Jag gillar också låten, det har jag sagt på msn Emu. Jag gillar även din röst, den känns rak och naturlig. Du borde sjunga mer och oftare, helheten blir så mycket mer personlig, speciellt med ett starkt ämne som i denna text.
Jag tycker också du ska slänga på lite melodyne/autotune eller vad du nu har, eller ta hjälp med det då. Dels för att rätta till surighet, men även för att det blir en lite annan ton då, som jag tycker sitter bra i elektronisk/syntig musik. Alltså jag syftar inte på cher-effekten, utan känslan av att det blir lite "för perfekt" osv. Ofta i statisk musik med elektroniska beats så finns det lite utrymme för... vad ska vi kalla det.. för-toner
Dom man tar i ansatsen till tonen man vill åt.
Jag verkar tycka att desto mer maskineri som puttrar musiken desto bättre passar det med total tonkorrigering.
Nåja, det är min åsikt. Men jag tror det kommer sätta sången i låten på ett helt annat sätt. Plus att det blir rent då
Bra låt dock och jag är säker på att du kommer feppla upp den ett par steg i kvalité., med din syntetiska häxbrygd och dina industrialiserade atmosfärverktyg.
Om du har svårt att hitta stämmor i låten så kan jag väl tipsa om lite saker ur en mer teoretisk synvinkel:
1. Se över ackorden i låten där du vill ha stämma. Vilka toner det är i ackorden osv.
2. I traditionell stämföring brukar man vilja att stämmorna hoppar så lite som möjligt, alltså om du har två ackord efter varandra, gå då från tonen i första ackordet till en ton i andra ackordet som innebär minst hopp. Ibland kan man ligga kvar på samma, ibland kanske flytta sig någon ton upp eller ner bara.
3. Motstämmor är även det snyggt, om melodin går "uppåt" prova då att gå "neråt" tonalt, eller omvänt då. Man vill gärna undvika att alla toner går åt samma håll, det blir fult och låter inte bra.
4. Om man fyller ut kören med flera toner ur ackordet så blir det väldigt fylligt av naturliga skäl. Ska man dubbla några toner så är det bra att dubbla grundtonen i första hand, för att få känslan av det ackordet man utgår ifrån. Dubblar man kvinten eller tersen så kan det låta som ett annat ackord.
5. Om du sedan har svårt att hitta tonerna till musiken och leaden. Ta då och spela in körstämman på piano till musiken där den ska vara. Använd sedan denna melodi som stöd och sjung in igen. Ibland underlättar det att ta bort leaden, men man vill samtidigt ha en bra synk mot den, så ja.. det beror väl lite på hur dom ligger.
osv.