Kontrollrummet

equality & ydderF - Bodil

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En equalitylåt som jag missat. Hmm var  tar tiden vägen? Tycker att Basen är lite dominant och sången lite oslipad. Annars var det toppen. Ett Cazzosolo i mitten hade varit fett.  :)

Egg


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
A-1:an:  :D Tack igen kompis! Plingar dig.
egghuvud: Tack för att du ville titta in, lyssna och kommentera. Utmärkta tips som alltid. Skall försöka få till en ny tappning snart. Den berömda tummen osv...  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Halloj! Ny version högst upp med bastuba.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Denna har växt till sig.Nu tycker jag att det låter bra.Bastuban var ett djärvt och lyckat experiment.Tycker den förhöjer glädjen som finns i låten.Sången riktigt bra här,dock lite olika nivåer på de olika tagningarna..Inget som stör dock bara en reflektion.

Klart som korvspad tycker jag.

Mvh
Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättekul Micke att du tycker den lyfte. Tyckte också att lite dixieland-spelglädje lyftes fram något kanske. Thnx till KR:s meste och bäste recensent! Glöm inte den egna musiken!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tuba borde jag använda oftare  :lol:

Tycker som HM att det funkade med den :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bodil är en fin-fin sommarlåt. Lite svajig röst och soft, skönt spel.
Kul med falsetten i refrängen; Boo - odil
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Oavsett vad Aettan tycker så håller jag inte med just i detta fall...det är "på väg" men inte ända framme ännu...gillar din andra visa bättre - men den här har potential. Efterlyser ett tydligare "stomp" och inte FULLT så skev sång, även om det är småcharmigt...och jo Aettan - jag hör till dem som lyssnar mer på låt än produktion med....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Du tycker inte den låter för synthig då?? Ibland blir det ju liksom fjärtljud ifrån den...  :lol:
MaxB: Jag fick en kommentar från en kompis: "jag tror inte hon uppskattar att du säger hennes namn på det sättet" men den fick gk. Rösten blir bara sämre och sämre. Tur det finns finns pitchkorrigering.  :rolleyes: Thnx Max!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Oavsett vad Aettan tycker så håller jag inte med just i detta fall...det är "på väg" men inte ända framme ännu...gillar din andra visa bättre - men den här har potential. Efterlyser ett tydligare "stomp" och inte FULLT så skev sång, även om det är småcharmigt...och jo Aettan - jag hör till dem som lyssnar mer på låt än produktion med....

Stompet skulle ligga på tuban då? Jag är beredd att hålla med. Får nog rensa ut en del toner där som jag gjorde i versen. Den är nog lite "på" nu. Thnx Bengan! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Bastuban har lite väl synthigt ljud samt spelas inte på dixielandmaneér. Vandrade basgångar över flera takter är sällsynt i genren . Riktiga stompkänslan fås om man bara spelar på ettan och trean precis som baskaggen, det ger luft mellan varje ton, jag skulle prova det. Övrig instrumentering och sång, superbt! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den är liiiite synthig kanske, medhåll. Men alltså kompositionsmässigt moment funkar den bra, dixielandmanér oaktat.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Bastuban har lite väl synthigt ljud samt spelas inte på dixielandmaneér. Vandrade basgångar över flera takter är sällsynt i genren . Riktiga stompkänslan fås om man bara spelar på ettan och trean precis som baskaggen, det ger luft mellan varje ton, jag skulle prova det. Övrig instrumentering och sång, superbt! :)

YES! Jag testade 1:an och 3:an nu och du har som vanligt helt rätt rytmprofessorn! Ny version alledeles strax högst upp. Tusen tack igen Janne!  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
91:an hann före - och satte dessutom en musikalisk beskrivning på det. Lite mer tryck o studs där tror jag gör susen!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
91:an hann före - och satte dessutom en musikalisk beskrivning på det. Lite mer tryck o studs där tror jag gör susen!

Tyckte jag det blev nu!  :rolleyes:  :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bastuban har lite väl synthigt ljud samt spelas inte på dixielandmaneér. Vandrade basgångar över flera takter är sällsynt i genren . Riktiga stompkänslan fås om man bara spelar på ettan och trean precis som baskaggen, det ger luft mellan varje ton, jag skulle prova det. Övrig instrumentering och sång, superbt! :)

YES! Jag testade 1:an och 3:an nu och du har som vanligt helt rätt rytmprofessorn! Ny version alledeles strax högst upp. Tusen tack igen Janne!  :wub:
Vilken tur att jag höll truten då - ska bli spännande att höra med rätt tuba-komp.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
EQ: sången är mycket bättre...tuban känns lite "trög" och lite för synthig liksom - eller...äh...jag tycker den är lite småputtrig nu låten...men det jag vill åt är "ooomp - tjoff" i både tuba och bastrumma....

fy fan vilken pedagog man är...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
EQ: sången är mycket bättre...tuban känns lite "trög" och lite för synthig liksom - eller...äh...jag tycker den är lite småputtrig nu låten...men det jag vill åt är "ooomp - tjoff" i både tuba och bastrumma....

fy fan vilken pedagog man är...

