Kontrollrummet

Richard Wright liknande

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Morsning!
Jag är ute efter syntljud i stil med Richard Wrights (Pink Floyd) ljud på "Any colour you like" och "Shine on you crazy diamond". Jag vet (eller har iaf hört och det låter som så) att det är en MiniMoog han har använt där. Min budget räcker dock inte riktigt till en minimoog, så jag undrar om det finns några billigare alternativ till dem som inte bara är mjukvara utan något med rattar som går att vrida och pilla på. Jag är medveten om att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet men nån hyfsad synt borde iaf finnas.
Någon som testat Analogue Solutions Leipzig, som Jam beskriver som en MiniMoog klon och lite till?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
För ännu mer Wright ljud så måste du komplettera mini-moogen med orglar (hammond och farfisa), solina stråkar (speciellt på Shine on) och flygel. Jag har tyvärr dålig koll på gratis/billiga mini-moogar. Jag använder min DSI Mopho för de (Moog) ljuden vilket inte är riktigt samma sak men tillräckligt likt för mina behov. Mophon är den billigaste analogsynthen jag känner till i alla fall. Jag gillar den skarpt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här finns en gratisplugg som emulerar Minimoog plus lite till.

http://glenstegner.com/softsynths.html

Den låter hur bra som helst.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
För ännu mer Wright ljud så måste du komplettera mini-moogen med orglar (hammond och farfisa), solina stråkar (speciellt på Shine on) och flygel. Jag har tyvärr dålig koll på gratis/billiga mini-moogar. Jag använder min DSI Mopho för de (Moog) ljuden vilket inte är riktigt samma sak men tillräckligt likt för mina behov. Mophon är den billigaste analogsynthen jag känner till i alla fall. Jag gillar den skarpt.

Ja vet att det behövs orglar och allt möjligt, men då är man plötsligt ute och svävar med stora kostnader :P det jag vill åt är det ljudet han har på solona, vilket med stor sanolikhet är en moog.
DSI mopho säger du? ja får titta in på jam och testa den! har dock läst att man måste redigera den med datorn, stämmer det?


Här finns en gratisplugg som emulerar Minimoog plus lite till.

http://glenstegner.com/softsynths.html

Den låter hur bra som helst.

Ja har redan en bra gratis minimoog plugg, och grejjen var just att jag ville ha lite något att pilla och vrida på med min händer och inte med musen :P men tack ändå!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Native's Minimoog är den bästa,den funkar i realtid och Bob Moog gav den sin välsignelse,är inte överjävligt dyr,låter,och ser ut som en moog på bildskärmen,den är laddad med alla de ljud som moogen kom med,du kan göra egna ljud på dem,den är helt underbar om man gillar 70-talsmusik..
ett litet exempel från min egen musik här,basen är en Taurus i detta intro,men det andra är en Native MiniMoog..
http://www.theikenband.se/THE_CHREST.mp3

Låter lite Rainbow,Gates Of Babylon....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Native's Minimoog är den bästa,den funkar i realtid och Bob Moog gav den sin välsignelse,är inte överjävligt dyr,låter,och ser ut som en moog på bildskärmen,den är laddad med alla de ljud som moogen kom med,du kan göra egna ljud på dem,den är helt underbar om man gillar 70-talsmusik..
ett litet exempel från min egen musik här,basen är en Taurus i detta intro,men det andra är en Native MiniMoog..
http://www.theikenband.se/THE_CHREST.mp3

Låter lite Rainbow,Gates Of Babylon....

Native instruments har väl ändå inte gjort någon minimoogklon? det är väl Arturia som har gjort den mest omtyckta?

Iaf så är det fortfarande mjukvara  <_<


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Rätt av dej,fel av mej :lol:
Men den är det bästa som finns efter orginalet helt klart.......  :D :lol:
Jag har för många pluggar............ :rolleyes:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Rätt av dej,fel av mej :lol:
Men den är det bästa som finns efter orginalet helt klart.......  :D :lol:
Jag har för många pluggar............ :rolleyes:

Man tackar för det! :)

Ja har läst att den ska va ruskigt bra, men å andra sidan kostar den ett antal slantar och är mjukvara :(



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Rätt av dej,fel av mej :lol:
Men den är det bästa som finns efter orginalet helt klart.......  :D :lol:
Jag har för många pluggar............ :rolleyes:

Man tackar för det! :)

Ja har läst att den ska va ruskigt bra, men å andra sidan kostar den ett antal slantar och är mjukvara :(


Yep,mjukvara,men en riktig kostar 25ggr mer så............
Och den tar plats dessutom..... :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
DSI mopho säger du? ja får titta in på jam och testa den! har dock läst att man måste redigera den med datorn, stämmer det?
Alla parametrar är tillgängliga via rattarna på den men jag tycker att det är lite plottrigt att editera den utan dator. Jag gör mest övergripande justeringar direkt på mophon men de stora ändringarna gör jag med datorn. 8 parametrar (varav 4 är valfria) är väldigt lätt åtkomliga direkt på Mophon men sen får man scrolla lite  i menyer för de andra. Fast det är klart... har man ett midi-klaviatur med många rattar/reglar så kommer man ju åt betydligt fler utan att scrolla i någon meny.
Min Mopho är hela tiden kopplad till datorn så jag har inte sett det som ett stort problem. Live hade jag nog klarat mig med modulationshjul och de 8 parametrarna.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Rätt av dej,fel av mej :lol:
Men den är det bästa som finns efter orginalet helt klart.......  :D :lol:
Jag har för många pluggar............ :rolleyes:

Man tackar för det! :)

Ja har läst att den ska va ruskigt bra, men å andra sidan kostar den ett antal slantar och är mjukvara :(


Yep,mjukvara,men en riktig kostar 25ggr mer så............
Och den tar plats dessutom..... :P

För en sådan skönhet kan man alltid göra plats :)


DSI mopho säger du? ja får titta in på jam och testa den! har dock läst att man måste redigera den med datorn, stämmer det?
Alla parametrar är tillgängliga via rattarna på den men jag tycker att det är lite plottrigt att editera den utan dator. Jag gör mest övergripande justeringar direkt på mophon men de stora ändringarna gör jag med datorn. 8 parametrar (varav 4 är valfria) är väldigt lätt åtkomliga direkt på Mophon men sen får man scrolla lite  i menyer för de andra. Fast det är klart... har man ett midi-klaviatur med många rattar/reglar så kommer man ju åt betydligt fler utan att scrolla i någon meny.
Min Mopho är hela tiden kopplad till datorn så jag har inte sett det som ett stort problem. Live hade jag nog klarat mig med modulationshjul och de 8 parametrarna.


Jaha där ser man. Men menar du att om man kopplar in en midikeyboard med mycket rattar och sliders, så kan man använda dem? det är ju kanske självklart när man tänker på de...
Kan man då välja vad rattarna ska styra?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jaha där ser man. Men menar du att om man kopplar in en midikeyboard med mycket rattar och sliders, så kan man använda dem? det är ju kanske självklart när man tänker på de...
Kan man då välja vad rattarna ska styra?

Jag har aldrig testat själv men jag tog det för givet. Alla parametrar har ju ett midi-nummer. Så länge en regel/ratt sänder ut rätt midi-nummer (eller heter det cc nummer?) så borde den påverka den parametern. Det finns i alla fall en lista i manualen där det står vilka nummer som är det rätta för var och en av parametrarna. Tror David Smith var en av gubbarna bakom midi så hans synthar borde ju rätta sig efter standarden tycker man. :) JAM kanske har möjlighet att låta dig testa med samma midiklaviatur som du normalt använder. Jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil

JAM kanske har möjlighet att låta dig testa med samma midiklaviatur som du normalt använder. Jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.
[/quote]

Nackdelen är att jag har en midikeyboard med endast usb (Line6 TonePort KB37) så jag blir nog ändå tvungen att köpa en ny, men då kan man ju passa på att välja en med gott om rattar :)


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
jag testade MoPho:n nyss, och den lät ju minst lika bra som Evolvern som ja också testade! Nästan bättre faktiskt, fast ja kunde inte ratta om så mycket utan fick köra presetsen på MoPhon, medan ja kunde ratta Evolvern själv. Testa en Moog Voyager också. Vilken synth alltså. Ljudet var fantastiskt men det som förvånade mig mest var hur trevlig klaviaturen var. Inte likt nån annan keyboard eller piano ja nånsin testat. Men riktigt riktigt skönt. Men man ska väl inte förvänta sig annat av en moog? :P


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag vet inte vilken ekonomi du har men en begagnad Moog Little phatty kanske kunde vara nått.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Efter lite tänkande så är min budget inte så gigantisk så de blir nog en dsi mopho! vill gärna ha råd me lite effekter också  :P någon som testat Boss RE-20 (digital klon av Roland RE-201 Space Echo)? skulle den (då den är digital) förstöra lite av det fina med analog synth?


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag har inte testat den pedalen.
Här är en fantastisk resurs för att lyssna på diverse pedaler:
http://www.proguitarshop.com//index.php?CategoryID=308

De pedaler jag fastnat för på ekofronten är Electro-harmonix "Deluxe Memory Man" och de olika analoga ekopedalerna från Malekko. Men jag vill minnas att någon här på forumet talat väl om RE-20.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag har inte testat den pedalen.
Här är en fantastisk resurs för att lyssna på diverse pedaler:
http://www.proguitarshop.com//index.php?CategoryID=308

De pedaler jag fastnat för på ekofronten är Electro-harmonix "Deluxe Memory Man" och de olika analoga ekopedalerna från Malekko. Men jag vill minnas att någon här på forumet talat väl om RE-20.

Tack för länken! Ska kolla så fort jag är vid en dator (e på telefonen nu). Jag är dock inte ute efter pedal i egentligen utan något man kan pilla på medan man spelar, och space echo var ju från början en sådan maskin. Dock går ju alla pedalar att använda på det sättet om man vill :P


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Någon som testat Korg Legacy MS-20 med den dedikerade midi-controllern? visserligen digitalt, men ja har läst en del gott om den, samt att den MS-20 skulle funka rätt bra istället för en moog. Enda nackdelen verkar vara den lilla klaviaturen. Några åsikter?


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag har för mig att IDF här på forumet brukade tala väl om den för ett tag sedan. Kanske PM.a honom...