Kontrollrummet

Färdigmixad (uppdaterad 070310)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

* LÅTNAMN:I want to go home
* ARTIST/GRUPP: Chris Michols
* GENRE: ja du
* KOMPOSITÖR: Chris Michols
* PRODUCENT: Chris Michols
* INSPELNINGSÅR: 2007
* FORMAT: Mp3 128Kbps
* STATUS: Nu är det nog bara bas och eventuellt något lite till kvar

Japp... idag har vi lagt om alla gitarrer och äntligen lagt riktig bas. Kul att notera är att när vi skulle börja spela in den akustiska basen så hade vi ingen telekabel så provade att bara micka basen med min AKG perception och det blev rätt ok... Om inte annat kan jag iaf säga att det är en jävligt akustisk produktion.

Mastringstest

I Want To Go Home.mp3
« Senast ändrad: 10.03.2007, 15:44:13 by lonewind »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bongo killen är lite difus i ljud bilden kanske skulle vilja vara i ett lite större rum.
väldigt bra sång o sång ljud.
Hoppas den där basisten kommer hem till dig snart ;)

gott  jobbat lonis
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skönt med percussion inget snack. Men jag ska vara ärlig...den lyfter inte alls nu när man hört med trummor och så.....sången e skitbra på denna, inget snack, men den blir inget mer än legereldsmysig.

"kill your darlings" har jag läst.....

den gamla är en riktigt bra låt...lyft den istället med ett sånt har bra sångspår och fippla lite med mixen, det blir en av de bättre låtarna i denna genre jag hört på länge.

....tycker jag :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

bongo killen är lite difus i ljud bilden kanske skulle vilja vara i ett lite större rum.
väldigt bra sång o sång ljud.
Hoppas den där basisten kommer hem till dig snart ;)

gott  jobbat lonis


Skulle man kanske slänga på ett litet rumsreverb på bongoman tror du?


Utloggad lonewind

skönt med percussion inget snack. Men jag ska vara ärlig...den lyfter inte alls nu när man hört med trummor och så.....sången e skitbra på denna, inget snack, men den blir inget mer än legereldsmysig.

"kill your darlings" har jag läst.....

den gamla är en riktigt bra låt...lyft den istället med ett sånt har bra sångspår och fippla lite med mixen, det blir en av de bättre låtarna i denna genre jag hört på länge.

....tycker jag :D

Ärlighet är bra... för mig är lägereldsmysig precis vad jag är ute efter så det betyget är topp. Den andra version är ju gjort och avklarat sen länge och inget jag längre eftersträvar... det var kul när det var...

Nu vill jag göra några lyckade och lägereldsmysiga låtar så några trummor och ösiga låtar kommer jag inte producera på ett tag erkänner jag villigt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
okej :)


Synd på denna "hit", men det är ju också en jävligt bra lägereldslåt, inget snack. och din sång är klockren!

Synd bara på potentialen ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bongo killen är lite difus i ljud bilden kanske skulle vilja vara i ett lite större rum.
väldigt bra sång o sång ljud.
Hoppas den där basisten kommer hem till dig snart ;)

gott  jobbat lonis


Skulle man kanske slänga på ett litet rumsreverb på bongoman tror du?

skulle nog funka bra tror jag så han smälter in lite mer
att leva är att dö


Utloggad lonewind

bongo killen är lite difus i ljud bilden kanske skulle vilja vara i ett lite större rum.
väldigt bra sång o sång ljud.
Hoppas den där basisten kommer hem till dig snart ;)

gott  jobbat lonis


Skulle man kanske slänga på ett litet rumsreverb på bongoman tror du?

skulle nog funka bra tror jag så han smälter in lite mer

Lyssnar i högtalare nu vilket jag inte gjorde när jag mixade igår kväll och visst måste han blötas upp lite för att smälta in



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
*tuggar i mig tidigare uttalanden"

Det funkar faktiskt bra även i denna versionen också! På ett annat sätt.
Nu sitter trumklappet snyggt och bra, väldigt bra nivå på saker och ting tycker jag.

Tycker du gör ett väldigt bra sångspår!

snygga körer.

det hesa i yeayeayea är skitbra!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

*tuggar i mig tidigare uttalanden"

Det funkar faktiskt bra även i denna versionen också! På ett annat sätt.
Nu sitter trumklappet snyggt och bra, väldigt bra nivå på saker och ting tycker jag.

Tycker du gör ett väldigt bra sångspår!

snygga körer.

det hesa i yeayeayea är skitbra!




Ah... härligt.... då kanske det inte är så mycket mixjobb kvar då...

Jäkligt kul är det att jobba bara med akustiska instrument...

Tusen tack för att du lyssnar och kommenterar, det är värt mycket!

Vad blir jag skyldig?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du får såga versino tre av snow in july jag just postar ;) haha!

Fika i uppsala nångång kanske ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

du får såga versino tre av snow in july jag just postar ;) haha!

Fika i uppsala nångång kanske ;)

Det ska jag genast göra...

Fika.... det är ju en trevlig tanke!

Syns strax i din tråd



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gillar faktiskt baasljudet trots eller tack vare den speciella insåelningen :)

låter "live", låter bra.

Har inga kommentarer...körerna kommer fram skitsnyggt, shakern ligger nice....

