Kontrollrummet

Söker ett speciellt sound, hur kan man återskapa detta i Logic?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Hej,

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, jag har hittat en låt med ... Darin tyvärr he he Runaway


Undrar om någon vet hur man kan skapa det soundet som ligger med i hela låten, det är det ljudet som kommer direkt som känns något hackigt!
Verkar vara något automatiserat sound som loupar men jag har ingen anning om hur man gör!

Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet!


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Låter enkelt och är säkert det när man fattar, men jag förstår tyvärr inte riktigt hur du menar! Provade precis och labba lite i Logic men ikke!

Hmm du har inte koll på en tutorial som man kan testa??


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Känns som om jag måste lära mig Logic bättre samt uppgradera till studio!

Jag har bara skrapat på ytan och förstår inte så mycket, för vad jag har hört av många ska detta vara ett mycket kompetent program!
Var hittar man bra tutorials? Finns det en "bibel" som man kan införskaffa sig för att verkligen kunna lära sig?

Tack på förhand för all hjälp!



Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
har du kollat youtube??

Jovisst har jag det men hittar inget av direkt värde, mest ultrabeat som var vettiga tutorials tycker jag!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man tager en synt med lämpligtljud.
Man kopplar på en gate som insert.
Sedan tager man i gatens trig in och spelar upp en synt med tex sinuston med kort attack och release för att få det upphackade ljudet.

Jag har också läst om det i nån tidning (Computer music kanske) hur man gör men har aldrig kommit så långt som till att prova. Det finns säkert fler på KR som kan men kanske blir det för många ord för att nån ska orka förklara.

Vad heter det att göra så här? Har det ett namn? Heter det "side chain" eller nått annat, som är sökbart på webben?
« Senast ändrad: 04.06.2009, 06:51:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Man tager en synt med lämpligtljud.
Man kopplar på en gate som insert.
Sedan tager man i gatens trig in och spelar upp en synt med tex sinuston med kort attack och release för att få det upphackade ljudet.

Jag har också läst om det i nån tidning (Computer music kanske) hur man gör men har aldrig kommit så långt som till att prova. Det finns säkert fler på KR som kan men kanske blir det för många ord för att nån ska orka förklara.

Vad heter det att göra så här? Har det ett namn? Heter det "side chain" eller nått annat, som är sökbart på webben?

JO det är sant att det blir säkert för många ord, men som du säger hade bara någon kunnat sätta ett namn på det jag vill göra så hade det räckt jättelångt!


freddy

  • Gäst
har du kollat youtube??

Jovisst har jag det men hittar inget av direkt värde, mest ultrabeat som var vettiga tutorials tycker jag!



Annars kan jag rekommendera detta forum starkt:

http://www.logicprohelp.com/index.php


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jag har en fråga till .. som kom nu,

Jag har hittat en virus indigo vet ej om det är en två eller vad det är!?

Samt om denna videon är en riktlinje för han har någonting vid sidan om som han knappar på mellan varven!
Kom gärna med lite tips ... vet inte om det finns bättre alternativ om man vill kunna uppnå de sakerna han gör i videon!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
 :lol:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Apogee - Kan du ta frågan igen?

tror svaret är att det som sker i videon är att han spelar och byter ljud på olika ställen. inga märkvärdigheter mao.

darin ljudet är syth(vliken som hälst bara det låter som du vill), ett ljud som klipper av direkt man släpper tngenter. sedan spelar man så där, man "hammrar" in ackorden rytmiskt.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag har en fråga till .. som kom nu,

Jag har hittat en virus indigo vet ej om det är en två eller vad det är!?

Samt om denna videon är en riktlinje för han har någonting vid sidan om som han knappar på mellan varven!
Kom gärna med lite tips ... vet inte om det finns bättre alternativ om man vill kunna uppnå de sakerna han gör i videon!


Du vart nog lite förvirrad av att endast (nästan) bara en hand syns men det är två som spelar?

Jobbigt ljud om jag får tycka men det är ju din tråd :P
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Ha ha ja nu när jag läser det igen kan jag förstå att det knappt är läsbart!

Det jag undrar över är följande, man ser att han spelar på Virusen, men att han har en maskin vid sidan om den! Han trycker på den och frågan är om den är ljudförändrande eller om Virusen har alla de möjligheterna som visas i videon!

Sedan undrar jag om det finns en Virus och en Virus 2 ?

Och slutligen om det finns mer mångsidiga synthar som har snarlika möjligheter som virusen?

Tack för alla svar och ha det gött i värmen!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Alternativt använder du en synt med något slags rymtisk arpeggioeffekt. Det beror ju på hur den rytmiska konfigutrationen ser ut. Blev lite osäker på om du pratar hårdvarusynt eller mjukvarusynt.  :)
Om du har en bra mjukvarusynt med arpeggiator så kan du själv ordan rytmiken. Ett exemple på hur det kan låta är inledninge på mitt forumbidrag "Wade in the water" som du hittar här.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9886.0


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Tack för alla goa svar, blir nog ut och kolla synth ... samt lära mig att sidechaina! Någon som har en bra och lätt guide ?

Ha det gott i sommarvärmen!


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Ville bara rekomendera en bra plugg för slicing och filrering.

Den kan göra exakt det du söker i darins låt utifrån en pad.

http://www.fabfilter.com/products/volcano.php