Kontrollrummet

Pearl Jams TEN mixad pånytt...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Någon som lyssnat på Brendan O´Brians "remix" av ett av 90-talets viktigaste album? Tankar?

Stefan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja den har jag lyssnat på. Det är ju inte remix så som man tänker sig en remix. Utan detta är helt enkelt en ommixning av plattan.
Personliga tankar:
Jag tröttnade lite på Ten plattan och ljudet (originalet). Den tokblöta sången och det lite sammetsaktiga soundet.
Min favorit Pearl Jam platta har alltid varit Vs. för dess enkla och råa sound plus fantastiska låtar. Den var ju då även producerad av Brendan O´Brian.
Jag gillar den nya mixen. Råare och inte så blöt och nu känns gapet mellan Ten och Vs inte så stort. Det kommer att bli den här versionen av Ten jag lyssnar på i fortsättningen iaf.

Om du/ni har spotify så kan ni jämföra mixarna här. Den nymixade och en remastrad version av den gamla mixen.

« Senast ändrad: 27.05.2009, 17:23:35 by jonnerstone »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Själv är jag lite tudelad. Visserligen är verben lite överdriven och lite skulle man önska mera definition på sina ställen. Men Tim Palmer lyckades nog skapa en otrolig atmosfär och spänning i låtar som Jeremy och Oceans något som O´Brian lyckats tappa helt. Och den 12 strängade basen i Jeremy låter aldeles för jävlig i den nya versionen.

O´Brians mixar fungerar ok (kanske bättre än de orginala) när de gäller de mera rockiga låtarna. I övrigt så verkar O´Brian tappat konseptena på senare tid när det gäller kompression (något som verkar ha smittat sig på Rick Rubin). Hans mixar fungerar OK på mp3 och hörlurar men att lyssna på dem från CD på HIFI är mest pinsamt. De distar o pumpar och låter generelt hellt platt och för jävligt. VS samt andra tidigare O´Brian klassiker fungerar prima i alla format.

Som ett sidospår kan man bara konstatera med avund hur London bridge studios lyckades skapa tre av de ikoniska 90-tals plattorna under 12 månader. Pearl Jam TEN, Alice in Chains DIRT och Blind Melons första. Helt otroligt...

Hägge 





Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Tycker faktiskt basen låter bättre på Jeremy i O'Brians mix. Den har mer "kropp" och är betydligt tydligare.
Nu har jag iofs bara lyssnat i lurar via spotify. Får göra en A/B lyssning lite längre fram.

/D