Kontrollrummet

Master Peo - Once Upon A Time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Ny version:

Alla som lyssnat har påpekat, att melodistämman på pianot, som ursprungligen var tänkt enbart som ett stöd för sångerskan, drar ner intrycket. Jag börjar inse, att detta är mer störande än jag tyckte i början. Jag har nu laddat upp en ny version, där pianospåret kompletterar sången i stället för att konkurrera med den.

LÅTNAMN:    Once Upon A Time
ARTIST/GRUPP:    His Masters Choice (Sweden)
GENRE:       Ballad, Oldtimer
LÅTLÄNGD:   2:45
KOMPOSITÖR:   Musik Master Peo, Text Anton Henricksen
PRODUCENT:   Master Peo
MEDVERKANDE:     Sång Dawn Diamond
INSPELNINGSÅR:   2008
FORMAT:    mp3

Förra året gjorde jag en del låtar tillsammans med ett gäng, som jag lärt känna på Internet. Den här produktionen är ett typiskt exempel och tillvägagångssättet torde vara typiskt för samarbete över Nätet: Jag fick en idé till en melodi, spelade in en enkel pianoversion, som jag sände till Anton Henricksen i Australien, som skrev ihop en text. Efter det att vi kommit överens om textens slutversion spelade jag in den instrumentala bakgrundsmusiken och sände den till Dawn Diamond, Skottland, som sjöng in vokalstämmorna. Därefter gällde det bara att mixa ihop det hela till en enhet.

Bakgrundsmusiken använder uteslutande MIDI-baserade syntetiska ljud. Den utrustning, som jag har använt, är rätt simpel: Pianostämman spelas på en Yamaha av enklaste sort (PSR-220). Trumpeten i instrumentala solot kommer från en Roland U-110 ljudmodul, som har 30 år på nacken. Övriga instrument är freeware Soundfonter och VSTi-instrument, som jag hittat på nätet.

Jobbet har gjorts i Cubase SX2, där jag har kört slutresultatet genom diverse effekter för att höja ljudkvalitén. Tacksam för synpunkter på alla aspekter av produktionen!

« Senast ändrad: 13.06.2009, 17:27:23 by Master Peo »
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Låten tycker jag är helt OK för sin genre. Ljuden är jag inte speciellt förtjust i (big surprise). En snabb kvalitetshöjare tror jag hade varit att ta bort pianostämman som hela tiden följer sången och låta rösten bära melodin. Ersätt gärna trumpetsolot med något som låter mer naturtroget.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Håller med pianostämman som följer sången stör drar ner på det annars inte spjåkigt faktiskt! :)


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Tack för era synpunkter, Martin och SYNTH!

Jag håller med er båda, att pianostämman borde tas bort! Den fanns där usprungligen endast som ett stöd för sångerskan, eftersom melodin var ny för henne. Ren lathet egentligen, att jag inte tog bort den vid slutmixen.

Personligen är jag rätt förtjust i den där trumpeten, som jag har använt i instrumental-solot. Jag tycker det är rätt lätt att få fram det där 50-tals-stuket med just den där patchen. Martin, har du något konkret förslag på ett instrument, som du tycker skulle låta mer naturtroget?

Uppskattar verkligen era synpunkter!
Peo
« Senast ändrad: 07.06.2009, 17:50:39 by Master Peo »
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Martin, har du något konkret förslag på ett instrument, som du tycker skulle låta mer naturtroget?

