ray Davies tackar jag för, min husgud av alla. Bra att dom lite märkliga harmonierna uppskattas, var lite orolig om det skulle upplevas konslat, men när jag lyssnade på den gamla inspelningen på kassett kändes det direkt naturligt. Sången görs om, och med lite bättre uttryck och tryck kommer den att upplevas som högre.
asti
Nationalteatern igen, he-he! Jaja, ska inte säga nåt. Vad gäller "Lissabon" på slutet, dom stämmorna är exakt samma som tidigare i låten, har inte lagt till nån stämma. Låten har mycket motsatser i sig, vilket jag har försökt uttrycka i texten. Versen är egentligen refräng och refrängen en vers. "Refr" går i E-dur, "versen" i E-moll. Mot slutet bakar jag samman kören i "refr" med kompet i "versen". Det är inte falskt, däremot disharmoniskt eftersom jag sjunger "Lissabon" i E-dur mot ett mollackord. Jag tyckte lät spännande.
freddy
Efter din kritik mot mina trummor för ett par låtar sen har jag tänkt till. Varför sitta och programmera själv, fast det är kul, när det finns färdiga trummidi. Det är alltså inte sas riktiga trummor, fast på ett sätt är det. Finns många bra gjorda trumprogrammeringar i olika stilar (av riktiga trummisar, tror jag) i BFD2, det är bara att dra dom till Cubase, sen har man ett sväng att utgå ifrån. Sen kan man ju pilla lite med vissa saker, vilket jag har gjort här. Sång ska läggas om.
Harmonica mike
Tänkte till gjorde jag nog nån gång på nittiotalet när låten var inspelad på en kassett, ibland hittar man små guldkorn. Texten däremot är nyskriven men känns ännu inte riktigt färdig. Du har rätt ang sologuran, ville försöka anpassa den till låten och inte köra nåt egotrippat. Däremot tycker jag att låten just där tappar lite intensitet, vill ha lite mer ös av andra instrument, bla orgeln. Sextiotal, ja, jag vet inte, inte tanken, men rötterna finns där omedvetet. Rock on själv mate!