Forum > Demolåtar
equality - Sommarbrud
equality:
--- Citat från: Emulator skrivet 26.06.2009, 01:23:28 ---Låter fint detta! Gitarren snubblar lite ibland som någon var inne på, och pianot kan kännas lite stolptigt ibland -för att varvas med skönbt avslappnade figurer. Kanske öppna pianofilens pianoroll och testa att dra ner velocity på de flesta noterna? aningen mer decay i ljudet kunde ge lite softare mer "pedal-feel".
Tror inte du skall sänka tonart eller en oktav, men du gör det ju alltid så svårt för dig med enorma hopp upp o ner i sångmelodin :D
Nog funkar det alltid. Någon slags mer poppig eq-visa denna gång. I klassisk vistradidion upprepas vissa fraser, tex "väntar vid min strand". I en mindre poppig kontext skulle det kännas bättre nu, känns det lite påfluget på något vis. kanske bara tjunga "Uuuuhuuuu" eller något istället?
Bara lösryckta fragment av tankar.
bra bra.
--- Slut citat ---
Jag vet texterna börjar(?) bli klyschiga. Har inte riktigt kunnat formulera mig här, ännu får jag väl tillägga. Det brukar lossna så småningom. Ändå bra att få synpunkter på ett tidigt stadium. Som hemmablind får man se upp blindgångare. "Uhuuuuuu" ? Ok :rolleyes: Jag tror du vill att jag skall hopa ur skaklarna och bli någon jeffla weirdo va!? Nämen jag tror jag fattar vad du menar. Det där med decay på pianot låter intressant, haft decay på hela mixer (mixrar, mixtrar eller vad det heter...?) Vore intressant med tidsangivelser på gurasnubbel från dig och Eko om det är ok? Kanonbra synpunkter som alltid! Thnx mannen!
edit: Hepp. Jag hör snubblet! Usch. Måste fixas.
Avslappnad:
Förtydligande. Det är bara pianot jag syftar när det gäller tonartssänkningen, inte hela låten.
Rattlesnake:
En sån där härligt somrig låt som nästan bara du kan få till. :wub: Associationerna denna gång går till Pugh och hans cykelsemester.
Jag tycker du har en väldigt god grund att utgå ifrån här. Gitarrer, bas och trummor låter snyggt ihop, och sången är personlig och bra. I sticket låter det som en annan sångare kommer in, men det stör inte mig utan snarare gör det mera intressant och varierat.
Skulle man vilja piffa upp arret lite, tycker jag att framför allt sista versen borde få lyfta. Skulle nog låta fint med någon form av kvinnostämmor som kom in i bakgrunden.
Pinosolot skulle jag nog vilja byta ut mot något mjukare blåsinstrument, och låta pianot istället understödja kompet emellanåt.
Men det blir en bra låt det här! Grattis! :)
Wernborg:
Fin låt.
Pianomelodin mellan verserna låter sådär rent ljudmässigt. Nylonakke kanske? Alldeles för billigt nu. :blink:
Oväntat med lite blå toner i bryggan. Bra.
Nästan OT:
Ett tips angående velocity. Om man spelat in ett spår man tycker är för hårt brukar det funka bra att sänka med kommando istället för att peta på enskilda noter. Man brukar kunna göra en selektering av en bunt noter och tala om att velocityn ska sänkas med tex. 25%.
equality:
Avslappnad: Jo jag förstod det. Tack ändå. Jag lägger upp version med oktavsänkning på pianot.
Rattlesnake: Väldigt uppmuntrande kritik! :wub: Tack! Vet inte vad som hände med sången i sticket förutom att det var insjunget en annan dag. Roligt att du tycker den funkar men jag tycker den är småfalsk rakt igenom. Låter som stereobilden är annorlunda fast det skall vara mono båda gångerna. Fattar inte riktigt. Roligt att gillar låtidén Rattlet!
Wernborg: Du har då alltid handfasta råd och idéer. Bra! Jag skall titta på det. Håller med dig om pianosolot, nästan pinsamt, på Agnestig II -nivå eller nåt. Nylongura var min tanke också eller kanske mjukare jazz-d:o?? Stort tack!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida