Kontrollrummet

Alternativ till Precision Bass?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Hej,
jag tänkte skaffa en Fender Precision bass, men innan jag slår till, finns det något alternativ som ger mer lök för stålarna?
Det viktigaste är att det låter Precision Bass och känns som en. Det skadar inte alls om den har ett helt annat utseende, gillar egentligen inte hur P-Bass ser ut  :blink:
Squire känner jag ju till men det känns inte som ett alternativ.
Vi rör oss då i prisklassen runt 5000:- begagnat.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ibanez Sdgr-serien tycker jag är trevlig. Den har ju mikconfig för massa olika ljud, bla kan man skruva fram precisionljudet. Halsen på min är ganska lik en fenderhals, halvrund men något smalare tror jag.



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej,
jag tänkte skaffa en Fender Precision bass, men innan jag slår till, finns det något alternativ som ger mer lök för stålarna?
Det viktigaste är att det låter Precision Bass och känns som en. Det skadar inte alls om den har ett helt annat utseende, gillar egentligen inte hur P-Bass ser ut  :blink:
Squire känner jag ju till men det känns inte som ett alternativ.
Vi rör oss då i prisklassen runt 5000:- begagnat.
Samick har en bra och rätt välgjord kopia,vet inte vad den kostar i dag,men min fick jag pröjsa 1600:-
Numera är hon bandlös,har haft henne i 13-år,halsen är fortfarande i bra skick likaså pottar och stämskruvar.
finns på denna bild från mitt lilla krypin,hon ligger på sängen
nedan för mitt knä.....
http://mainecats.dinstudio.se/fullview~32.html?files/IMG_0048.JPG
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Ibanez Sdgr-serien tycker jag är trevlig. Den har ju mikconfig för massa olika ljud, bla kan man skruva fram precisionljudet. Halsen på min är ganska lik en fenderhals, halvrund men något smalare tror jag.

Jag har just en Sdgr idag och har haft så i fem år nu, men jag tänkte byta upp mig lite, så jag vill ha något som är strået vassare än den :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har en Warvick.

Köpte den beggad av bandpolarn då han tröttnade på att lira.Helt ok bas,men om den låter som en fender..det vet jag inte,trevlig bas dock och lättlirad för mig som är relativt novis.Hissnande priser på vissa Warvickar.. 5 strängar på min.

Edit:Här har du en nice liten sak..

http://www.thomann.de/se/warwick_thumb_5_bolton_e-bass.htm

Mike
« Senast ändrad: 05.06.2009, 00:29:28 by Harmonica mike »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej,
jag tänkte skaffa en Fender Precision bass, men innan jag slår till, finns det något alternativ som ger mer lök för stålarna?
Det viktigaste är att det låter Precision Bass och känns som en. Det skadar inte alls om den har ett helt annat utseende, gillar egentligen inte hur P-Bass ser ut  :blink:
Squire känner jag ju till men det känns inte som ett alternativ.
Vi rör oss då i prisklassen runt 5000:- begagnat.

skaffa Fender Precision bass så slipper du hålla på och leta efter det rätta ljudet  :D.
de kostar kanske lite extra men andrahandsvärdet är högt

vill själv ha en <_< men det får duga med rustabasen eller hohner the jack bas då det inte är min påse om man nu säger så  ^_^

Lycka till
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tokai Hardpuncher är en bra precisionbas som man brukar kunna köpa för sådär 4000 kr begagnad. Annars är säkert en begagnad mexico Fender ett bra alternativ.

Det här är ett bra forum om man vill köpa begagnat eller bara prata och ställa frågor om basar.

http://www.pratabas.se/
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Håller med föregående talare. www.pratabas.se är sveriges bästa (och enda?) basforum samt att Tokai är grymt prisvärt.

För 5000:- har du ganska stora möjligheter att hitta en jäkligt bra P-bas.
Gå till en musikaffär och testa lite olika basar sen om du hittar nån du gillar ge dig ut och leta efter en beggad.


/Danne