Kontrollrummet

Asti - Tro mig (test av Waves Harmony) Ny version!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Använder Waves Harmony för att skapa stämmor till sång.
Är det någon som har erfarenhet av den och kan tipsa om inställningar?
Har gjort en "testlåt" där jag använder MIDI-keyboard som input till Harmony-pluggen.
Tacksam för tips!  :)
/Asti
« Senast ändrad: 01.04.2024, 21:53:45 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aldrig testat, men hade en pedal som funkade typ så. Spelade gitarr och fick automatiska stämmor. Blir ganska tydligt artificiellt så man får skicka långt bak i mixen.

Men å vilken fin låt.  :wub:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det har Jag har också precis köpt men inte hunnit amvända det nämnvärt. Förutom att styra stämmorna med midikeyboardet finns det en massa presets att välja mellan.



i=PjxqQ3lx585DgBeV
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Aldrig testat, men hade en pedal som funkade typ så. Spelade gitarr och fick automatiska stämmor. Blir ganska tydligt artificiellt så man får skicka långt bak i mixen.

Men å vilken fin låt.  :wub:

Ja, det finns ju pedaler, men då behöver man ju en elgitarr för att definiera harmonierna och det har jag ingen längre!  :)
Vet inte heller om pedalerna låter bättre än mjukvaror som t.ex Waves Harmony.... :unsure:
Kul att du gillar låten!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det har Jag har också precis köpt men inte hunnit amvända det nämnvärt. Förutom att styra stämmorna med midikeyboardet finns det en massa presets att välja mellan.



i=PjxqQ3lx585DgBeV

Jag har inte heller hunnit kolla så mycket på tutorials och demos ännu.
Hoppades att någon på forumet hade erfarenhet av denna plugg och kunde dela med sig av värdefull info!  :rolleyes:
Har gått igenom en del presets, men många låter väldigt konstgjort och om man inte styr harmonierna
med keyboardet verkar det bli problem, speciellt om du har för tonarten lite annorlunda ackord.... :wacko:
Sedan funderade jag på var i effektkedjan man ska lägga pluggen, före eller efter t.ex compression, eq, reverb, de-esser....?
Tack för länken, ska kolla den och se vad det ger!  :wub:
/Asti


Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det har Jag har också precis köpt men inte hunnit amvända det nämnvärt. Förutom att styra stämmorna med midikeyboardet finns det en massa presets att välja mellan.



i=PjxqQ3lx585DgBeV

Jag har inte heller hunnit kolla så mycket på tutorials och demos ännu.
Hoppades att någon på forumet hade erfarenhet av denna plugg och kunde dela med sig av värdefull info!  :rolleyes:
Har gått igenom en del presets, men många låter väldigt konstgjort och om man inte styr harmonierna
med keyboardet verkar det bli problem, speciellt om du har för tonarten lite annorlunda ackord.... :wacko:
Sedan funderade jag på var i effektkedjan man ska lägga pluggen, före eller efter t.ex compression, eq, reverb, de-esser....?
Tack för länken, ska kolla den och se vad det ger!  :wub:
/Asti
Jag skulle skicka sångsignalen till en egen kanal utöver sin egen. Och där bara ha effekt så du kan mixa effekten separat.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det har Jag har också precis köpt men inte hunnit amvända det nämnvärt. Förutom att styra stämmorna med midikeyboardet finns det en massa presets att välja mellan.



i=PjxqQ3lx585DgBeV

Jag har inte heller hunnit kolla så mycket på tutorials och demos ännu.
Hoppades att någon på forumet hade erfarenhet av denna plugg och kunde dela med sig av värdefull info!  :rolleyes:
Har gått igenom en del presets, men många låter väldigt konstgjort och om man inte styr harmonierna
med keyboardet verkar det bli problem, speciellt om du har för tonarten lite annorlunda ackord.... :wacko:
Sedan funderade jag på var i effektkedjan man ska lägga pluggen, före eller efter t.ex compression, eq, reverb, de-esser....?
Tack för länken, ska kolla den och se vad det ger!  :wub:
/Asti
Jag skulle skicka sångsignalen till en egen kanal utöver sin egen. Och där bara ha effekt så du kan mixa effekten separat.
Ja, det låter vettigt! Tack för tipset!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gjorde som Wernborg tipsade om: Skapade ett separat spår med leadsången med effekter men ingen Waves Harmony,
samt behöll det gamla sångspåret med Waves Harmony (men nu utan reverb) och sänkte lead sången i den.
I totalmixen lät jag det nya sångspåret (utan Waves Harmony) vara lite starkare än det gamla (med Waves Harmony).
Blir det bättre så här? Är leadsången utan Waves Harmony för stark kontra stämmorna från Waves Harmony?
Ny version finns i trådhuvudet (ver4).
/Asti
« Senast ändrad: 01.04.2024, 21:54:27 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön låt som sagt. Gillar ver 4 bättre men skall stämmorna ligga på hela tiden? Det går f ö också bra att automatisera kurvan för Harmony och här välja  hur mycket av ursprungssången som skall ha stämsång. Håller ju att remastra gamla låtar och lade på Waves Harmony på sista refrängen av Bodil. Risken är väl att det låter för perfekt? https://soundcloud.com/mikael-schulin/bodil-2024?si=de110903cb574fe9871f4a146a7c4051&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt som sagt. Gillar ver 4 bättre men skall stämmorna ligga på hela tiden? Det går f ö också bra att automatisera kurvan för Harmony och här välja  hur mycket av ursprungssången som skall ha stämsång. Håller ju att remastra gamla låtar och lade på Waves Harmony på sista refrängen av Bodil. Risken är väl att det låter för perfekt? https://soundcloud.com/mikael-schulin/bodil-2024?si=de110903cb574fe9871f4a146a7c4051&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Nja, stämmorna kanske inte ska vara på hela tiden, men nu ville jag testa pluggen ordentligt.  :)
OK, automatisering är ett sätt att begränsa stämmorna! Ett  annat är väl att helt enkelt ta bort midi-noterna där stämmorna inte ska vara med!?
Lyssnade på Bodil - kul låt i sann Magnell-anda! Stämmorna kanske är lite starka där dom kommer in på slutet...?  :unsure:
Eller möjligen sänk sången generellt i mixen på slutet. Tack för kommentar och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Peter för lyssning. Jag är inte nöjd med mixen och pianot behöver läggas om. För mycket kör också, som halva AIK-läktaren.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack Peter för lyssning. Jag är inte nöjd med mixen och pianot behöver läggas om. För mycket kör också, som halva AIK-läktaren.

 :D
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Skitbra låt helt enkelt, är i och för sig inte nån fan av plugins istället för riktiga instrument och det är nåt i ljudet om blir lite oooigt. Ska lyssna igen och höra vilket instrument det är och om det verkligen stör. Men det är vad jag tycker och låten är det verkligen inget fel på.

Kort sagt tummen upp från Östergötland


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitbra låt helt enkelt, är i och för sig inte nån fan av plugins istället för riktiga instrument och det är nåt i ljudet om blir lite oooigt. Ska lyssna igen och höra vilket instrument det är och om det verkligen stör. Men det är vad jag tycker och låten är det verkligen inget fel på.

Kort sagt tummen upp från Östergötland

Kul att du gillar låten! Jo, stämmorna från Waves Harmony låter ju en aning "konstgjorda" ibland...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten