Kontrollrummet

Windows 7 - får säkerhetsvarning när jag skall öppna en fil jag behöver

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, efter hårddiskcrash är Cubase igång igen efter mycket möda... men, jag hade köpt till obegränsat med mp3 kodningar innan crashen. Jag fick en fil via Steinberg support men får Windows säkerhetsvarning "Den här filen kanske är skadlig för datorn. Åtkomst till den här filen har blockerats för att skydda datorn." Jag har provat att stänga av Norton antivirus men det hjälper inte. Det verkar som det är Windows 7 som inte tillåter att jag öppnar/kör programmet. Det konstiga är att supporten provat själva i W7 och där lyckats köra den men skriver så här "Dock är den varken testad eller 
supportad för Win 7 så det är inte så mycket Steinberg kan göra för 
att hjälpa tyvärr."

Jättetack om någon har en idé hur jag skall göra. Går det att t ex att stänga av säkerheten i själva W7 temporärt tills jag öppnat filen?



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad har du för problem? Får du inte tag i filen eller fungerar den inte? Är det Outlook som blockerar den? Är det i Cubase det skiter sig? Filändelse?

Är det en gammal Cubaseversion eftersom supporten säger att Windows 7 inte stöds?

Mycket frågor...

« Senast ändrad: 15.11.2010, 20:55:49 by Wernborg »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
-.-.-
« Senast ändrad: 15.11.2010, 21:02:01 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Testa att högerklicka på fil och "Kör som administratör" om det är en körbar fil dvs.

Testa annars att dra ner UAC i botten.

Annars tror jag nog du får avinstallera norton helt, sen köra filen.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tror inte det har med Norton att göra överhuvudtaget... Råkade själv ut för samma sak ( W7 ) utan något virusprogram påslaget eller installerat, kommer inte ihåg vad det var jag försökte installera..skall kolla upp..kul om du återkommer om, och hur, det det löste sig! :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack alla för era svar. Jag har kört UAC i botten utan framgång tyvärr. Jag tror inte att det är Norton som orsakar problemet. Jag kan inte spara ner filen från mailet till datorn för då får jag samma varning. Den går inte att köra direkt heller... Om jag högerklickar så får jag alternativen öppna, spara etc men inte kör som administratör, hur gör jag detta? Kanske är det en lösning? Jag tror att Clemens är på rätt spår. Kommer du ihåg hur du löste problemet? Det är en .exe fil.
« Senast ändrad: 15.11.2010, 23:36:56 by zorrow »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vicket skit-OS  :lol:
Tacka vet jag gamla trygga XP.

Om du inte får spara filen på hårddisken är det förstås knepigt.
Gör det nån skillnad om du eller nån annan lägger upp filen på webben så att du kan högerklicka på filen där och välja att spara ner den? Anfäkta anamma och regera om inte nya OS sätter käppar i hjule?

Om du väl lyckas spara filen *.exe på hårddisken borde det vara som sägs att högerklicka och välja "Kör som administratör". En annan variant kanske kan vara att hitta cmd, högerklicka på dess genväg och välja "Kör som administratör" och sen därifrån dosfönstret exekvera den fil som W7 inte vill låta dig installera. Om det är en *.msi-fil t.ex, kan man då i dos-fönstret skriva msiexec (mellanslag) och sen sökvägen till msi-filen, för att kunna köra *.msi-filen som administratör.

Sickna tokigheter di hittar på nuförtiden!

« Senast ändrad: 16.11.2010, 01:52:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
UAC är inte problemet om du inte ens kan få filen ur mailprogrammet.

Citera
Vad har du för problem? Får du inte tag i filen eller fungerar den inte? Är det Outlook som blockerar den? Är det i Cubase det skiter sig? Filändelse?

Är det en gammal Cubaseversion eftersom supporten säger att Windows 7 inte stöds?

Mycket frågor...

Tack alla för era svar. Jag har kört UAC i botten utan framgång tyvärr. Jag tror inte att det är Norton som orsakar problemet. Jag kan inte spara ner filen från mailet till datorn för då får jag samma varning. Den går inte att köra direkt heller... Om jag högerklickar så får jag alternativen öppna, spara etc men inte kör som administratör, hur gör jag detta? Kanske är det en lösning? Jag tror att Clemens är på rätt spår. Kommer du ihåg hur du löste problemet? Det är en .exe fil.
Det borde vara Outlooks (Åter igen: Är det Outlook du använder?) egna inställningar som jag var inne på i mitt första inlägg.

