Forum > Färdiga produktioner
Yllet - Sunny day
Yllet:
En låt som kom från ingenstans, hade som vanligt lovat mig själv att inte spela in mer, men hade inget att göra idag. Så det blev som det blev. Tyck till om allt eller inget:
Sunny day
[mp3=200,20,0,left]http://jon.rinneby.se/lyrics/Sweet%20Water%20Pirates%20-%20Demo%202009%20-%20Sunny%20day.mp3[/mp3]
I was 21 years when it happend one day, to me...
I was standing in the shadow next to a tree, when you came
Oh I how felt like a newborn child, with the sun in my
Eyes looking so wild when you turned into grey
Yeah I am your rain on a sunny day
I was 29 years when it happend again, to me
I was thinking of my past down by the sea, when you came
I didnt know what to say so I told you a lie...
And suddenly something was falling down from the sky
Yeah I am your rain...
On a sunny day...
On a sunny day...
On a sunny day...
On a sunny day...
Tokai:
Fattar inte hur du får ihop det så snabbt. För mig tar det månader från en idé till låt. Du har antagligen mycket färdiginställt i programvaran, nåt smart system, sen kanske du inte grubblar så mycket över melodin och texten, den senare rafsar du nog bara ner. Vilket gör att texten ibland kan kännas lite ytlig. Melodierna kan också emellanåt kännas lite lättköpta. Anar att det handlar om att snabbt får ner en låt för att sen ägna sig åt den stora passionen - att mixa med allehanda roliga pluggar.
Men sen tillkommer också din proffsiga förmåga att sätta musiken tajt, grymt bra koll på arr.
Men den här låten lämnar tyvärr inga spår hos mig, men det tror jag inte bekymrar dig så mycket. I morgon har du en ny låt på gång, en riktig hit :D
Yllet:
--- Citat från: Tokai skrivet 16.05.2009, 14:14:28 ---Fattar inte hur du får ihop det så snabbt. För mig tar det månader från en idé till låt. Du har antagligen mycket färdiginställt i programvaran, nåt smart system, sen kanske du inte grubblar så mycket över melodin och texten, den senare rafsar du nog bara ner. Vilket gör att texten ibland kan kännas lite ytlig. Melodierna kan också emellanåt kännas lite lättköpta. Anar att det handlar om att snabbt får ner en låt för att sen ägna sig åt den stora passionen - att mixa med allehanda roliga pluggar.
Men sen tillkommer också din proffsiga förmåga att sätta musiken tajt, grymt bra koll på arr.
Men den här låten lämnar tyvärr inga spår hos mig, men det tror jag inte bekymrar dig så mycket. I morgon har du en ny låt på gång, en riktig hit :D
--- Slut citat ---
Nja där har du faktiskt lite fel. Jag har inga "färdiga system" eller mallar, snarare har jag ofta en klar bild av hur jag vill att låten ska vara från början. Sen spelar jag in den för att inte glömma bort , sen testar vi den i repan och så testar jag den med er på forumet :) Min stora passion är faktiskt inte heller att mixa (eller ok det är också min stora passion), utan snarare att skriva bra låtar, men det går i perioder som med allt annat. Men jag förstår att det utifrån kan verka som att det "hafsas" ihop med texter/melodier, men så är det inte, jag är ofta väldigt noga med vad låtarna handlar om och att text och melodi ska fungera bra ihop. Sen gillar jag att göra "enkla" låtar, om man får uttrycka det, har aldrig varit mycket för komplicerade tongångar och konstiga arr. Men en sak har du rätt i, snart blir det en ny låt, men först ska vi testa denna i repan i morgon. Om bandet gillar den och den är rolig att spela, så behåller vi den. Personligen gillar jag låten, den är rolig att spela, plus att den bryter av lite mot mina andra lite "vanligare" poplåtar. Sen är det ju som med så mycket annat, vad man själv uppfattar om "bra" är ju högst personligt. Om detta hade varit första låten jag gett ut på några månader kanske du hade lyssnat på ett annorlunda sätt, och inte så kritiskt som nu :)
Sen ska vi inte glömma att denna låten också faktiskt bara är en "test-version" så om du mena att denna texten/melodin kändes banal så kan det ju vara bra för mig att veta. Samtidigt känns den rätt för mig att sjunga...
Hejs!
Tokai:
Tack för ett mycket bra och givande svar. Nu klarnar ett och annat.
--- Citat från: Yllet skrivet 16.05.2009, 14:48:51 ---Nja där har du faktiskt lite fel. Jag har inga "färdiga system" eller mallar, snarare har jag ofta en klar bild av hur jag vill att låten ska vara från början.
--- Slut citat ---
Blev lite missförstånd där. Vad jag menade att du måste ha förinställda instrument i ditt inspelningsprogram, typ bas kanal 1, trummor kanal 10, två öppna kanal för sång och gitarr. Så att när du startar inspelningsprogrammet, Cubase, osv, så ligger allt färdigt för inspelning. Eller har jag fel där också? Hur som helst, så har jag gjort, men det tar ändå en evig tid att få nåt klart.
Yllet:
--- Citat från: Tokai skrivet 16.05.2009, 15:34:13 ---Tack för ett mycket bra och givande svar. Nu klarnar ett och annat.
--- Citat från: Yllet skrivet 16.05.2009, 14:48:51 ---Nja där har du faktiskt lite fel. Jag har inga "färdiga system" eller mallar, snarare har jag ofta en klar bild av hur jag vill att låten ska vara från början.
--- Slut citat ---
Blev lite missförstånd där. Vad jag menade att du måste ha förinställda instrument i ditt inspelningsprogram, typ bas kanal 1, trummor kanal 10, två öppna kanal för sång och gitarr. Så att när du startar inspelningsprogrammet, Cubase, osv, så ligger allt färdigt för inspelning. Eller har jag fel där också? Hur som helst, så har jag gjort, men det tar ändå en evig tid att få nåt klart.
--- Slut citat ---
Min mall har ett audio och ett midispår :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida