Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 9 -------- RÖSTNING!!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mahan är en klok man :)
Ladda ner - lyssna - och rösta
Snart är det för sent

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det är väl bra att man reder ut begrepp INNAN det hiner bli havoc, eller hur?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är Stora Amundön, söder om Göteborg - på första bilden. 
Rösta på nu, ni som ännu inte gjort det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
det är väl bra att man reder ut begrepp INNAN det hiner bli havoc, eller hur?

Jag tycker man är fel ute om man avfärdar argumentation pga att det är argumentation, skulle varje ämne som avhandlats här placerats i en egen tråd t ex?

Argumentation är snarare motsatsen till idiotokrati, att "välja första bästa linje", en linje av linjer som skulle leda mänsklighetens snara undergång på 5 minuter, oavsett antalet Finlandia-snapsar.

Jaja, rösta på nu alla ni som inte gjort det :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Den här tråden börjar bli underhållande :) Så ni håller på.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Den här tråden börjar bli underhållande :) Så ni håller på.

Jaaduu...
HoppAS jONNERMANNEN kunde plocka bort yberspieset i denna tråd, bara för att få en bättre o stadigare röstningssättning.

Alla har vi druckit ur en ......    stövvel eller vad de nu heter...

Promille gtest yber alles..... 5.6

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror säkert att folk kan skilja OT från tråd nema problemas.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Det enda bidraget som är mitt 80-tal är nog mACts. DivineCO's låt måste ha nånslags mp3-kodningsfel? Eller inte? En del andra bidrag låter nästan 80-tal, men så har dom EZdrums anno domini 2005....

Nå, vi tar och röstar imorgon natt sen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.




Utloggad carl cadello


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Det var inte det jag syftade på. Jag vet att min mix låter illa. Det jag inte fattar är alla inlägg tidigare. Det verkar vara bråk om någonting men om vad fattar jag inte.


Utloggad carl cadello


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Måste säga att jag fick ta mig själv i kragen för att lada hem och lyssna på 15 st 80-tals låtar
Men nu har jag gjort det och till min överraskning var det ganska smärtfritt.
Överlag bra produktioner och några riktigt bra låtar

Jag premierar de låtar som jag uppfattar som mer 80-tal före låtar jag tycker är bra

Nr 7 - 12 p Jäkligt snyggt, bra drag, storslaget, s-bra ljud,stor röst, riffet är 80-tal, påminner om Toto? Bästa låten och riktigt 80-tal
Nr 10 - 10 p Mycket 80 och Bowie
Nr 13 - 8 p Kompgit, synth och sångreverb gör 80-tal
Nr 2 - 6 p Synthen och smällen från trummorna är 80-tal
Nr 3 - 4 p 80-tal på den mörka rösten och gitarren. Bra text - kul!
Nr 4 - 2 p Undantaget - Uppfattar den inte som 80-talare - men Eagles/T Willburus
Nr 15 - 1 p Basen är 80-tal här

Nr 1 tycker jag är en bra låt
Nr 5 låter lite som Py Bäckman - ganska läckert
« Senast ändrad: 28.06.2009, 19:47:12 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det var inte det jag syftade på. Jag vet att min mix låter illa. Det jag inte fattar är alla inlägg tidigare. Det verkar vara bråk om någonting men om vad fattar jag inte.

Bråk är väl att ta i? Det är ganska enkelt. Det är vissa som tycker folk skall "sluta tjafsa" (vissas "svar-på-allting") och så finns det de som ville diskutera innan problem dyker upp..

Förstår inte vad som är fel på det senare alternativet? Att man måste tänka??

Spelar liten roll nu iofs, när jonnerstone löste det snyggt, rösta på :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Har kämpat mig igenom låtarna, vet inte om det är värmen som gjort mig trött o grinig,
men tyckte nog inte det var nån låt som var tillräckligt bra för att lyssnas på 2 gånger :ph34r:  inte ens 13 o 15 ;)

Ja låt 7 var ju inget snack om, 12 poäng.
Låt 10, goa Bowie-vibbar o låt men mixen låter kaiko, i brist på konkurrens blir det ändå 10 poäng.
Sen då, ja låt 2, låter lite PSB med noice sång, 8 poäng.
Därefter får låt 11 6 poäng, fast du knappt var torr bakom öronen då det begav sig så lyckades du bra, i början tyckte jag nästan det lät 70-tal.
Låt 1 tilldelas 4 poäng, lite amatörmässig sång men gillar stämmorna.
Återstår 2 poäng till låt 3, som låter lite som en LL-parodi och 1 poäng till låt 5, lite simple minds-piano i början och sen nån etnogrej, konstigt låt :)

Nu går jag och badar.  B)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Slut på semestern :(

Efter att ha lyssnat igenom alla låtar ett antal gånger har jag beslutit mig hur jag vill lägga mina röster:

12p - låt nr 7
10p - låt nr 11
8p - låt nr 14
6p - låt nr 13
4p - låt nr 15
2p - låt nr 10
1p - låt nr 1

h. Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite points då kanske:

12p Bidrag 2: Tidstypiskt sound, snyggt! Pet Shop boys, nik kershaw. Bra synthbas
10p Bidrag 10: Kul med engagerad sångare, snyggt arr (inte bra mix :D ) och bra låt!
8p Bidrag 13: otäck 80-feel. Bra låt, men verkar lite lånade textrader från DM? :P
6p Bidrag 7: bra rätt igenom egentligen.
4p: Bidrag 1: Inte så mycket 80, men något gör att jag gillar den :)
2p: Bidrag  8: grymt ös, inte 80..men grymt ös :D
1p: Bidrag 11. Något 80 iaf :D


Svårt tycker jag, det fanns mer eller mindre intressanta låtar, och allt under 6p kunde blivit vad som helst känner jag, men nu blev det såhär :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Gillar upplägget på tävlingen!?

poäng till dom som "nästan" låter 80-tal, vad gick detta ut på?


Nästa gång tävlas det i vals och man lägger upp en låt som drar åt Metallica-hållet är man på G då!?  :ph34r: :angry: :P

/aROCKER


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Gillar upplägget på tävlingen!?

poäng till dom som "nästan" låter 80-tal, vad gick detta ut på?


Nästa gång tävlas det i vals och man lägger upp en låt som drar åt Metallica-hållet är man på G då!?  :ph34r: :angry: :P

/aROCKER

Det handlar om 80-talsvibbar - eller var inlägget nån slags ironi? Har jag missat nåt?  :rolleyes:
Har du röstat? :P
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tävlingen handlade om att låta 80-tal, eller hur?
Ironin är väl att göra som många här, ge poäng till dom som inte låter särskilt mycket 80-tal men svänger.

Inget svängde på 80-talet så redan där är man en vinnare om man svänger upp skiten istället för att köra strikt, stort och stelt 80-talsljud. :lol:

Poäng ska nog hinnas med, men jag tycker tävlingen har skjutit lite fel...rock on!

/aROCKER


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Oki, jag tar inte åt mig ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


lnetzel

  • Gäst
Svårt att rangordna men med lite kritiska öron blev det så här.

12p - låt nr 14. Tänker rakt av på Molly Ringwald-filmer... självklart första val. Denna har kompositionen och soundet.
10p - låt nr 13. Gitarren och alla trumljud är klockrena.
8p - låt nr 7. Rock är inte min grej vid denna tidpunkt men nog tusan är det 80-tal.
6p - låt nr 10. Ja, Bowie...  nån?:)
4p - låt nr 11. Synthljuden som gör det.
2p - låt nr 2. Har vi blivit Rick-rolled allihopa:)
1p - låt nr 5. Låter som svensk 80 tals musik typ Eva Dalgren och sånt... typiskt i sverige.

/Lars


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Oki, jag tar inte åt mig ;)

Nix, du hade ett bra upplägg på din röstning och nåt åt det håll jag också tycker  :P

/aROCKER


freddy

  • Gäst
Tävlingen handlade om att låta 80-tal, eller hur?
Ironin är väl att göra som många här, ge poäng till dom som inte låter särskilt mycket 80-tal men svänger.

Inget svängde på 80-talet så redan där är man en vinnare om man svänger upp skiten istället för att köra strikt, stort och stelt 80-talsljud. :lol:

Poäng ska nog hinnas med, men jag tycker tävlingen har skjutit lite fel...rock on!

/aROCKER

Jo, visst är det så. Dock vill iaf jag ha en bra låt och ett bra hantverk i botten. Det är totalt ointressant för mig om man går på att det enbart ska låta 80-tal, det blir plattast platt. "Åh, synten låter ju 80-tal, då ska den ha poäng"-argumentation tycker jag inte håller. Ungefär som man skulle bedöma vilken låt på KR som var bäst producerad.. menlöst i min värld.

Det ska vara 80-tal, för det är temat på festivalen. Men självklart så ska det vara en bra låt och ett bra framförande med. Den låt som har den bästa kombination av allt detta tycker jag är en värdig vinnare.

Så det är inte en fråga om antingen eller, det är en kombination av olika faktorer :)

I min värld...


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
OJ, ser att det inte är lång tid kvar på röstningen.. rackarns, jag har tänkt rösta. Laddade hem för länge sen men inte hunnit lyssna! Ska verkligen försöka delta i röstningen men tiden räcker inte till för allt alla gånger. Men viljan är stor  :)  Dags att ta sig tillbaka till jobbet mentalt.. smälter bort här i hettan.

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad tsmalmbe

1. bra sound, trevligt reverb. essigt. mer country än 80-tal. snygga körer. trevlig mastering.
2. 80-talssound. essigt reverb igen. lite mer petshopboys så skulle det vara petshopboys. låten är riktigt... medioker - typisk tom pop. leaden kunde ha varit lite mer vass. bra effort till gatereverb ger lite plus. fadeout :)
3. mono. och så en massa överdirvet tunn-reverb i stereo. detta låter inte mitt 80-tal. limitern piskar mot körerna riktigt illa. detta vill jag inte lyssna på till slut. nej, detta är inte 80-tal som jag upplever det.
4. gitarrerna låter bra, kunde vara lite mer tight. mixen är bra överlag, nånting som tydligt går framåt får varje låt spacetrucker producerar. calle kunde sitte lite mer på ytan ännu, men det är en pyttedetalj. är detta 80-tal? kanske, men inte så typiskt anyway. kören ligger lite mycket till vänster. ger inte 80-talspoäng, men en riktigt trevlig trudelutt.
5. detta låter 90-tal. riktigt typisk 80-tals evolution. men tyvärr inte 80-tal. dessa 808-aktiga sound kom väl först på 90-talet eller? låten är mer passande för mystilliska-festivalen (när ordnas den??). låten får lite gabriel-plus dock.
6. tidigt 2000-tal. igen en låt för mystilliska-festival (kommer inte ihåg exakt när den ordnas dock). såhär icke-mainstream fanns inte på 80-talet.
7. stora hår! grymma trummor! 4/4 hihat! whooo!! lite för mycket reverb på padsen, det ger gröt, bör nu påpekas. rösten är bra, fungerar säkert efter 80-talet också, inte riktigt bongiovi, men men. solot tar priset, det kunde inta ha blivit bättre. enda jag saknar är en ordentlig gatereverb som svans på virveln, virveln saknar lite piska. fan va synd. denna skulle det vara riktigt skoj att göra en slutlig mix på.
8. jaha. nu har vi lite "eazy" 80-tal. eller kanske 60 eller 70 tal. med en trummis som slår vilt, men inte så exakt. nivåerna dansar lite hit och dit. dist på röstne är riktigt nice, men nu har det nog inte lyckats ritkigt 100 denna gången.
9. nivåerna... nu är det ingen kontroll på nivåerna igen. och trummisen har tagit en schnaps för mycket. egentligen inte alls så 80-tal jag hade hoppats från detta bidrag. detta vet jag att har gjorts lite i hast, och det hörs nu. detta är en norm-blues såsom det alltid har varit, och inte en 80-talstypisk låt.
10. intron ger mig lite 90-talsklub. sen vittrar allt över 3kHz så sönder att mina öron spricker. 80-tal? jo, det lider ju lite ditåt. inte så trevlig låt, men nog har den sina 80-talsstunder. den överallvarsamma rösten tar sig verkligen på allvar, ett misstag som var vanligt på 80-talet :) bowie...
11. det mest misslyckade försöket till 80-talsvirvel. detta är bara en ez-virvel som inte har bite, och där sendnivån är för hög. allt ligger i olika rum. detta är trots allt lite 80-tal dock. men man mixade inte såhär diffust på 80-talet...eller så.. aaahhh nuvet jag, detta simulerar en mycket mycket använda c-kassettinspelning, ingen diskant, lite hisssss och så..., det måste bli 80-talsvibbar av det ju nog.
12. detta låter lite som ett finskt eurovisionsbidrag. otajta trummor dessutom. kanske ett finsk-kinesiskt 80-tal. väldiga stråkar, gillar inte mixen.
13. ooh... detta börjar bra. bra synthning i början. trummorna kunde ha mera 80-tal, låten har definitivt 80-tal. lite den där japonaya-grejen. intressant.
14. lite c-kassett igen här. ingen diskant, och trummorna vidunderligt underliga. låten är lite intetsägande, men den har nog lite av 80-talet här.
15. detta börjar lite för snyggt. för bra stereoseparering nu när man blivit van med c-kassettsoundet. gatereverb utan gate. tja, halfway there. sounden är nog helt rätt. och pianot och padsen är utan diskant. helt korrekt där. en synthigh mellandel. mums.

Så poängen. Den baserar sig till 95% på uppnått mål, 80-tal. Olika faktorer spelar in förstås, men temat var viktigt för min röstning. Flere bra/bättre låtar blev utan röster, bara för att jag inte hittade något riktigt typiskt 80-tal. Det får vi leva med.

Självklar etta är nummer 7 som således får 12 poäng. Sound, låt, mix (nå, jag skulle fortfarande villa mixa om den men) - tävlingens vinnare helt klart.

