Kontrollrummet

Funkar rördiffusor?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Hej,
jag håller på att akustikbehandla mitt musikrum och har en liten fundering...
Jag har hört att man kan ställa rör i hörnen som en slags diffusor, och när jag fick syn på några markrör på jobbet började jag fundera på om jag kanske ta ta ett sånt och ställa från golv till tak. Det är ett plaströr på 15 cm i diameter ungefär, och jag funderade på om jag kanske kan fylla det med isolering. Min tanke med det var att de högre frekvenserna skulle spridas ut jämnt i rummet med hjälp av rörets räfflade, hårda och rundade utsida, och kanskekanskeförhoppningsvis äter isoleringen upp åtminstone lite lowmid. Som ni kanske kan se är jag inte direkt raketdoktorand i akustik  :blink:
Men jag är själv lite skeptisk till att ett rör med såpass liten diameter ger någon större effekt, om rör i hörn ens ger något resultat överhuvudtaget? Verkar mest vara HiFi-tomtar som pysslar med rör, och i min värld innehar inte de guldmedalj i verklighetsförankring direkt.
Jag kommer förmodligen att snickra ihop en skyline-diffusor eller liknande framöver, men det blir inte direkt ultimat placering på den då det sitter en dörr där jag egentligen skulle vilja sätta den, men men, bättre en lite halvt snedplacerad än ingen alls antar jag. På ena sidan får en bokhylla med ojämnt placerade böcker tjänstgöra som ful-diffusor (även om en bokhylla är världens snyggaste diffusor i mina ögon så är det kanske inte direkt den mest effektiva sorten).

Bifogar en förvirrande skiss med felaktiga proportioner ifall någon har någon annan idé.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej och välkommen :)

jag hade satt enkla skylines på väggen rakt bakom, kanske bredvid dörren, och en liten absorbent på dörren?  Sedan snedställda basfällor i framkant vid monitorerna...

Diffusorer som jag har en tråd om :

Diffusor

och studiobygget. Du behöver basfällor ;)

Studio


Jag tror inte dina tänkta rördiffusorer kommer ge någon effekt. Jag tittade lite på det, men det verkar råda delade meningar, om man inte bygger såna där avstämda avkapade...


Du kanske kan testa polycylindrical?

« Senast ändrad: 25.05.2009, 23:13:09 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Hej och tack!
Mjo.. jag känner mig lite skeptisk till rören själv. Det kändes mest som att det skulle kräva lite ansträngning från min sida om det nu hade funkat jämfört med att bygga ihop något mer seriöst.

Jag har redan spanat in båda trådarna, och blivit avundsjuk för att jag bor i hyresrätt och inte har möjlighet att få till ordentliga lösningar som du gjort, riktigt avundsjuk är jag på dina byggen  :mellow:

En basfälla får det nog bli.. eller två kanske, jag har två hörn kvar jag kan använda. Och taket då, men det får nog vänta, basen och smatterekot är det mest akuta här.
Men är det bättre att dämpa främre delen av rummet istället för bakre för att komma åt basen? om man bara man välja på ett ting alltså.
Absorbenten på den främre väggen byggde jag klart i helgen och den städade faktiskt upp en hel del i basen också.
Plywood 180 x 100 x 10 cm. 2.5 cm luftspalt, fibertäcke, isolering, fibertäcke, absorberande skumgummi på sidorna, hård skumplast med väldigt ojämna urgröpningar i mitten, svart tunt lakan, påklistrade tygdekorationer på lakanet, halvgenomskinligt svart tyg över hela rasket. Blev skitsnyggt faktiskt, och rummet lät fan så mycket bättre när jag fick upp den. Det är en sån skön känsla när man kör sin första provlyssning, sitter bara och dumflinar  :wub:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
visst är det en helt underbar feeling? Minns själv hur de va...satt i timmar o bara lyssnade :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
visst är det en helt underbar feeling? Minns själv hur de va...satt i timmar o bara lyssnade :)

Precis, och två dagar senare har man glömt hur det lät innan och vill bara bygga vidare :ph34r:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol