Kontrollrummet

1up-Valley of Clovers

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En god vän frågade om jag inte kunde göra en låt liknande den ni kan höra i den här härliga Lynch-mysiga filmen om en Högspänningskabelinspektör!



Jo, klart jag kunde det, svarade jag. Och här är resultatet som han gillade mycket. :)

Hur ligger trummorna och de andra ljuden i mixen? Ge gärna tips på vad som ska upp resp. ned i volym för bättre balans.

Kram på er!

Barnet som sjunger är inte mitt. ;)

/1up


Utloggad tsmalmbe

Vattenpluppetrumman är lite hög i volymen. Kanske komprimera mera för att få den längre och lägre? Kanske lite mera reverb på hela grejen eller sen på vissa saker, som "KLÄCK"-soundet?

Annars är det ju ... vackert :), bra så.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vattenpluppetrumman är lite hög i volymen. Kanske komprimera mera för att få den längre och lägre? Kanske lite mera reverb på hela grejen eller sen på vissa saker, som "KLÄCK"-soundet?

Annars är det ju ... vackert :), bra så.


Mhm! Så delar av trummorna är fortfarande lite för starka alltså.

Trummorna skapade mig mycket huvudbry! Jag ska pröva att sänka volymen och se vad som blir bäst. Kompression eller ren volymändring.

Lite mer reverb kanske är en god idé, ska testa det också. Man blir så insnurrad i låtarna man pular med så man vet inte riktigt ut och in efter ett tag. :)

Tack! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Magnus kör låter snygg däribörjan! Lugn och skön ljudbild. Inspirerande början. Man kanske skulle göra ett verk för kör och piano ENBART? ;) Vi har ju diskuterat om det på msn..

Sammantaget är det väldigt mjukt och trevligt, detta stycke.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Magnus kör låter snygg däribörjan! Lugn och skön ljudbild. Inspirerande början. Man kanske skulle göra ett verk för kör och piano ENBART? ;) Vi har ju diskuterat om det på msn..

Sammantaget är det väldigt mjukt och trevligt, detta stycke.

Tack, tack! :)

Skönt att du hörde Magnus. hehe

Kör och piano är grymt! Varför inte?

Trevligt du gillar både ljudbild och det mjuka. Jobbade extra mycket med EQ denna gång för att få en bra helthet och instrument som hördes tydligt. Mjukade upp många ljud för att få den här mjuka helheten och utgick från att låten skulle låta Trä; varmt och naturligt. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Upplever detta sköna alster som ett intro till nåt ännu större och mäktigare. Kanske nån österländsk psykorock med flera tunga verbade slaginstrument och distat sitar ackompanjemang. :)

Mix o sound, kören kanske blir lite långtråkig och vass fastän den spinner runt i ljudbilden hela vägen, trummans djupa "boink boink"-sound är volymmässigt lite för hård.

Så en väldigt positivt laddad och väntande atmosfär har du lyckats baka in i detta verk! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Upplever detta sköna alster som ett intro till nåt ännu större och mäktigare. Kanske nån österländsk psykorock med flera tunga verbade slaginstrument och distat sitar ackompanjemang. :)

Mix o sound, kören kanske blir lite långtråkig och vass fastän den spinner runt i ljudbilden hela vägen, trummans djupa "boink boink"-sound är volymmässigt lite för hård.

Så en väldigt positivt laddad och väntande atmosfär har du lyckats baka in i detta verk! :)

h.  Johan

Hallå!

Det låter som om du skulle vilja höra en uppföljare. :) Personligen är jag inte så mycket för rock, men en sitar låter helrätt!

Kören, ja. Du har rätt där. Den blir enformig och lite påträngande. Skulle kunna göra en mindre justering på den. Den djupa trumman måste ner i volym, I agree.

Kollade du på videon som var inspirationen till min låt? Den hade just en sån positiv härlig stämning så har den att tacka för att det lyckades krypa in lite i min låt också.

Hade bra!

/1up