Kontrollrummet

Plinka- LUNA

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Titel: Luna
Text och musik: Plinka
Arr och prod: Plinka
Låtlängd: 4.49
format: mp3
Sång: Plinka
Övriga medverkande: Tanja S på stämmor

Hello. Efter en lång tid i näst intill träda kliver jag väl fram med något slags alster då då! Kompisen Tanja kom hit och sjöng lite stämmor här och där.
Låten tillägnas Wilma, William, Cecilia och andra "indigobarn".

LUNA
Du lilla Luna troll
Vad spelar du för roll
när du är ibland de andra?
Vilka vägar må du vandra?

Du är ju så ung
och din börda så tung
för din tunna sköra kropp
Vad finns det för hopp?

Har du någon på din sida
som hjälper dig att lida?
Finns där någon som förstår
vad du tänker och förmår?
Dina tankars banor
och dina udda vanor?

Som dem kan du aldrig bli
Du kommer aldrig att bli fri
från ditt egna sinne
Vad rör sig egentligen där inne?

Du lilla sköra Luna
alltid helt allena
belyser med ditt vackra sken
den känsla som är sann och ren
och av de gåvor som vi fått
det som verkligen betyder nåt

Du tvingar oss att se
Du tvingar oss tappert be
Att ödmjukt stå dig bi
och vända kaos till harmoni

Du ensamma lilla Luna troll
hur mäktig är din roll?
Förtvivlan hjälper föga
när man i smärtor tvingas föda
fram dig om och om igen
tills den dag vi känner den
din alldeles speciella själ
med sitt budskap om livets väl
« Senast ändrad: 25.10.2014, 18:07:46 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Fascinerande, egensinnigt och originellt. Du har en helt egen stil tycker jag och det är få förunnat. När bröstet nästan sprängs av sången i sista versen ryser jag till, det är som om all urkraft släpps fri. Tycker arr och framförande är mycket levande. Gillar verkligen harpan. Fina harmonier och oväntade växlingar. Skulle inte ändra på något. Hade ingen aning om vad "indigobarn" var för några. Jag var tvungen att slå upp det. Verkar som dessa barn (och vuxna) stångar pannan blodig gång på gång inte så mycket pga deras särart utan pga av en oförstående omgivning? Tycker mig ha sett exempel på detta i den nära omgivningen. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.

Ja fascinerande var rätt ord för den känsla jag kände genom alstret.Vaggades in i ett eftertänksamt lugn.När slutet kom så reste sig nack håren - vilken känsla i låten! Grym sång prestation där,bra instrumenterat runt sången.

Riktigt bra detta och eget,det är få förunnat.

Mvh
Micael


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
OJ! Tackar så hemskt mycket Eg och HM! Så bra respons hade jag nog inte väntat mig  :D  :wub:  :wub:
Plinkar på en låt...


freddy

  • Gäst
Jag gillar detta. Har lyssnat ett par gånger i smyg utan att säga något. Men ja.. fin visa som byggs upp och växer. Du har en egen röst och stil, helt klart. Gillar dina undertoner av folkmusik som jag även uppfattade att dom fanns med i ditt julbidrag. Skönt Plinka!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tänker New age. Intressant arr och rösten känns igen.

Riktigt bra, men jag vet inte vad jag skall skriva..

Originellt.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftigt, helt eget. Det närmaste jag kan komma i associationer är Jefferson Airplane, men nyare förpackning, kryddat med lite svensk folkmusik.

Jag gillar ju din sång, och nu låter den säkrare än nånsin. Och stämmorna flyter så bra ihop att jag inte vet vilka som är dina eller Tanjas. Instrumenteringen är verkligen originell och kul, och låter väldigt äkta akustiskt rakt igenom.. Vad är det för harpliknande instrument till höger?

Arrangemanget är också bra, och det jag gillar mest är brutna ackorden i slutet av verserna (dina tankars banor..., vad rör sig... etc.) Skumma harmonier som funkar väldigt bra.

Lite otajt vid 243 sek ("fram dig"), låter som basen är lite sen, men det borde gå att fixa med saxen.

Riktigt bra Plinka!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt fint ihop-plinkat :rolleyes:

Gillar hela upplägget, högst personligt, den här plankar ingen Plinka :lol:

Härlig text, vacker harpa..skön sång med ljuva stämmor..sånt fastnar. Vid 3:06 och framåt riktigt ryser jag till, lite hedniskt folkmusikaktigt..och crescendot vid 3.36..vilken finale!!

Jag vill höra mycket mera från dej, men nöjer mej med att sejva ner denna till spelaren så länge ;)

Tack för originell och vacker musik.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Hör inte takten först för bastonerna i pianokompet ligger i "förtakt", men det funkar bra och blir till en lite udda grej.
Man liksom vaggas in i en skön, avkopplande, suggestiv stämning. Jag gillar framför allt de lite oväntade harmonierna i slutet på verserna.
Fin text och bra sång, men kören/andrastämman hänger jag inte riktigt med på vid ett par ställen. Snygg uppbyggnad av låten
och uttrycksfull avslutning. Skön låt!
/Asti


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skön låt riktigt mysig sådan att lyssna på! :)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Halloj folks! Tackar alla för lyssningar och fina kommentarer!

Freddy: Tack, jag är så glad för din lyssning! Ja, det verkar som att folkmusiktonerna ville smyga sig in även här, även om jag inte hade tänkt det först, men det är nog lilla harpan som gör det!  :D

Dividend: Hejsan vännen, tack för din lyssning och komment! Jag kände också att det blev lite new age-igt...!

Rattlesnake: Halloj! Åh vad glad jag blir att du gillar det, och tack för din utförliga kommentar! Jo, det harpliknande instumentet är...harpa! Plinka har blivit med en söt liten tre-oktavig keltisk harpa.  :D
Jag är medveten om det otajta där på slutet. Ska se om jag orkar pilla till det där nån dag...  :)

Marr: Hej på dig! Vad glad man blir för en sån kommentar!  :wub: Tackar ödmjukast från plinkplonkan!  :lol: (Jag önskar också att jag hade tid för mer musik-skapande!  ;) )

Asti: Hej! Ja, jag spelar lite "bakvänt" i denna men tyckte också att det funkade bra! Och ja, det kan nog finnas någon stämma som är lite tveksam, ska se över det. Tackar för lyssning och kommentar!

SYNTH: Hej! Åh tackar...!  :wub: Ha det bäst!

Och till Equalitity(första kommentaren): Ja, du har rätt om indigobarn! Ofta är det väl såna som begåvats med typ ADHD eller autism etc.
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Plinka har blivit med en söt liten tre-oktavig keltisk harpa.  :D

Då blir jag ännu mer imponerad. :wub: Jag trodde du hade snott en samplad fras nånstans... Är allt det andra akustiskt också?  B)
DON'T PANIC


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Plinka, det här är verkligen du! Så eget och det går inte låta bli att bli påverkad av din musik. Att det ibland skevar lite köper man med hull och hår för det är så mycket känsla i det här. Du är konstnärlig i din musik också  :) Jag tyckte verkligen om det här.
« Senast ändrad: 12.06.2009, 00:04:46 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej Åsa! Tack för att du lyssnar, och jag blir SÅ VARM av att du tycker om det! Ja, det är nog så mycket jag det kan bli...!  :P

Rattlesnake: Halloj igen! Tja, riktigt kul att plinka harpa faktiskt! Trolltrumman på slutet är också aukustisk, och piano, bas och stråke spelar jag på keyboardet.
« Senast ändrad: 13.06.2009, 00:50:27 by Plinka »
Plinkar på en låt...