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

gillar faktiskt baasljudet trots eller tack vare den speciella insåelningen :)

låter "live", låter bra.

Har inga kommentarer...körerna kommer fram skitsnyggt, shakern ligger nice....

bra!

Härligt... verkligen kul att höra....

Försöker mig på en första mastring just i detta nu



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inte behöver du boinka när jag är i skrivartagen.

Låter bra, jämfört med diverse musik som jag rippat från CD. Volymen ligger lite lägre, men inte mycket, och då är det ju väldigt dynamiskoa saker du spelat in, sång gitarr etc.

Låter krispigt och fint. Ljuden från ackordbyte etc på gitarrerna ska väl vara på tycker jag, det låter bara passande.

Bra jobb!

Hur går det med den andra ideen?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

inte behöver du boinka när jag är i skrivartagen.

Låter bra, jämfört med diverse musik som jag rippat från CD. Volymen ligger lite lägre, men inte mycket, och då är det ju väldigt dynamiskoa saker du spelat in, sång gitarr etc.

Låter krispigt och fint. Ljuden från ackordbyte etc på gitarrerna ska väl vara på tycker jag, det låter bara passande.

Bra jobb!

Hur går det med den andra ideen?

Ja, du är inte lite aktiv här.... men det tackar man för....

Jag fick en liten basräka inspelad till andra iden så jag  måste lägga om gitarren så att den passar. Sen måste jag  pilla lite med sångmelodin och sen ska jag presentera den igen....


Utloggad tsmalmbe

Förutom total avsaknad av bas (inget under typ 120Hz här) så är det bra mixat och spelat. Lite ettriga panoreringar kanske, men det är väl smaksak.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

Förutom total avsaknad av bas (inget under typ 120Hz här) så är det bra mixat och spelat. Lite ettriga panoreringar kanske, men det är väl smaksak.


Hej, vet inte när du lyssnade på den här. Jag vet nämligen inte om jag kan hålla med om total avsaknad av bas. Hörde du en äldre version så är jag med men i den versionen som är ute nu som är klar finns det mer än tillräckligt med bas i.

Tack för lyssning och kommentarer!


Utloggad lonewind

Förutom total avsaknad av bas (inget under typ 120Hz här) så är det bra mixat och spelat. Lite ettriga panoreringar kanske, men det är väl smaksak.


Jag tar tillbaka mitt föregående uttalande. Du hade helt rätt. Nu har jag gjort en mix där jag fetat på basen en hel del. Hoppas det är bättre nu.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mixen låter bra hos mig...men det gjorde den förra gången oxo :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad lonewind

mixen låter bra hos mig...men det gjorde den förra gången oxo :)


Ah super... ja, jag har bara gjort lite finjusteringar...


Utloggad tsmalmbe

Hör fortfarande ingen bas. En basgitarr som låter över 140Hz tump-tump-tump, den hörs nog. Men inget botten. Lyssnade med lurar den här gången, som oftast basar på i starkaste laget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

Hör fortfarande ingen bas. En basgitarr som låter över 140Hz tump-tump-tump, den hörs nog. Men inget botten. Lyssnade med lurar den här gången, som oftast basar på i starkaste laget.


Basen är en akustisk bas mickad med en AKG perception 200. Så den sprudlar ju inte direkt med lågfrekvent bas redan från början. Jag har dock fläskat på den en del med waves maxxbass. Dessutom gick in i mastringen och höjde rätt rejält vid 100Hz vilket i mina lurar (Sennheizer HD25 SP) resulterar i en ganska skön bas. Dock precis på gränsen till överdriven. Är det bas därunder du är ute efter så kan jag nog tycka att det inte riktigt passar in i en akustisk låt att vräka på en massa runt 60Hz. Men jag är fortfarande lite av en nybörjare i ljudvärlden och är inte allvetande. Du får dock gärna förklara närmare vad det är du tycker jag missat.



Utloggad tsmalmbe

Hur mycket är spåret komprimerat? Eq borde inte vara det första verktyget på en akustisk bas (ingen bas) tycker jag. Kompressorn hämtar fram det som finns till förfogande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

Hur mycket är spåret komprimerat? Eq borde inte vara det första verktyget på en akustisk bas (ingen bas) tycker jag. Kompressorn hämtar fram det som finns till förfogande.


Basen är mycket lätt komprimerad

EDIT:

Det blev lite väl starka toppar på vissa ställen då en akustisk bas är väldigt dynamisk. Därför valde vi att lägga en kompressor som bara höll nere de värsta topparna lite lite...
« Senast ändrad: 12.03.2007, 13:56:31 by lonewind »


Utloggad tsmalmbe

OK, jag skulle komprimera den mycket mera, med en långsam kompressor, typ UADs LA-2A eller nåt sånt. För jag gillar inte att den thump-tumpar. Tycker att också en akustisk låt skulle må bra av ett mjukt botten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lonewind

OK, jag skulle komprimera den mycket mera, med en långsam kompressor, typ UADs LA-2A eller nåt sånt. För jag gillar inte att den thump-tumpar. Tycker att också en akustisk låt skulle må bra av ett mjukt botten.


Ok, fast nu har vi nog hamnat på en fråga om smak. För här var både basisten och jag ense om att vi gillade det naturligare ljudet bättre. Ville vi ha en mjukare och mer komprimerad bas hade vi nog använt en elbas...