Kontrollrummet

Ännu en "Vad skall jag köpa" -tråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej allihop!

Denna typ av forum innehåller ofta väldigt många "vad skall jag köpa" -trådar. Jag tycker att de är lite underhållande och nu skulle jag själv behöva lite råd.

Jag spelar främst in sång och akustisk gitarr och mandolin. Jag jobbar också med slagverk, elgitarr, bas, trummor och synthar.

Jag har på sistone blivit väldigt sugen på ett UAD-1 kort och ha en eller ett par riktigt bra kopressorer till det. Priset är ju väldigt bra och jag gissar att man kommer undan med 1500 kr för kortet och en av kompressorpluggarna.

Å andra sidan så verkar FMR RNC vara en bra hårdvaru kompressor för sång och akustisk gitarr. Hårdvara är alltid bättre än mjukvara säger vissa. Gäller det också för så här billiga kompressorer? Det tillkommer ju en DAD konvertering om man skall använda en sådan vid mix. Är det verkligen värt det? I och för sig vore det kanske smidigt att ha en fysisk enhet att ratta på.

För det tredje så har jag då och då funderat på att komplettera min nuvarande (väldigt lilla) micksamling. Jag har nu en Shure SM57 och en Bluebird (som jag använder till både sång och gitarr). På Cleas micktest så har jag fastnat mycket för Line audios CM3 på akustisk gitarr (men se dock utsvävningen längre ner). Är det vettigare att köpa en ny mick för pengarna än att köpa en kompressor?

Eller borde man hellre uppgradera Nebula2 till Nebula3, som jag använder mycket, eftersom gränssnittet är bättre, mindre processorbelastning och laddtiderna kortare?

Eller borde man strunta i att köpa nytt och istället lära sig använda det man redan har? Tråkigt alternativ! :D

Alla ovanstående kostar väl något så när samma...
Vad hade ni köpt om ni var jag?
UAD-1 + 1 plugg.
FMR RNC.
Line audio CM3
Uppgradera Nebula?

Just nu känns UAD kanske roligast. Mest leksak att leka med.

*Utvikning apropå Claes micktest* Jag har märkt att det är ganska stor skillnad i (upplevd) ljudvolym mellan de olika mickarna på Claes site. Detta påverkar omdömet om mickarna väldigt mycket. Då jag drog in filerna i Reaper och ställde volymerna så att de upplevdes lika starka så skiftade en hel del av mina tidigare omdömen. Line audio CM3 lät tyvärr inte riktigt lika bra längre. Å andra sidan lät min nuvarande Bluebird bättre. Att CM3 skulle vara bättre på akustisk gitarr än min Bluebird gällde nog fortfarande, men marginalerna blev mindre. Den där TLM103 låter verkligen inge vidare när man fixat volymerna. Märklig diskant. Jag hade nog valt en Röde NT2a mycket hellre än en TLM103.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Ja föreslår att du köper ett par cm3:or så du kan stereomicka akke-gitarren. Brukar låta gött
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Angående min testsite, så är alla inspelningar normaliserade, men ingenting annat eftersom inspelningarna ska vara så ärliga som möjligt. Det innebär att micarnas olika färgning fortfarande kan göra att den subjektiva volymen blir olika, men om jag skulle lyssna efter den subjektiva volymen innan jag lägger upp ljudfilerna, så börjar det handla om bedömningar och beslut som riskerar bli personliga - och det går inte längre att göra på ett sätt som garanterat blir "rätt".

Angående micarna, så är ett par CM3:or aldrig fel - och de är så billiga, att det nästan är dumt att inte ha ett par... ;)

Det finns egentligen numera inte mycket som är bättre i hårdvaruform - om man inte går upp rejält i pris. En extra fördel med mjukvara, är också att man kan använda samma kompressor på många spår, i stället för att behöva köpa en hårdvarukompressor för varje spår man vill komprimera vid mix.
RNC är en kompressor som mycket väl kunde ha försetts med en större prislapp, med tanke på hur bra den är. :)  "Supernice"-läget ger en riktigt fin, "transparent" kompression. Jag tycker att den gör sig bäst till sång och inte så bra till exempelvids trummor. Själv föredrar jag dock att ha kompressorerna i mjukvaruform - men om jag skulle ändra mig, så är det RNC jag hade skaffat i första hand. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack för tipsen!

Oweson: Att micka i stereo är på ett sätt en lockande idé. Jag är dock lite orolig över att vara tvungen att lyckas hitta riktigt bra uppmicknings ställe för två mickar. Jag tycker fortfarande det är svårt att lyckas hitta det perfekta stället med en mick. Jag misstänker att det blir ännu känsligare med två mickar. För det andra så är vi (nästan) alltid två som spelar. Med monogitarrer så blir det naturligt att panorera höger-vänster. Vad gör man med två stereogitarrer. Vänster-mindre vänster-mindre höger-höger? Kanske kunde fungera men går inte lite av stereogrejen bort om man ändå pannar höger-vänster?

Claes: Din filosofi bakom nivå-justeringen verkar sund. Men det kan ändå vara bra att veta att man borde fixa volymen efteråt efter ens egna subjektiva bedömning. Kanske är det så självklart att alla inser det men jag får erkänna att jag ofta bara drog in filerna i media player och lyssnade.

Ett stereopar CM3 är ju förvånansvärt billigt. Det blir dock dyrare än ett UAD-kort. Hur jämför man värdet av ett DSP-kort kontra mickar? Klurigt.. Synd att man inte kan prova UAD pluggarna innan man köpt kortet.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Claes: Din filosofi bakom nivå-justeringen verkar sund. Men det kan ändå vara bra att veta att man borde fixa volymen efteråt efter ens egna subjektiva bedömning. Kanske är det så självklart att alla inser det men jag får erkänna att jag ofta bara drog in filerna i media player och lyssnade.

Jag har faktiskt inte tänkt riktigt på det sättet, utan har nog sett det som mer eller mindre självklart - och det är ju ärligt talat lite klantigt att se saker som självklara i ett sådant läge... :unsure: Jag ska nog försöka formulera ihop något i den riktningen och lägga till i beskrivningarna på testsiten. Tack för påpekandet! :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat ännu mer på mickarna.
Framför allt jämförde jag CM3, Bluebird och NT2A.
Nu tycker jag istället att Bluebird och NT2a låter bättre än CM3. CM3:an tycks mig nu ha något märkligt i mellanregistret. Som om det ligger ett notch-filter där någonstans. Kanske är det uppmicknings-vinkeln som gör det. Fast jag misstänker att vinkeln och avståndet varit detsamma för alla mickar.

Jag gjorde ett blindtest på fästmön och hon valde också Bluebird och NT2a framför CM3:an. Synd att det är så svårt att prova mickar innan man köper. Det är därför det är sån tur att vi har Claes micktest.

EDIT: Nu lyssnar jag ännu mer... jag hör bara mer och mer detaljer ju mer jag lyssnar. Nu tycker jag att både CM3 och NT2a har ett notchfilter någonstans i 1kHz -området. Om man överdriver liknelsen så låter det som filter matrixen på min Electric mistress flanger. Bluebirden tycks mig vara helt befriad från sådana fas-grejer. Likaså Oktava MC012. Oktavan låter faktiskt jäkligt bra. Inte direkt naturligt, det låter som om det ligger pyttelite dist över ljudet, men fräckt. Den har ett sound som låter lite eget jämfört med de andra mickarna.
« Senast ändrad: 24.05.2009, 15:31:00 by Stolle »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Skaffa ett UAD-kort. Du kommer inte att bli besviken. Fairchildkompressorn är helt grym på akkeguror. Aldrig hört någon som blivit besviken på UADs pluggar. Klart värda äga.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
CM3:an låter intressant.... Någon som vill berätta lite mer om dess egenskaper och vad den är bra till? Jag har endast en ADK A-51 och tycker den funkar klockrent för sång, men på sikt kommer jag ha behov att spela in ack-guror också och kanske andra akustiska instrument, dock en trumset (för det får inte plats i studion).
So, please advice, fellow forum members!
/ Fred
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
CM3:an låter intressant.... Någon som vill berätta lite mer om dess egenskaper och vad den är bra till? Jag har endast en ADK A-51 och tycker den funkar klockrent för sång, men på sikt kommer jag ha behov att spela in ack-guror också och kanske andra akustiska instrument, dock en trumset (för det får inte plats i studion).
So, please advice, fellow forum members!
/ Fred

LineAudios CM3 är en liten guldklimp. Neutral i återgivningen - och så kostar den så lite, att det egentligen inte finns några ursäkter för att inte ha minst en... ;)

Annars är Oktava MK012 också ett starkt kort till acke. Den färgar på ett snyggt sätt och fungerar egentligen till det mesta.

Båda är småmembranare - och de finns med bland mina inspelningar på testsiten, så att du kan lyssna och bilda en egen uppfattning. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Stort tack Claes för ditt svar! Jag ska givetvis bege mig in till din sida och lyssna!!
Jag tror egentligen att jag frågade hur pass allround CM3:an är.... :) är den alltså bra till de flesta akustiska instrument? Hur är det med sång? Mickad basförstärkare? t.ex...
Tack!
/ Fredrik
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Stort tack Claes för ditt svar! Jag ska givetvis bege mig in till din sida och lyssna!!
Jag tror egentligen att jag frågade hur pass allround CM3:an är.... :) är den alltså bra till de flesta akustiska instrument? Hur är det med sång? Mickad basförstärkare? t.ex...
Tack!
/ Fredrik

I och med att CM3:an är neutral, så funkar den egentligen överallt när man inte vill att micen i sig ska bidra med färgning. Folk som föredrar färgande micar brukar mena att CM3 är "tråkig" i ljudet, eftersom den ju inte förskönar verkligheten. Jag har hört omdömen ibland att den är matt i diskanten, men det beror antagligen på att många är mer vana vid micar med överdriven diskant...
Mer alround än en neutral mic kan det knappast bli. Sedan beror det som sagt på vilka preferenser man har. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Claes, tack för ett ypperligt svar! Jag är ju van vid en Neumann U-67 från 60 talet och vet vad den kan prestera.... och den är visserligen "tråkig" för att den är så ärlig i sitt sound överdriver inget, men visar allt. Jag har aldrig behövt använda de-esser. Har alltid kört genom Tube-tech pre-amp och kompressor och det har räckt hela vägen, alltid, oavsett röst.

Men nu har jag inte alltid tillgång till den studion, det är därför jag frågar efter nåt likvärdigt..... i nån billigare prisklass. Inte för att jag är missnöjd med A-51:an på nåt sätt, för den fångar faktiskt det jag vill ha i röster rätt bra, men jag fiskar bara efter alternativa mickar som funkar även för klassisk gitarr, stålsträngad gitarr och ev. tamburin, flerpersonskörer etc. för tillfället. Men som även skulle funka bra som lead-sångsmick i fall det krävs. Själv tycker jag att SM-57 och SM 58 är utmärkta live-mikrofoner, men de blir lite väl hårda i en studiomiljö... det saknas värme...
Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Om du gillar sm57/sm58 så bör du testa sm7 som är en grym mick till det mesta.. Ställer vissa krav på preamp men är grym på stålacke, sång, blås, virvel, elgitarr etc..det mesta. Mer topp och botten än sm57 och jämnt och fint ljud, absolut inga frekvenser som "sticker ut" och är jobbiga.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Skaffa ett UAD-kort. Du kommer inte att bli besviken. Fairchildkompressorn är helt grym på akkeguror. Aldrig hört någon som blivit besviken på UADs pluggar. Klart värda äga.

Att köpa UAD-kort verkar mycket vettigt. Jag var nära att köpa ett begagnat men någon annan hann före. Nu har jag dock starkt börjat överväga att bygga en egen opto-kompressor istället. På sätt och vis är det ju dumt att bygga hårdvara för samma pengar. Man får ju bara en instans om man inte väljer att bounca hela tiden. Men dels är det roligt och lärorikt att bygga själv. Sen så får jag för mig att det vore väldigt roligt att ha något fysiskt att vrida/titta på medan man mixar.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Om du gillar sm57/sm58 så bör du testa sm7 som är en grym mick till det mesta.. Ställer vissa krav på preamp men är grym på stålacke, sång, blås, virvel, elgitarr etc..det mesta. Mer topp och botten än sm57 och jämnt och fint ljud, absolut inga frekvenser som "sticker ut" och är jobbiga.
Det är en mick jag verkligen skulle vilja se i Claes micktest! Jag har alltid tyckt att den micken verkar spännande. Vi hade en sådan på gymnasiet jag gick för många år sedan. Den hängde i broadcast studion. Ingen tänkte på att ta in och testa den i inspelningsstudion. Det borde man ju gjort, men den ser ju ut som en radiomick. När man är ung och dum så är det lätt att avfärda den för att den inte ser ut som de andra studiomickarna.


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Om du gillar sm57/sm58 så bör du testa sm7 som är en grym mick till det mesta.. Ställer vissa krav på preamp men är grym på stålacke, sång, blås, virvel, elgitarr etc..det mesta. Mer topp och botten än sm57 och jämnt och fint ljud, absolut inga frekvenser som "sticker ut" och är jobbiga.

Tack för tipset! Huvudet på spiken i vad jag saknar med SM57! Ska definitivt kolla upp den! Jag säger hellre en lite "mesigare" och försiktigare ljudbild än en som sticker iväg - det blir lättare att jobba upp den försiktiga och lyfta det man vill.... om ni fattar...
Låtskrivare, producent, remixare, A&R