Kontrollrummet

The Returning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Callander

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Ska jag sparka sångaren? Ska jag stämma gitarren? Ska jag skriva något muntert istället?

Eftersom inget av det verkar möjligt ;) ber jag härmed om råd om vad jag ska förbättra, i denna ballad av något slag. Rock? Punk?

http://hihipedia.org/Returning3.mp3


lnetzel

  • Gäst
Först och främst, det viktigaste är att man har roligt när man gör musik och gör det man känner för. Blir man nöjd så blir man nöjd och alla andra kan egentligen dra åt h******. Men du bad om lite tankar så... jag ger dig dem, sedan drar jag åt h******:)

Skulle kanske sjunga om allt och försöka att utala orden lite mer noggrant för det känns lite slarvigt sjunget. Skulle även skippa körerna som sjunger ord för det kändes lite påtvingat och stressat. Men spara Mmmm och uuuu... grejorna, dem är ok.

alternativt... dista rösten lite lagom varmt och behåll bara gitarreren för att göra det hela mer lo fi och inte så himla elpiano- smörigt. (skulel vara mer intressant för min personliga smak)

Men som sista-dansen-låt på bar med folk som borde skippat de sista 5 ölen låter det som det skulle passa arr-mässigt.

Produktionsmässigt finns det en Crash vid 3:57 som låter avklippt... vad hände där?


Utloggad Callander

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tjena, tack för feedback!

hehehe... jag förstår krogliknelsen. det lyser igenom att det började som en parodi det här. jag ska se om det går att minska smörfaktorn lite när jag kommer hem. samt sjunga om.

När du säger dista sången har du någon bra metod för det? det har jag aldrig gjort. ska man duplicera sångspåret och dista i en egen kanal eller bara köra på hela kanalen? eller är det det där magiska lysande röret som finns som plugin i cubase som gäller?


lnetzel

  • Gäst
Haha... ja det är rackarns vilka olika världar man kan komma ifrån inom musikproduktion:)

"..magiska lysande röret som finns som plugin i cubase som gäller.." kan funka :)

Fast jag föredrar Guitar Rig 3 till all form av dist. Gitarr, trummor eller sång. Inte min TB-303 dock, den mår bättre av att slå över i vanlig "hårdvaru" mixer och sedan åka in i datorn.

Det du skall undvika när det gäller att dista sång är att dra upp regeln i Cubase till Rött.. det låter bara illa. Använd en plugin.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
Först och främst, det viktigaste är att man har roligt när man gör musik och gör det man känner för.

Tack Inetzel. Det behövdes jag bli påmind om.

Callender: Vet inte riktigt vad jag ska säga om detta förutom att jag tror jag skulle bjuda upp på finlandsbåten om jag såg nå'n vacker dam (och du gjorde ett mer "städat" framförande av denna annars trevlig låt)


Utloggad Callander

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Någon skrev om körerna: behåll bara mm och ooh :)

Sången låter osäker och lite offpitch.  Sedan behövs det tränas på uttal också, det låter för svengelskt. Sedan brukar det alltid debatteras om huruvida det är viktigt eller ej...men hursomhaver sticker det ut.

Snyggt gjort annars. Kanske lite finlandsbåt, men vafan, bra gjort :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En skön låt som man kan svänga runt med en fager dam med på ett dansgolv! ;) :D


Utloggad Callander

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Å, tack för alla synpunkter så långt! Ny version:

http://hihipedia.org/Returning4.mp3

Jag gjorde som ni sade och tryckte delete på elpianot och de flesta körerna. Saknar det faktiskt inte alls. Sedan har jag sjungit om men är inte nöjd, om jag gör det sju gånger till kan jag låten sen... Jag tror dock det är mindre falskt nu.

Har fixat om melodin i bryggan lite och även början av refrängen. Och kortat ner solopartiet.

Å och så är det lite rörförstärkare på sången. Vad tycks?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ser att du är ny på forumet så jag passar på att välkomna dig hit.

Låten då:

Rätt skön ballad.Rätt schysst lirat och mixat.Sången bättre på den senare verren,jo jag hörde första  :)

Du ligger väldigt nära när du sjunger och sjunger svagt.Det gör att det blir svårt att hålla tonen.Lite falsk sång även från mig om jag inte tar i lite.Kläm i lite mer,oavsett vad grannar och eventuell äkta hälft säger.Det skulle göra susen tror jag,bra röst har du men lite osäker i framförandet,våga tro på din röst.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Japp, håller med Hmike. Lär dig melodin ordentligt med mer kraft i rösten. när melodin väl sitter så kan du laborera med andra uttryck :)

Gitarren låter lite ostämd då och då? Eller kanske lide bends som spökar med mig.

Klar förbättring :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Det är en helt annan låt! Från finlandsbåten in i varsadgsrummet. Den här går helt klart att lyssna på utan vacker dam att dansa med. Tycker gitarrsounder är mycket bra i denna verre.

Tycker HM ger bra tips angående sången.
« Senast ändrad: 27.05.2009, 03:25:00 by bow35 »


Utloggad Callander

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Ser att du är ny på forumet så jag passar på att välkomna dig hit.

Tack! Jag ska försöka bidra med det jag kan. Ur ett kryssningsperspektiv. :D

Kläm i lite mer,oavsett vad grannar och eventuell äkta hälft säger.

Håller med! Bra tips. Jag ska försöka göra det snart, måste göras dagtid har jag fått förklarat för mig.

Gitarren låter lite ostämd då och då?

Det var en diplomatisk formulering ... :) Borde gå att spela om den också.






lnetzel

  • Gäst
Nya versionen är klart bättre, låter mer seriös. Du skrev visserligen något om parodi förut men det var nog inte tydligt nog.
Denna version är mer rättvis mot låten.

Första lyssningen tyckte jag sången lät bättre mot slutet av låten men nu när jag har kört igenom ett par gånger tycker jag det är jämt ändå faktiskt, vet inte vad det var för konstigt  intryck.

Jag tänker inte klaga på sången för jag gillar när det inte är polerat eller helt perfekt överallt. Skulle vara kul att höra mer av samma stil från dig för att se hur soundet håller sig.