7. 12p
13. 10p
2. 8p
14. 6p
3. 4p
11. 2p
10. 1p
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här kommer mina röster efter noga övervägande. Det var svårt då jag tyckte att väldigt många hade lyckats fånga 80-talet men tyvärr för min del så kändes det som om dom flesta fokuserade på just det 80-tal som man så gärna gör narr av idag, allt det som var dåligt med 80-talet och missade det som var bra och unikt för årtiondet, och det blev lixom lite parodikänsla över det. Jag minns mitt 80-tal med kärlek. Det var det årtionde som formade mig och där jag fann min musikaliska personlighet.
När man växte upp så var man antingen synthare eller hårdrockare, och jag var synthare och avskydde hårdrocken. Jag fick kräkkänslor av hårdrock på den tiden, och en låt av alla bidrag här lyckades med bravur flytta tillbaka mig till den tiden och få mig att känna mig exakt som om jag var där hemma hos nån hårdrockskompis och blev matad med hans musik, lite illamående så att säga. Så första platsen var given redan efter första genomgången. Klockren helt enkelt för idag kan jag ju se på det med andra ögon.

Nr 7 -  12p
Nr 2 -  10p
Nr 10 - 8p
Nr 11-  6p
Nr 13 - 4p
Nr 4 -  2p
Nr 15 - 1p

Som en gammal synthare så hade jag hoppats på en massa Depeche influerade låtar eller Howard Jones, Aha, Alphaville mfl. Fast så blev det inte. Men 80-känslan infann sig iaf och det var ju det tävlingen gick ut på. Tyvärr inte den bra känslan som jag vill minnas dock.
Så trots mitt gnäll......
Bra jobbat alla ni som vågade ställa upp!!!!
« Senast ändrad: 30.06.2009, 03:15:28 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Imorgon beger jag mig åter igen till Skåne och kommer således inte ha tillgång till internet när tävlingen avgörs. Jag publicerar därför ställningen som den är i detta nu, och skulle det komma in fler röster så hoppas jag att det finns nån här som kan komplettera och kora vinnaren


1.  MaxB -------------------------------- 26 poäng

2.  Bakke -------------------------------- 114 poäng

3.  martinm ----------------------------- 16 poäng

4.  Spacetrucker ------------------------ 47 poäng

5.  Marruschkka, Eko & Perrowitch ------ 37 poäng

6.  Kon-Trollet --------------------------- 3 poäng

7.  MacTS ------------------------------- 197 poäng

8.  Gurano & Harmonica Mike ------------- 18 poäng

9.  Mahan & Spacetrucker --------------- 15 poäng

10. DivineCO ---------------------------- 120 poäng

11. Cube -------------------------------- 79 poäng

12. Dividend & Marruschkka -------------- 6 poäng

13. Carl Cadello & flabb ------------------ 107 poäng

14. Eko & Egghuvud --------------------- 46 poäng

15. Carl Cadello & flabb ------------------ 30 poäng



Dåligt Gehörs tolva är nu också borttagen eftersom han ännu inte har gett en fullständig röstning.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jabbi, jag ligger etta  :lol:
Hmm, nja inte riktigt - men jag har bidrag nummer ett  B)

Heja, heja!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Folk som varit med i festivalen men som ännu inte har röstat(aka slackers):

martinm
Perrowitch
Cube
aROCKER

Det minsta man kan kräva är väl att dom som är med iaf röstar i festivalen.

/Festivalpolisen - enhet 4
« Senast ändrad: 30.06.2009, 18:09:31 by freddy »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Som en gammal synthare så hade jag hoppats på en massa Depeche influerade låtar eller Howard Jones, Aha, Alphaville mfl. Fast så blev det inte.

Trodde jag med, kanske alla så därför körde vi på andra ideer :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Folk som varit med i festivalen men som ännu inte har röstat(aka slackers):

martinm
Perrowitch
Harmonica Mike
Cube
Egghuvud
aROCKER

Det minsta man kan kräva är väl att dom som är med iaf röstar i festivalen.

Hehe, bra freddy låt oxpiskan vina  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Folk som varit med i festivalen men som ännu inte har röstat(aka slackers):

martinm
Perrowitch
Harmonica Mike
Cube
Egghuvud
aROCKER

Det minsta man kan kräva är väl att dom som är med iaf röstar i festivalen.

/Festivalpolisen - enhet 4

Bra att du håller ordning på oss!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Folk som varit med i festivalen men som ännu inte har röstat(aka slackers):

martinm
Perrowitch
Harmonica Mike
Cube
Egghuvud
aROCKER

PAX FÖR DERAS RÖSTER !!!  B)    -   I   R E A L L Y  neeed them... :D