Hej allihop!
Denna typ av forum innehåller ofta väldigt många "vad skall jag köpa" -trådar. Jag tycker att de är lite underhållande och nu skulle jag själv behöva lite råd.
Jag spelar främst in sång och akustisk gitarr och mandolin. Jag jobbar också med slagverk, elgitarr, bas, trummor och synthar.
Jag har på sistone blivit väldigt sugen på ett UAD-1 kort och ha en eller ett par riktigt bra kopressorer till det. Priset är ju väldigt bra och jag gissar att man kommer undan med 1500 kr för kortet och en av kompressorpluggarna.
Å andra sidan så verkar FMR RNC vara en bra hårdvaru kompressor för sång och akustisk gitarr. Hårdvara är alltid bättre än mjukvara säger vissa. Gäller det också för så här billiga kompressorer? Det tillkommer ju en DAD konvertering om man skall använda en sådan vid mix. Är det verkligen värt det? I och för sig vore det kanske smidigt att ha en fysisk enhet att ratta på.
För det tredje så har jag då och då funderat på att komplettera min nuvarande (väldigt lilla) micksamling. Jag har nu en Shure SM57 och en Bluebird (som jag använder till både sång och gitarr). På Cleas micktest så har jag fastnat mycket för Line audios CM3 på akustisk gitarr (men se dock utsvävningen längre ner). Är det vettigare att köpa en ny mick för pengarna än att köpa en kompressor?
Eller borde man hellre uppgradera Nebula2 till Nebula3, som jag använder mycket, eftersom gränssnittet är bättre, mindre processorbelastning och laddtiderna kortare?
Eller borde man strunta i att köpa nytt och istället lära sig använda det man redan har? Tråkigt alternativ!

Alla ovanstående kostar väl något så när samma...
Vad hade ni köpt om ni var jag?
UAD-1 + 1 plugg.
FMR RNC.
Line audio CM3
Uppgradera Nebula?
Just nu känns UAD kanske roligast. Mest leksak att leka med.
*Utvikning apropå Claes micktest* Jag har märkt att det är ganska stor skillnad i (upplevd) ljudvolym mellan de olika mickarna på Claes site. Detta påverkar omdömet om mickarna väldigt mycket. Då jag drog in filerna i Reaper och ställde volymerna så att de upplevdes lika starka så skiftade en hel del av mina tidigare omdömen. Line audio CM3 lät tyvärr inte riktigt lika bra längre. Å andra sidan lät min nuvarande Bluebird bättre. Att CM3 skulle vara bättre på akustisk gitarr än min Bluebird gällde nog fortfarande, men marginalerna blev mindre. Den där TLM103 låter verkligen inge vidare när man fixat volymerna. Märklig diskant. Jag hade nog valt en Röde NT2a mycket hellre än en TLM103.