 :P Bra att du är det... Jag har ingen aning om bastubans väl och ve!  :blink: Trumman kanske jag kan ändra. Du menar en sån där magkagge som nån i en marschorkestrar har? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
jag var ironisk eq- jag har ingen aning om hur jag ska förmedla vad jag "hör" liksom....men ja...ett lite tydligare tryck på trumman och mer ooooompphf i tuban...lite mer attack tror jag man kan säga...och lite hårdare baskagge...hajaru??  men det är möjligt att jag är helt fel ute.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Vilken tur att jag höll truten då - ska bli spännande att höra med rätt tuba-komp.
Eko

Ja det vet i tusan om det blev rätt... Samplingsbiblioteket skulle behöva renoveras och så är det ju erkänt knepigt med blåsinstrument.  
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Javisst stompar det rätt nu och extra plus med den lekfullhet det stompar på! Går det att hitta bättre tubasamplingar så är låten hemma! :P


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
jag var ironisk eq- jag har ingen aning om hur jag ska förmedla vad jag "hör" liksom....men ja...ett lite tydligare tryck på trumman och mer ooooompphf i tuban...lite mer attack tror jag man kan säga...och lite hårdare baskagge...hajaru??  men det är möjligt att jag är helt fel ute.

Jag tror jag fattar. Tittar man på wav-spåret på bastuban är det inga transienter alls utan ungefär som en cello i bild om du förstår hur jag menar. Tror inte jag kan fixa det men det fanns ju lite andra ansatser i samplingen. Ska kolla... Marsch-kagge skall jag försöka hitta nån stans. Thnx igen Bengan!

91:an Tack vare dig jag uppmärksammade tubspelet. Thnx again my friend!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Hittade en bastuba med bättre ljud!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Den här pärlan har jag missat (hade en tids paus för ett tag sedan)

I mina öron är detta hur bra som helst
En låt född ur ett gudabenådat ögonblick
Så egen men så omedelbart tillgänglig
Som en del har nämnt så tänker man på Daydream, When I´m 64, men kanske också på lite jugband music - In the summertime parat med dixieland. Skulle kunna vara en av de bättre låtarna med Sveriges jazzband med Gösta Linderholm.
Texten sitter perfekt ihopgift med melodi och känslan i musiken.
Bara att gratulera till ett mästerverk!
Om det finns någon rättvisa i världen borde du få en riktig bastuba på denna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej igen.

Blev tvungen att lyssna på sist verren med bantat tuba lir..Japp,91:an har rätt.Nu låter det riktigt bra!

Vet inte varför jag faller för denna låt..Den har något som tilltalar mig i rytm och text,en glad låt helt enkelt.Bra arrad och bra lirad,finns inte så mycket mer att säga.Nu sejvar jag denna.

Thanx Mikey för en schysst låt.

Om du vill peta i mixen,så kapa bort sista ljud skrapet från guran efter att låten tagit slut..petitesser iofs..I övrigt är det perrens.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kan inte lyssna  :blink:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag kan inte lyssna  :blink:

NU skall det gå! Jag vet inte hur det är att spela bastuba men jag tyckte den lät lite sen och då transienter i stort saknas drog jag i wav-filen något åt vänster. Tycker det låter tajtare nu.
La upp den versionen här. Hoppas den kan gå som färdig nu då trots avsaknad av marschbastrumma, har ingen sådan.

cykeln: Väldigt vänliga ord!  :wub: Var ju mest på skoj denna kom till. Inte så seriös menat och harmisarna är väl ändå ganska konventionella i den genren. Jättekul att du gillar detta. Thanx!

HM: Sejva den sprillans nya med tajtad bastuba i stället!  :P Slutet fixat. Tack Micke!!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta måste vara den optimala Bodilversionen :)

Bastuban låter bättre, både spelad och samplingen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för att du följer denna Per! Jag gjorde ytterligare några småjusteringar, tyckte sången var lite stark och att det fattades några tubtoner.  :rolleyes: Nu skall badas.  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack för att du följer denna Per! Jag gjorde ytterligare några småjusteringar, tyckte sången var lite stark och att det fattades några tubtoner.  :rolleyes: Nu skall badas.  :blink:
V fn - har ni inget jobb att svettas på!  :ph34r: :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med folkens. Tubaliret och ljudet mycket bättre. Passar bra till denna låt och värmekick passar ju bra i dessa dagar.
Suveränt EQ
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jepp Dividend sade det. Den ultimata Bodilversionen!!!  :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Bättre! :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Förresten - det ska sägas att jag gått och gnolat "boooodil" hela dagen :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
V fn - har ni inget jobb att svettas på!  :ph34r: :D

 :P Andra semesterveckan snart till ända. Svettas vid musikdatorn istället men det fan så mycket roligare...

Håller med folkens. Tubaliret och ljudet mycket bättre. Passar bra till denna låt och värmekick passar ju bra i dessa dagar.
Suveränt EQ
Eko

Vad kul! Tack!  :D

Jepp Dividend sade det. Den ultimata Bodilversionen!!!  :)

Man drömmer ju om en dixieland-orkester... men under rådande omständigheter...  :rolleyes: B)

Bättre! :)

Kul! Förstår att du saknar en Marching band New Orleans trumma.

Förresten - det ska sägas att jag gått och gnolat "boooodil" hela dagen :)

 :P Du är rolig du! Hedrande och kul att nån gnolar på nåt som kom till i ens vardagsrum. Låt vara att det mer är en plojgrej än det mest seriösa som sett dagens ljus. Thanks!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves