Kontrollrummet

"Omedveten" stöld

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag håller på med en låt som jag tycker mig känna igen från en annan låt som jag inte kan komma på vad den heter. I melodivestivalsammanhang hade detta varit bra - eftersom folk då skulle känna igen sig i melodin (hoppas jag inte är alltför fördomsfull) Men som självständig skapare av musik med ambitionen att skapa unika låter är det helt fel. Det är ett problem. Känns det igen mina damer och herrar? Antingen kör man på tills någon säger att den låten är snodd från den och den, eller så backar man. Vad gör man? Det handlar ju egentligen inte om intrång i upphovsmannarätt eftersom det är bara demos man gör. Men det känns lite pinsamt att upptäcka att ens fantastiska låt är nåt som man hört nån gång och på nåt sätt ligger kvar i huvudet. Vet inte om denna tråd leder nånstans, men vore kul att höra liknande upplevelser.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
skojaru ?  :D - det här är problemo numero uno för i alla fall mej...
man har ju huvudet fullt av melodisnuttar, harmonier, basgångar å andrastämmer efter ett antal års musiklyssnande. naturligtvis kan man inte låta bli att påverkas och undermedvetet plagiera från saker man hört förr gjort av andra, men man tror att det är ens eget bara för att det kommer till en så naturligt medan man skapar.
lite skämmigt är det när man sitter med en färdig hit som man är sååå nöjd med  B) - bara för att sedan efter att man presenterat den i något sammanhang ( som t.ex. här på forumet )  blir upplyst av någon som har 'influensen' färskare i minne att ' detta är ju snott från xxx '  :wub:
vet inte hur många timmar jag suttit och försökt göra om oavsiktliga plagiat till något eget genom att ändra i melodin, fraseringen, taktarten, basgången å fan å hans moster, men det blir sällan riktigt bra eftersom grunden ju är någon annans ändå :o.
bara att skrynkla ihop å släppa egentligen, men ack så svårt när man jobbat med det och varit nöjd med det...men bara bita ihop och gå vidare - inspirationen kommer igen en annan dag och man får slipa och putsa på sin egen orginalitet i stället och vara vaksam på hur lätt det är att rulla ner i gamla invanda hjulspår där tusen gått förut.
ibland misströstar jag helt och det känns som att alla kombinationer av harmonier, ackordsföljder och stämmor redan använts om å om så många gånger att det inte finns något nytt att skapa längre, men det går nog fortfarande att hitta nya infallsvinklar om man bara är lyhörd och kritisk.
skapa på bara ! ;)


Utloggad Schecter

Jodå det där känner man igen..  :P

Men ska man vara rädd för att man omedvetet snor andras låtar så är det lika bra att lägga ner.. Så jag bryr mig inte längre!  :P

Bara att köra på.. Hur mycket finns det redan som är snott mer eller mindre? Går inte att komma ifrån det där helt..

Kör på och skit i alla andra!  ;)
www.grahnsmusik.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har samma problem fast tvärtom.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag håller med, men jag ser det inte alls som något problem. Alla låtar jag skriver är inspirerade av andra band och artister, vissa mer och andra mindre. Om någon låt råkar bli så mycket inspirerad så att den låter lika som en annan låt, men ändå inte omedelbart en kopia, då ser jag inte likheten som något problem. Jag accepterar bara likheten och gör klar låten.

http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Jag har samma problem fast tvärtom.
Eko

ha ha -   :lol: hur menar du då? - att andra snor alla dina orginalidéer ?  :D :D :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag skrev ett himla juste pianointro sommaren 1978 - och döm om min förvåning när dessa låtar dök upp






















Skämt åsido - jo det har hänt att jag har gjort låtar på kammaren med lite speciella musikgångar  som efter något eller några år dykt upp hos andra artister - men dom har inte snott dom från mig. Dom har bara hittat på samma sak. Jag har inget inspelat nu men det vore kanske en kul idé att lägga upp en sådan låt på halvfärdiga så får man gissa vilken mainstream det var.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
eller så kan man ha ' värsta plagiatet' som nästa festival-tema  :lol: viken pinsam tävling det skulle kunna bli hahahaaa  :D :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den låt du gjorde Eko, snodde ju nån och gav till BEYONCE eller vad hon nu heter?  Den blev ju en riktig hit!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Schecter

 :D Ja va före Ace Of Base men ingen som vet om det..  :lol: :ph34r:
www.grahnsmusik.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den låt du gjorde Eko, snodde ju nån och gav till BEYONCE eller vad hon nu heter?  Den blev ju en riktig hit!
Ja det var ju den där tyska bruden som snodde från mig som sedan Beyonce snodde från. Men det är en typiskt sån grej - här hittar jag på en lite speciell passage och några månader senare så får jag höra Beyonce sjunga den - även om nu flertalet på detta forum (i alla fall de som lyssnade inte tyckte så) så tyckte jag i alla fall att det var en rak rip-off.
I Totos och Teds fall finns det en koppling i Janne Schaffer som arrade Sattelit efter att ha träffat Toto och hört dom lira in Hold the line. Tydligen inget som Janne har stuckit under den berömda stolen - det är en rak rip-off.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lustigt, eller olustigt hur många som inte har problem med att medvetet låna om jag tolkat det hela rätt. Vissa gör det som en konst, t.ex Nick Lowe. Men när lilla jag gör en låt och hör att nånting kommer från nån annan så stryker jag det partiet omedelbart bums. Inte för att jag är rädd för efterrättsliga påföljder, utan för att det från ett skapande perspektiv känns fel. Sen är det ju så att man inte har kontroll över allt. Någon upptäcker att något låter som xxx utan att man har en aning om det. Det vill jag kalla omedveten stöld, istället för "omedveten" stöld - om skillnaden uppfattas.


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
"vet inte hur många timmar jag suttit och försökt göra om oavsiktliga plagiat till något eget genom att ändra i melodin, fraseringen, taktarten, basgången å fan å hans moster, men det blir sällan riktigt bra eftersom grunden ju är någon annans ändå

Jag tycker inte det är ett problem att man gjort ett stycke eller bara en melodi som låter som något man inspirerats av, huvudsaken att man inte omedvetet stulit typ låtstrukturen, eller ett helt ackompanjemang med melodier, taktart och rytmindelningar. Då blir det ganska uppenbart att man "tagit" allting i t.ex. ett tema från en annans låt. Destovärre då om man medvetet gjort det.

Samtidigt är det nästintill omöjligt att göra något intervallmässigt unikt; det mesta har redan gjorts på den fronten. Till och med någon hyperexperimentell tongång skulle kunna härledas till Schönberg eller Stravinskij om man vill vara en riktig musikpolis. Kort sagt, man får ser allting i sitt sammanhang. Jag är då inte bekymrad över plagiatdiskussionen. Så länge man inte snott ett helt tema så får det gå, men då sjunker också låtens attraktionsvärde, för det är inte "eget" för fem öre.
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


DåligtGehör

  • Gäst
Steely Dans låt Gaucho är i högsta grad inspirerad av Keith Jarretts låt Long As You Know You're Living Yours. Fagen medgav att han älskade jarretts låt men menade väl att att det var en slags tribut. Hur som helst så löstes tvisten och även Jarrett står som medkompositör och får royalties - och vi fick två bra stycken musik.

Det var ju inget exempel på omedveten stöld, men kanske hur starkt man kan bli påverkad av musik omkring en.

Någon slags sträven att vara "orginell" tycker jag är bra och nödvändig, men man kommer nog ändå att göra (om) mycket som finns i andra musikstycken och inte minst i ens egna gamla låtar.


http://open.spotify.com/user/mrch67/playlist/5ZEfEnxVPq5Vaw7cJJUvI2
« Senast ändrad: 18.07.2009, 19:55:17 by DåligtGehör »


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Någon slags sträven att vara "orginell" tycker jag är bra och nödvändig, men man kommer nog ändå att göra (om) mycket som finns i andra musikstycken och inte minst i ens egna gamla låtar.

Word.
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Intressant ämne du tar upp Tokai. Jag hade plagiatnoja en period tänkte hela tiden "vad låter det här som nu igen?" och "ingen rök utan eld". Mycket var nog just noja, hjärnspöken men ibland lät det onekligen precis som nån känd låt även för mig utan att det nått medvetandet. Det är onekligen en nesa ändå om "olyckan" skulle vara framme. Tanken på att man skulle syssla med lånta toner kan kännas hämmande för kreativiteten. Orkar inte tänka så längre då skulle man inte få nånting gjort. Man kan ju inte gärna kalla inte en låt för "sin" om den har uppenbara likheter med någonting redan gjort. Ämnet är också intressant ur en annan synvinkel då en av definitionerna på genren folkmusik är just den att den bygger på gehörstradition ungefär som folksagor fortlever i generation efter generation genom den muntliga berättartradiotionen. Då kan man fantisera om vilka sånger som har överlevt evolutionen om man nu kan tala om denna i musiksammanhang. Är det de låtar som musikaliskt varit bäst (luddigt begrepp)? Det kan man kan ju lätt tro med tanke vilka fantastiska sånger som är traditionella eller är det dem med enklaste melodin, den starkaste melodin eller den med den mest spännande texten? Är det så att de låtar som det snos av mest idag kommer att bli framtidiens folkvisor?
Mig veterligen har det bara varit ett rättsfall i Sverige om upphovsrättstvist och det är fallet Drängarna mot Landslaget om ett fiolriff som i sin tur kan spåras till en svensk folkvisa med lite god vilja men mer till en amerikansk squaredance-låt. Drängarna:   Landslaget: . Drängarna förlorade och gick konkurs med över 200 000 kronor i böter och rättegångskostnader. George Harrsion fick böta £ 500 000 för My Sweet Lord. Händel är väl den klassiske kompositör som skall ha "lånat" mest och han lär ha konfronterats med detta: "Ja men det här alldeles för bra för honom. Han vet inte hur han skall använda detta!" lär han ha svarat. Får passa på att återigen göra reklam för den utmärkta radioprogramserien Från Platon till Pirate Bay som tar upp mycket om musiklån. http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramID=2960
Jag gillar Thomas Di Leva. Det behövs särlingar och det finns något särpräglat och känsla i hans musik. Dessutom är han en utmärkt sångare. Men får man stjäla hur mycket som helst? Hopp och förtvivlan låter ju stundals exakt som Harrisons Here comes the sun. En annan, Miraklet, skulle man kunna gift på att det är Dylans Knocking on heavens door.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vet inte riktigt....om jag tycker det var så. Oftast känns det lixom mer fel om det är plagiat.

Bluestolva, någon?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bluestolva uppfattar jag mer som genre än låt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vid mer noggrann lyssning: nog är miraklet likt knockin ja :D

Men, det är ju inte värre än bluestolvorna? Tycker reffen skiljer sig, ansats och tonspråk skiljer sig bra mycket mer än mycke blues och rock på något vis.

Sen tenderar jag ofta att tycka låtar som inte ger mig så mycket vara mer lika. Vid en snabb lyssnign är mycket likt, men för en inbiten fan av något så hittar man olikheter på någe vis.

öh, skitinlägg, kanske kompletterar :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol