Kontrollrummet

Vilken preamp till M-audio delta 1010?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lejnoss

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hallå!
Jag är sugen på att komma igång med att spela in musik med mitt band och har sedan innan en M-audio delta 1010 (rackversionen) och en del mickar. Jag kommer att spela in gitarr, trummor, orgel, bas och sång. Jag tror att ungefär 8 ingångar kommer att behövas.
Funkar en preamp med flera ingångar åt allt detta, eller är det bättre att köpa flera olika preamps med färre ingångar?

Har tittat på t.ex. Line audio 8MP, vilket egentligen är lite mycket pengar för mig just nu. Några andra förslag?
Tacksam för svar!

/ Linus


Aettan

  • Gäst
Behringer mic 100 och 200 är kanske inte ens världen bästa budgetpreampar men om du hittar dom beggade så varför inte. Borde gå för några 100 lappar styck, jag har ett gäng och tycker dom duger ok ändå. Annars så kanske det ändå är bäst att försök att sälja deltan och kolla på tex ett Saffire pro 10 i/o eller liknande som har 8 preampar, borde gå att hitta ett beggat sånt oxå. Lycka till


Utloggad Lejnoss

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Okej, kan ju hålla lite utkik. Att sälja den känns väl inte särskilt skoj att göra, det är ju ett schysst ljudkort liksom?


Aettan

  • Gäst
Jag förstår jag har oxå ett delta 1010, har hittat drivar till det så det går att köra i osx på pc hårdvara oxå. Så har mitt kvar har till och med haft det på reparation.


lnetzel

  • Gäst
Jag har ett Delta 1010 (PCI versionen) och har en Behringer tube 100 eller nått. Den är helt värdelös för gitarr (pajjar attacken) men för sång är den helt ok. Jag rekomenderar alltså inte att gå på det billigaste om du skall köra gitarr genom den.

Å andra sidan... jag kör gitarr (passiv, humbucks) rakt in på delta 1010 och har ingen anlednign att gör annorlunda för jag har fin nivå in.


Aettan

  • Gäst
Det här är inlirat med en mic 100 och en adk a51 mick, iofs så är det akustisk gitarr.

The Eyes
  lo-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=lo
  hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2008620&q=hi


Utloggad Lejnoss

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
@Inetzel: Kör du gitarren direkt in i preampen då? Kanske låter bättre via uppmickad stärkare?

Lät ju schysst med mickad akustisk genom mic100:an iallafall!


lnetzel

  • Gäst
@Lejnoss, Nej, jag har ingen stärkare, jag lajnar gitarren rakt in i ljudkortet. Telepropp till RCA, inget emellan. Jag har postat något trådar tidigare med frågor om DI-box och sånt emellan men jag har fortfarande inte fattat varför jag skulle göra det, har bra linjenivå direkt från gitarren fast den är passiv.

Jag är svin nöjd: Gitarr-> Delta1010-> Guitar Rig 3. Behövs inget annat.

« Senast ändrad: 01.06.2009, 10:08:49 by lnetzel »


Aettan

  • Gäst
Problemet med delta 1010 och liknande ljudkort som jag ser det eller andra kanske säger tvärt om typ fördelen det är det där dom kallar för dynamiskt omfång vilket kortfattat innebär att man måste men oxå kan kräma på mer för att få samma fjong på inspelningarna som med ett lite mer hobbybetonat. Det vill säga att en Behringer mic 100 eller liknande inte riktigt kanske räcker till i alla lägen. Mit gamla/första flerkanalsljudkort guillemot pro isis var guld kunde sitta med kondignmicken en bra bit från guran och plinka lite och ändå fick jag stark signal men med deltan fick jag krypa inpå så pass för att få vettig signalnivå. Amatören tycker ju att större dynamiskt omfång borde omfatta både uppåt och neråt men så  är tydligen inte fallet.