Kan du läsa mailen via någon webbmail och tanka därifrån?

Om du använder Outlook, titta här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;829982&Product=out2003
« Senast ändrad: 16.11.2010, 14:19:08 by Wernborg »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
UAC är inte problemet om du inte ens kan få filen ur mailprogrammet.

Citera
Vad har du för problem? Får du inte tag i filen eller fungerar den inte? Är det Outlook som blockerar den? Är det i Cubase det skiter sig? Filändelse?

Är det en gammal Cubaseversion eftersom supporten säger att Windows 7 inte stöds?

Mycket frågor...

Tack alla för era svar. Jag har kört UAC i botten utan framgång tyvärr. Jag tror inte att det är Norton som orsakar problemet. Jag kan inte spara ner filen från mailet till datorn för då får jag samma varning. Den går inte att köra direkt heller... Om jag högerklickar så får jag alternativen öppna, spara etc men inte kör som administratör, hur gör jag detta? Kanske är det en lösning? Jag tror att Clemens är på rätt spår. Kommer du ihåg hur du löste problemet? Det är en .exe fil.
Det borde vara Outlooks (Åter igen: Är det Outlook du använder?) egna inställningar som jag var inne på i mitt första inlägg.

Kan du läsa mailen via någon webbmail och tanka därifrån?

Om du använder Outlook, titta här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;829982&Product=out2003

Ja jag vet inte..råkade ut för detta när jag från en USB-sticka skulle installera ett program..
gick ju inte mailvägen då..eftersom jag inte hade något mailprogram. Outllook förjer ju inte med W7
å livemail är väl att föredera för W7? så hade detta problem utan mailprogram...



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
UAC är inte problemet om du inte ens kan få filen ur mailprogrammet.

Citera
Vad har du för problem? Får du inte tag i filen eller fungerar den inte? Är det Outlook som blockerar den? Är det i Cubase det skiter sig? Filändelse?

Är det en gammal Cubaseversion eftersom supporten säger att Windows 7 inte stöds?

Mycket frågor...

Tack alla för era svar. Jag har kört UAC i botten utan framgång tyvärr. Jag tror inte att det är Norton som orsakar problemet. Jag kan inte spara ner filen från mailet till datorn för då får jag samma varning. Den går inte att köra direkt heller... Om jag högerklickar så får jag alternativen öppna, spara etc men inte kör som administratör, hur gör jag detta? Kanske är det en lösning? Jag tror att Clemens är på rätt spår. Kommer du ihåg hur du löste problemet? Det är en .exe fil.
Det borde vara Outlooks (Åter igen: Är det Outlook du använder?) egna inställningar som jag var inne på i mitt första inlägg.

Kan du läsa mailen via någon webbmail och tanka därifrån?

Om du använder Outlook, titta här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;829982&Product=out2003

Ja jag vet inte..råkade ut för detta när jag från en USB-sticka skulle installera ett program..
gick ju inte mailvägen då..eftersom jag inte hade något mailprogram. Outllook förjer ju inte med W7
å livemail är väl att föredera för W7? så hade detta problem utan mailprogram...



Absolut kan det vara så, men zorrow verkar inte ens ha kommit ur mailprogrammet. Zorrow??
Om man föredrar Livemail eller Outlook är väl en smaksak. Själv gillar jag inget av det utan kör alltid webbmail.

 :)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack för alla tipsen men problemet kvarstår. Jag har provat att dra ned UAC i botten men det hjälpte inte. Jag kan spara ner mappen med filen på datorn men kan inte köra den. När jag försöker det så får jag meddelandet "Den här filen kanske är skadlig för datorn. Åtkomst till den här filen har blockerats för att skydda datorn." Det verkar som om det är W7 självt som gör varningen för det står också överst i varningsrutan "Windows säkerhetsvarning". Det är inte en Nortonvarning tror jag. Jag har en gammal cubaseversion "SE3" men enligt Steinberg supporten så skall filen funka till den. De hade ju själva kunnat öppna filen i W7 så jag fattar inte varför jag inte kan göra detsamma.  :wacko: Hujeda mej för att byta dator och OS. Jag har redan gjort en styv arbetsvecka för att få ordning på den nya datorn efter crashen av den förra,,, :unsure:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jag har lyckats!!!!!! Återkommer efter en lite sen middag med mer info hur det gick till.  :lol:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det här med teknik är lite magiskt eller hur? Jag förstår fortfarande inte varför det inte funkade men så här gjorde jag för att lösa problemet:
Filen låg zippad i en mapp som skickades till mig. Jag kunde spara ned hela den zippade mappen på min dator men inte extrahera filen. Då fick jag säkerhetsvarningen som jag skrivit om ovan. Jag trodde nog felaktigt att filen redan var extraherad men det var den inte så den gick ju inte att köra. Problemet var alltså att extrahera, inte att köra filen när den väl var extraherad. Jag la den zippade mappen på ett USB och gick till min dotters dator. Där kunde jag extrahera och spara tillbaka den extraherade filen på USBt. När väl den var extraherad gick det att köra .exe filen på min dator och jag har nu mina obegränsade mp3 mixdowns igen.

Tack alla ni snälla, snälla och hjälpsamma människor som hjälpt mig på vägen. Jag uppskattar er hjälp enormt. Ni är världsbäst! Nu firar jag med glass och en General portion! Äntligen kan man börja musicera! TACK!!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här med teknik är lite magiskt eller hur? Jag förstår fortfarande inte varför det inte funkade men så här gjorde jag för att lösa problemet:
Filen låg zippad i en mapp som skickades till mig. Jag kunde spara ned hela den zippade mappen på min dator men inte extrahera filen. Då fick jag säkerhetsvarningen som jag skrivit om ovan. Jag trodde nog felaktigt att filen redan var extraherad men det var den inte så den gick ju inte att köra. Problemet var alltså att extrahera, inte att köra filen när den väl var extraherad. Jag la den zippade mappen på ett USB och gick till min dotters dator. Där kunde jag extrahera och spara tillbaka den extraherade filen på USBt. När väl den var extraherad gick det att köra .exe filen på min dator och jag har nu mina obegränsade mp3 mixdowns igen.

Tack alla ni snälla, snälla och hjälpsamma människor som hjälpt mig på vägen. Jag uppskattar er hjälp enormt. Ni är världsbäst! Nu firar jag med glass och en General portion! Äntligen kan man börja musicera! TACK!!

Jahaja... :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här med teknik är lite magiskt eller hur? Jag förstår fortfarande inte varför det inte funkade men så här gjorde jag för att lösa problemet:
Filen låg zippad i en mapp som skickades till mig. Jag kunde spara ned hela den zippade mappen på min dator men inte extrahera filen. Då fick jag säkerhetsvarningen som jag skrivit om ovan. Jag trodde nog felaktigt att filen redan var extraherad men det var den inte så den gick ju inte att köra. Problemet var alltså att extrahera, inte att köra filen när den väl var extraherad. Jag la den zippade mappen på ett USB och gick till min dotters dator. Där kunde jag extrahera och spara tillbaka den extraherade filen på USBt. När väl den var extraherad gick det att köra .exe filen på min dator och jag har nu mina obegränsade mp3 mixdowns igen.

Tack alla ni snälla, snälla och hjälpsamma människor som hjälpt mig på vägen. Jag uppskattar er hjälp enormt. Ni är världsbäst! Nu firar jag med glass och en General portion! Äntligen kan man börja musicera! TACK!!

Göm generalen i dotterns glass som tack :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hade varit roligt att veta exakt hur du fick filen till dig. Jag vet att både Outlook och MSN har haft en del konstigheter med bifogade zipfiler som varit "omöjliga" att öppna.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Filen fick jag i Windows Live mail. Men jag tror fortfarande att det är själva W7 som skrek när jag försökte unzippa, men säker är jag ju inte.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Filen fick jag i Windows Live mail. Men jag tror fortfarande att det är själva W7 som skrek när jag försökte unzippa, men säker är jag ju inte.
Jepp, precis. Det är det som är det skumma. Att folk har haft problem i Windows efter att filerna sparats ner på disk från Outlook eller Msn. Eller Livemail nu också då.

Äsch.