Det bästa är förstås om man har möjlighet att låna in en riktig blåsare. När man spelar keyboard så är det ju annars just keyboardinstrument som det är lättast att få att låta bra. Så varför inte ett pianosolo?
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Musikaliskt är det störtskönt. Midi-"ljudet" från piano och trummor drar ner. Låten som sagt helskön. Vibrafonen som hörs här och där ssk mot slutet funkar bra. Håller med föregående talare att pianot är för mycket "på" kan bara vila lite på ackorden när hon sjunger så bra som hon gör. Brass-solot är verkligen snyggt arrat. Kul med denna musik. Bra jobbat Master Peo och välkommen hit!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
@ Martinm: En riktig "levande" trumpetare skulle säkert sitta fint, och jag känner en del, eftersom jag i grunden själv är akustisk musiker. Själva inspelningen skulle dock säkert kräva en väl förberedd miljö, om inspelningsresultatet ska kunna göra trumpetaren rättvisa. Hittills har jag bara arbetat med ljud "på burk", men jag har faktiskt lekt med tanken att inreda något lämpligt hörn för mikrofoninspelningar (om inte frugan sätter stopp för projektet, förståss).

@ Equality: Gläder mej verkligen, att helhetsintrycket tilltalar dej! Och du har satt fingret på en annan svag punkt, som jag har: Jag är urusel på trummor! Det här trumspåret är gjort med Groove Agent (och har säkert blivit bättre än om jag trummat själv), men jag håller med om, att ljudet blir rätt tunt. även om man lägger på kompression. Jag har fått intrycket, att man kan få mer tryck i trum-ljuden med EZ-Drummer ... men allt kostar pengar, these days.

Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Ny version

Alla som lyssnat har påpekat, att melodistämman på pianot, som ursprungligen var tänkt enbart som ett stöd för sångerskan, drar ner intrycket.

Jag börjar inse, att detta är mer störande än jag tyckte till en början. Jag har nu laddat upp en ny version, där pianospåret kompletterar sången i stället för att konkurrera med den.

Tacksam för tipset!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Yes, bättre!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Master Peo och välkommen till KR.

Svårt att få till ljuden med de grejer du har till förfogande..men så pjåkigt låter det inte.Reverb brukar skapa lite liv i stela vsti:s..Tetsa och lägg ett reverb på mastern..Mellanstort rum och ett litet häng,kanske det ger nåt?
Trummorna något höga i mixen,tar fokus från sången.Snyggt blås solo,och bra sång.Låten går hem på mina breddgrader,lite små jazzigt så där.

Trots undermåliga/föråldrade grejer så har du fått till det tycker jag.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar det bättre nu också. Pianot lite mer återhållsamt. Brass-solot är ju hur skönt som helst och jag lyckas nästan glömma att det är midi. Jag tror det skulle löna sig för dig att finkamma marknaden efter de bäst ljudande, samplade instrumenten som står att finna. Det går att komma en bit närmre "verkligheten", det är jag övertygad om. Lyssnar nu mer på texten också. Jag gillar den. Får lite samma vibbar som Hasse & Tages "Var blev ni av". Allvar och naivitet i en skön artistisk blandning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
@ Martin M: Det gläder mej, att du tycker att den nya versionen är ett framsteg! Den här korrigeringen av pianokompet borde egentligen vara en självklarhet. Konstigt att jag inte har märkt det själv och att andra måste påpeka det för mej. Vid en live-spelning skulle jag aldrig låta pianot dubblera sångstämman!

@ H-Mike: Tack för välkomsthälsningen! Dina synpunkter har verkligen givit mej något att tänka på! Glad att höra, att du tycker resultatet har blivit det bästa tänkbara under de givna enkla tekniska förutsättningarna!

Jag har redan ett reverb liggande på mastern med ungefär den inställning, som du föreslår. Jag har dragit mej för att lägga på för mycket reverb - detta av två skäl: 1) För stark reverb leder ofta till en skrällande eko-effekt. Min målsättning har varit: Reverbet ska förbättra resultatet, men man ska inte märka att det finns där. 2) För stark reverb blir något av en anakronism: Jag efterstävar i de här låtarna snarast en 40-50-tals "vinyl-känsla", som passar bra till den "ålderdomliga" stilen på melodin. Därutöver har jag reverb och andra effekter på de olika instrumentspåren och jag kör ofta med layers med olika instrument för att försöka få fram en varmare och fylligare klang.

Och du har rätt: Jag ska dra ner trummorna lite i nästa version!

 @ Equality:Tack för uppskattningen av den nya versionen!   Du tar upp just den sak, som jag har gått och grunnat på de senaste dagarna! Sannolikt har jag kramat ur det mesta ur den enkla utrustning, som jag har, och då återstår bara frågan: Hur kan man få tillgång till bättre instrumentljud? Jag har testat EWQL Silver Edition, men tycker inte att ljuden där passar till min jazz-inspirerade musik.

Tacksam för alla förslag på ljud-samlingar!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ta bort "trummorna" för guds skull!
Piano bas räcker bra här. Verkar vara en fin låt, bra sång och melodi


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Tack för tipset, Tokai! Att skippa trummorna helt och hållet, vore kanske någonting att tänka på - särskilt som jag är en så urusel trummis. Ska lyssna några gånger och fundera ...

Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
...Hur kan man få tillgång till bättre instrumentljud? Jag har testat EWQL Silver Edition, men tycker inte att ljuden där passar till min jazz-inspirerade musik.

Tacksam för alla förslag på ljud-samlingar!
Peo


Tror bara det blir begränsande i ditt val om jag nämner några samplingsbibliotek. Du måste själv fundera på vilka instrument du vill ha i din musk och minitiöst finkamma marknaden för att hitta de ljud du vill ha. Jag tror ingen annan kan göra det jobbet. Bara att googla, läsa musikertidskrifter, fortsätta söka och ladda ner demos och testa. Det tar tid men det lönar sig i längden.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Nej nej man kan inte ta bort trummorna i en låt ur den här gengren det finns inte en chans att det funkar. Däremot så ska det vara laidback och tidvis ett väldigt sparsmakat komp och framför allt ganska mycket vispar.

Grejen med Peos låtar som jag då tycker är så fantastiskt häftigt det är att han kör nästan uteslutande bara med gratispluggar och att han ändå får det att låta så här bra och tidsenligt är ett mysterium för mig.

Det är inte många som kan det.

Jag kanske gör en livevideo av din låt bara gitarr och sång om det är ok? Tror den ska gå i D alternativt Ciss.


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Tack för dom orden, Aettan - Göran! Dom värmer gött, särskilt som jag ibland undrar över, varför det ska vara så svårt "att få till det"!

Jag är benägen att hålla med dej om trummorna. Att ta bort dem helt skulle medföra att låten förlorar karaktären av "Jazz-pop a la 50-tal". Däremot har jag funderat på att enbart använda vispar. Jag ska experimentera lite, så får jag se, vad som kommer upp.

Det skulle vara KANON, om du ville göra en livevideo av den nya låten med enbart guitarr-komp! En sån avskalad version skulle passa den här visan bättre, särskilt som texten har en så lugn och melankolisk karaktär. Jag har lyssnat en del på instrumentalspåren, som jag sände dej som backing tracks ... Ju mer jag hör, desto mer övertygad blir jag, att mitt arr INTE är den rätta bakgrunden för sången.  Ditt förslag är mycket bättre  !!

Vi hörs!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Har just laddat upp en ny version med mindre påträngande trummor.

Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Herregud..vilken bra sångröst..men den dränks ju fullkomligen i allt annat..ner med instrumenten en hel del...annars gillar jag det här..lite dixie-land sådär :D

Kul låt :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Hej Marr!

Glad att du gillar låten och du har verkligen rätt: Dawn D. har en fantastisk sångröst och hon kan verkligen använda den också.

Jag blev lite förvånad över, att du tycker att sången dränks av instrumenten, eftersom jag särskilt har bemödat mej om att sätta sången längst fram i mixen. Att dra ner volymen på instrumenten skulle enl min mening ge en akustisk miljö, som inte är särskilt trovärdig och "autentisk". Den här mixen är tänkt att "simulera" någon slags jazzig 50-tals-schlager. Mycket av det vi lyssnade till på den tiden kom via radion ("Radio Days") och sändes ut live eller var inspelat i ett sammanhang med orkester och sångerska på plats samtidigt. Det resulterade ofta i en sån här ljudbild.

Om man vill att sången ska stå mer i centrum skulle jag hellre välja ett mer avskalat upplägg: Att ta bort instrument hellre än att sänka volymen. Men det ger ett helt annat upplägg på arret.

Det skulle vara intressant att höra, om det finns flera, som delar ditt intryck att instrumenten tar för stor plats på bekostnad av sången!

Tack för dina synpunkter, som verkligen har varit något att fundera över!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


asti

  • Gäst
Skön låt med bra sång! Tycker att trummorna är lite för starka och "rassliga". Hade nog passat bättre med lite diskreta vispar.
Intressant samarbete worldwide!



Avslappnad

  • Gäst
Mycket trevligt låt, bra sångerska! :) MEN utan att ha läst kommentarerna, instrumentljuden drar ner det hela rejält i mina öron. Låten är så bra så att den förtjänar bättre ljud.  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jättebra sång verkligen, och bra låt & arrangemang. Men ljuden sabbar det totalt. Visserligen hör man ju att det är bra jobbat, men alltså... neh. Andra ljud måste till.

Jag skulle kunna rekommendera Reason. För runt 3000 kronor så får man faktiskt en hel del, alternativt skaffa protools 8.0 som kommer med en oherrans massa instrument. Ljudkort och Program för 3500 eller något tror jag.

Reason adapted kan man nog komma rätt långt med också.


Men, efter att ha totalsågat ljuden, så vill jag igen påpeka att det hela är riktigt bra spelat och arrat. Och sången, återigen, är riktigt bra!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Varmt tack till er alla för era kritiska synpunkter och goda råd!

Mina instrumentljud är uppenbarligen hemskare än jag har inbillat mej och jag måste verkligen göra någonting åt den saken. Jag ska slå sönder spargrisen och se, vad som finns där ... antagligen inte så mycket ... men ett lyft på instrumentsidan är definitivt nödvändigt!

Vi får se, vad det kan bli. Jag ska lyssna lite på olika lösningar!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror mig ha upptäckt at jag av misstag fick två licenser pro tools m-powered...PMa om intresse :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Men finns det verkligen bra pluggar för jazzblås som passar in i den här tidens musik. Har kollat lite på det som följer med Reason och det passar knappast, det som finns i Logic är åt samma håll. Har även nåt lso eller vad det heter för orkester med ganska bra ljud, det funkar inte heller.

Grejorna låter bra men funkar inte i en sån här låt. Bra blåsljud som är värda att investera i tror jag överhuvudtaget är svårt att få tag på och sen sånt som funkar till sån här musik det undrar jag om det ens finns, överbevisa mig gärna.

Jag tror det är samma där som med gitarrpluggar, det som finns av det är inte mycket att hänga i julgranen.


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Håller verkligen med dej, Aettan! Jag har verkligen letat utan att hitta något, som jag tänt på till 100 procent. Det finns många fantastiskt välljudande ljudbanker men det mesta är designat för musik av ett mer modernt snitt.

Jag lyssnade igår på Native Instrments Kore 2 och blev rätt imponerad, faktiskt. Tacksam för synpunkter på detta val!

Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Aettan

  • Gäst
Fick tips på Studio om Garitan tror jag det hette, men i mina öron så håller det inte måttet även om det låter förbaskat ok i sig.


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Tack för tipset, Aettan! Jag ska gogla på Garitan och se, om man kan hitta några ljud-demos. Verkar vara det enda paketet, som uttryckligen är inriktat på jazz-influerad musik.
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
http://www.reasonrefills.com/kabrefill.html  kanske denna? Finns rätt mycket blåsrefills som låter bra, -jag måste dock erkänna att denna har jag inte lyssnat på :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Tack för tipsen, Equality och Emu! Spännande att se, vad det här kan leda till!
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...