Kontrollrummet

1up-Utomhusfanfar!

1up · 14 · 20596

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul fanfar igen! :)

Låtlänk: http://www.aurells.com/1up/audio/1up-Utomhusfanfar.mp3

Känns det som att det finns en naturlig början, mellansektion och ett stort klimax?

Kom gärna med förslag! Förlänga? Förkorta? Lägga till stråkar i pauserna?

Kram kram!

/1up
« Senast ändrad: 24.04.2007, 00:05:43 by 1up »




Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En trevlig liten trudelutt. Stråkar känns fel att tänka sig på en gräsplan utanför ringmuren där riddarna ställer upp inför ringränningen. Det här funkar och låter bra, naturligt spelat också. Kunde vara lite mer klös i absolut sista tonen dock.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kort som en fanfar skall vara. Pampig med snygga ljud. Traditionell, inget fel men heller inget som "sticker ut". Skulle funka bra som fanfar på nåt sportevenemang anser jag. Gjorde själv något fanfarliknande för något år sedan, mycket längre. Länk: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3700438&q=hi
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
i 16 sekunder stannar lyssnarna upp för att ta del av vad som ska hända. Medeltida fanfarer var vällite som moderna mobiler, när dom ljuder så är första tanken, va fan e de nu då, va ska hända! Så din korta snärtiga fanfar kunde på medeltiden ha betytt "the bar is open" eller "idag e de glädjens dag".

En dundrande fin fanfar för nåt speciellt tillfälle gjorde du 1up, måste vi gissa eller kan du förtälja oss?
Varav namnet utomhusfanfar? Torget kanske :)

men den satt! :D


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En trevlig liten trudelutt. Stråkar känns fel att tänka sig på en gräsplan utanför ringmuren där riddarna ställer upp inför ringränningen. Det här funkar och låter bra, naturligt spelat också. Kunde vara lite mer klös i absolut sista tonen dock.

Men sedär vad trevligt du tycker den är trevlig. :)

Okey, fattar din poäng där angående stråkarna. Blir inte samma pondus då, nä.

Mer klös i sista tonen ska fixas! Brasset kör på max 105 av 127 i velocity så det kan blåsa på lite till. :)

Intressant du skriver naturligt spelat. Det kanske är EWQL:s förtjänst. För jag har editerat in alla noter i Cubases pianoroll. Ändrade volymen i början på fras 1 och 2 och lade på midi-effekt med slumpvis notförskjutning några millisekunder fram resp. bak, samt velocity slumpad något på samma sätt. Smart att det verkar funka!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kort som en fanfar skall vara. Pampig med snygga ljud. Traditionell, inget fel men heller inget som "sticker ut". Skulle funka bra som fanfar på nåt sportevenemang anser jag. Gjorde själv något fanfarliknande för något år sedan, mycket längre. Länk: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=3700438&q=hi

Trevligt du tog dig en lyssnare! ja, den kanske är lite traditionell. :P Usch, men det är fint att vara det ibland också. Men ska försöka krydda lite grand någonstans.

Ska lyssna på din bit nu!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Trevligt du tog dig en lyssnare! ja, den kanske är lite traditionell. :P Usch, men det är fint att vara det ibland också. Men ska försöka krydda lite grand någonstans.

Ska lyssna på din bit nu!

Menar inte att traditionellt behöver vara negativt. Går ju liksom inte att ha en avant garde jazzsnutt på en fotbollsarena.  :o  :rolleyes: och allt skall inte vara så unikt... Tycker den är snygg, funkar bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
i 16 sekunder stannar lyssnarna upp för att ta del av vad som ska hända. Medeltida fanfarer var vällite som moderna mobiler, när dom ljuder så är första tanken, va fan e de nu då, va ska hända! Så din korta snärtiga fanfar kunde på medeltiden ha betytt "the bar is open" eller "idag e de glädjens dag".

En dundrande fin fanfar för nåt speciellt tillfälle gjorde du 1up, måste vi gissa eller kan du förtälja oss?
Varav namnet utomhusfanfar? Torget kanske :)

men den satt! :D


h. Johan

Nämen vilken skön kommentar. :) Ja, seddu, syftet med fanfaren var kanske oväntat en träning i harmonitricks! Jag har ett litet program som man kan skapa alla ackord med och lyssna på. När jag spelade t.ex. D-dur och sedan gjorde inversioner av det ackorden och lyssnade på resultatet, snabbt uppåt, resp. snabbt nedåt uppstod melodier! Jag är lite nybörjare på sådant här så det gjorde mig intresserad av att testa att göra en fanfar utgående från den finessen. (Inversion är när man tar t.ex. D-dur då och flyttar upp en ton en oktav upp. D, F#, A blir F#, A och D nu en oktav upp) osv..)

Namnet Utomhusfanfar kommer ifrån att jag ville ha en utomhuskänsla på fanfaren. Så reverbet som jag använder är just en "convolution" av en gård utanför ett större hus. Jag ville fånga, vinden och gräset i omgivningen i "soundet" så gott jag kunde.

Nu önskar jag bara att fanfaren får spelas på riktigt någonstans i Sverige.. Är inte det allas vår dröm? Att få sina verk framförda av professionella musiker... håå vad jag längtaar.  :wub:

Kul att slutresultat uppskattas! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Trevligt du tog dig en lyssnare! ja, den kanske är lite traditionell. :P Usch, men det är fint att vara det ibland också. Men ska försöka krydda lite grand någonstans.

Ska lyssna på din bit nu!

Menar inte att traditionellt behöver vara negativt. Går ju liksom inte att ha en avant garde jazzsnutt på en fotbollsarena.  :o  :rolleyes: och allt skall inte vara så unikt... Tycker den är snygg, funkar bra!

hehe Du har en poäng där. Allmänheten ska uppskatta det också. :) Vi vill ju gärna pilla i våra låtar för länge. Övergöra saker och ting. Kanske bättre om jag håller tassarna borta denna gång och bara fixar lite mer punch på slutackordet som rattlesnake önskar. :) (Läste ditt PM. OK)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skulle gärna se en lite (nej inte alls liten) smäll för full orkester på sista tonen, som club mix :lol:


men seriöst, se det som en inledning på ett större verk som du och dividend sätter ihop, en resa från medeltida england till kina. då kan hela orkestern vara med :)


Jag älskar detta med demopostningar. inte en chans i världen att jag gått in i en affär och handlat ett sådant här verk.

tack för denna!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
skulle gärna se en lite (nej inte alls liten) smäll för full orkester på sista tonen, som club mix :lol:


men seriöst, se det som en inledning på ett större verk som du och dividend sätter ihop, en resa från medeltida england till kina. då kan hela orkestern vara med :)


Jag älskar detta med demopostningar. inte en chans i världen att jag gått in i en affär och handlat ett sådant här verk.

tack för denna!

Vilken go kommentar!  :wub: Vääärmer. *ler nöjt*

Det sker förhandlingar med Dividend varje dag. ;) Tids nog!

Varsågood. :)
« Senast ändrad: 26.04.2007, 16:26:44 by 1up »