Kontrollrummet

Externa ljudkort som Windows inspelningsenheter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidP

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej Alla,

Jag har en fråga angående externa ljudkort och hur de fungerar i Windows-miljön. Jag ställer den i två versioner med lite text och mycket text...

Kort version
Med det inbyggda ljudkortet på laptopen så ansluter jag ett headset, väljer standard-inpelningsenhet i kontrollpanelen, öppnar valfritt program för ljudinspelning och spelar in. Det fungerar men blir kass ljudkvalitet.

KAN ett externt ljudkort fungera på samma enkla sätt, trots trots kanske flera ljudströmmar/kanaler från kortet etc. mm.??

Lång version
Jag är på jakt efter ett externt ljudkort som jag ska koppla in min Studio Projects B1-mikrofon i. Jag kommer troligen att köpa ett Lexicon Omega, eftersom det har tillräckligt med ingångar att samtidigt koppla in keyboarden.

En av de arbetsuppgifter som jag kommer att använda utrustningen till är att spela in instruktionsfilmer från skrivbordsytan i Vista med tillhörande tal. Jag använder då programmet CamStudio. I detta program kan man i menyn 'Audio Options' välja vilken tillgänglig 'Audio Capture Device' man vill använda. Genom att koppla in ett headset i hörlurs- och mikrofoningången på min laptop och välja 'Microphone (Realtek High Definition)' som inspelningskälla har det gått bra.

Min fråga är hur detta kommer att fungera med ett externt ljudkort. Om jag tar Lexicon Omega som exempel så har det 4 inkommande ljudströmmar genom USB-protokollet. Det medföljande Cubase LE verkar verkar kunna använda de speciella drivrutiner som medföljer (ASIO?). Men hur är det med alla andra program?

Om jag kopplar in min mikrofon i 'Mic 1' ingången: Kommer det då att finnas fyra val som tillgängliga 'Audio Capture Device'? Kolla på föjande länk från Lexicons hemsida som beskriver hur man får det att fungera med tex Cool Edit Pro. Där finns val som är 'Lexicon Win USB 1-2 In/Out' och 'Lexicon Win USB 3-4 In Only'. Om det bara finns två val till de fyra kanalerna hur ska man då kunna välja vilken av 1-2 som ska gälla?

http://www.lexiconpro.com/omega_help_xp_au...cooltracks.aspx

Hur är det med andra ljudkort av samma typ på marknaden? Hur fungerar de med program som använder Windows inbyggda hanterare för inspelningsenheter? Dyker det upp en inspelningsenhet per kanal så att man kan välja? Hur ställer man in nivåer?

Jag vet att det blev många och snåriga frågor, men jag hoppas att några av er kan hjälpa mig i mitt bryderi...

/David


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
1 - jag testar på en Windows XP maskin med ett RME ljudkort och CamStudio. Funkar utmärkt att välja ingångar, alla som finns på kortet dyker upp. Borde fungera utmärkt även med Lexicon-kortet du nämner. Det beror dock mycket på hur drivrutinerna till kortet ser ut -- en del kort fungerar bara med ASIO drivrutiner (som ger bäst prestanda när man har många kanaler och som därför stöds av Cubase med flera).

2 - Vista är bitvis en annan historia. Här har Microsoft skjutit sig själv i foten och gjort ett OS som skapar en hel del problem för dem som håller på med ljud. Men enligt lexicon så stödjer kortet Vista. Borde alltså fungera, men som alltid när det gäller sånt här är det ju bra om du kan få öppet köp.


// Gunnar