Kontrollrummet

Vad tycker DU är roligast?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Tjena! Tänkte höra med alla här vad ni tycker är roligast i studion? För att förtydliga...

Den skapande proccesen dvs. låtskriveri osv få en idé skapa en snabb skiss på datorn

Inspelningen dvs själva inspelnings stadiet, placera ut mickar, leta efter det bästa ljudet osv. och spela in såklart

Mixningen ja, mixningen helt enkelt  B)

Masteringen  :unsure:  :huh:

Finns ju självklart mer man kan göra i studion och ni behöver inte välja bland allt det där. Ni kanske är som mig och så förtjust i att städa i studion och flytta på alla grejer så att det blir sådär vansinnigt snyggt  :lol:

Ja ni vet nog själva vad ni gör i studion så ni vet nog vad som är roligast  :rolleyes:



Själv så tycker jag det mixningen som är roligast. Speciellt panoreringen. att ha alla spår inspelade, och alla ligger i mitten och trängs... det är en sån frihetskänsla att få panorera ut allt till höger och vänster  :wub: grymt roligt är det  :lol:

Nåja, fyll på  B)
« Senast ändrad: 22.04.2007, 20:38:33 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skapande och inspelning samt att se hur nära sin egen vision man lyckades komma när allt är klart. Jag tycker ofta att en låt får lite av ett eget liv och jag tror aldrig att jag har gjort något som landat där jag trodde att det skulle slå ner... det är spännande (men man påverkar givetvis en del själv genom att komma på nya idéer etc). Tycker det är kul med mixning också men jag är rätt otålig ibland och lägger nog inte alltid ner så lång tid som man borde göra på det.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
I bästa fall finns det kreativa inslag i alla delar av processen: i låtskrivandet (självklart) i arrangemanget, i produktionen, i inspelningen och i mixandet.
Det är det jag gillar med musikproduktion! :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tveklöst text- och låtskrivande tätt följt av arrangering för min del.  ^_^

Vet inte varför men det är något som alltid "går bra" och känns kul. Däremot kan inspelning och mix vara jäkligt trögt och kräva mycket disciplin ibland, ensam one man band alltså. Att spela in andra är oftast kul, förutsatt att det är bra musiker då.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jo, när kreaktiviteten tar överhand och inspirationen bara flödar så är det välidgt roligt att skriva låtar  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Det roligaste är när grunderna är inspelade och man kan börja smycka ut musiken med melodier, stämmor, stråkar osv.

I det ljudtekniska arbetet föredrar jag inspelningsprocessen, speciellt när det gäller inspelning av andra. Gillar inte riktigt att mixa

Sabachthani - Gothic Doom Metal



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tycker alltihop är lika plågsamt. Kreativ frustration och ångestkänslor rakt igenom.

Är du en asket?


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
.....
« Senast ändrad: 13.12.2018, 14:26:38 by Nordenstam »


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Jag tycker alltihop är lika plågsamt. Kreativ frustration och ångestkänslor rakt igenom.

Jag håller med dig! Mest ångest. Men man lever ju för de där få ögonblicken
då låten man hade i huvudet faktiskt blev likadan i slutändan.  B)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hmm.. föredrar inspelning och mixning!!
men när jag jobbar själv brukar jag oftast kombinera alla olika grejjer.. ställer en volym som jag är ute efter när jag spelar in, och arrar medan Record:en är på, osv.. :)
försöker ha så "färdigt" ljud som möjligt in i datorn, oftast dvs!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Schecter

Mixning tycker jag är roligaste. Är nog därför jag aldrig kommer mig för att göra mina låtar färdiga...  :o

Uppmickning av instrument är roligt oxå speciellt när jag inte har hållit på med sånt förr.  :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
det är ändå ganska blandat vad folk tycker är roligast ändå tycker jag  ^_^

köpa och prova nya grejer lär ju stå rätt högt upp på listan också  :rolleyes:  :wub:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Skapandet utan tvekan. Det bästa är att sitta och spåna på olika saker och plötsligt inse att "hey, det här gillar jag, jag ska försöka göra en låt av det!" Men att därifrån göra en färdig låt är jobbigt. Man kanske skulle satsa på korta jinglar och vinjetter och sånt. Skulle nog passa mig fakstiskt. Annars är nog samarbeten ett bra medel för att komplettera varandra när man ska göra klart en låt.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Nej men ärligt... det bästa är väl när det bara flyter på, när man hittar den där geniala låtidén som är lagom utmanande att genomföra, och som blir bra nästan av sig själv. Svårt att säga vilken del av arbetet det är, dock.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Att producera andra band som är väldigt öppna för idéer gillar jag. Låtarna får gärna vara halvfärdiga skal när man går in i studion så att man får hjälpas åt att fylla dom tillsammans med bandet. Arra och krydda låtarna liksom. Gillar verkligen rollen som regissör i inspelningsfasen.

Mixning och mastring kan vara kul men även rätt frustrerande ibland då det inte alltid blir så bra som man hoppats. Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Den skapande proccesen helt klart. Visst är det kul att mixa, men det brukar ta för lång tid för mig ;)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.

Alltså lite semi-off-topic men det slog mig... om du jobbar över nätet, med andra ord så att du inte har bandmedlemmarna hängade över axeln. Har du någonsin tröttnat på någons tjat och bara låtsat att du ändrat något, skickat samma fil med ett annat namn till och fått ett ok på det? Alltså det låter ju som något ondskefullt men jag har faktiskt själv testat det ibland o det brukar funka. Åh, vilken elak jävel, tänker väl alla nu. Men jag vet vid något tillfälle när jag skulle hjälpa en gitarrist att ställa in ljudet på hans förstärkare på en spelning. Vi höll på alldeles för länge och jag var less på det och vad jag än gjorde så klagade han. Så jag sa något om vi skulle testa en super-duper-inställning som tog en stund att fixa. Jag satt framför stärkaren i 7-8 minuter och simulerade rattande (utan att ändra på något alls!) och sedan fick han testa (samma ljud som tidigare alltså). Och han vart helt lyrisk och undrade hur fan jag fått fram detta superljud. Han blev jättelång i ansiktet när jag sa som det var... och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Skapa skapa skapa!

Jag har så många idéer som bara vill ut, men inspelning mix o sånt tar bara så mycket tiiiiid!!!
aaarggghghhhghgh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.

Alltså lite semi-off-topic men det slog mig... om du jobbar över nätet, med andra ord så att du inte har bandmedlemmarna hängade över axeln. Har du någonsin tröttnat på någons tjat och bara låtsat att du ändrat något, skickat samma fil med ett annat namn till och fått ett ok på det? Alltså det låter ju som något ondskefullt men jag har faktiskt själv testat det ibland o det brukar funka. Åh, vilken elak jävel, tänker väl alla nu. Men jag vet vid något tillfälle när jag skulle hjälpa en gitarrist att ställa in ljudet på hans förstärkare på en spelning. Vi höll på alldeles för länge och jag var less på det och vad jag än gjorde så klagade han. Så jag sa något om vi skulle testa en super-duper-inställning som tog en stund att fixa. Jag satt framför stärkaren i 7-8 minuter och simulerade rattande (utan att ändra på något alls!) och sedan fick han testa (samma ljud som tidigare alltså). Och han vart helt lyrisk och undrade hur fan jag fått fram detta superljud. Han blev jättelång i ansiktet när jag sa som det var... och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^

Så det va på den vägen gitarrerna på echoes kom till? :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.

Alltså lite semi-off-topic men det slog mig... om du jobbar över nätet, med andra ord så att du inte har bandmedlemmarna hängade över axeln. Har du någonsin tröttnat på någons tjat och bara låtsat att du ändrat något, skickat samma fil med ett annat namn till och fått ett ok på det? Alltså det låter ju som något ondskefullt men jag har faktiskt själv testat det ibland o det brukar funka. Åh, vilken elak jävel, tänker väl alla nu. Men jag vet vid något tillfälle när jag skulle hjälpa en gitarrist att ställa in ljudet på hans förstärkare på en spelning. Vi höll på alldeles för länge och jag var less på det och vad jag än gjorde så klagade han. Så jag sa något om vi skulle testa en super-duper-inställning som tog en stund att fixa. Jag satt framför stärkaren i 7-8 minuter och simulerade rattande (utan att ändra på något alls!) och sedan fick han testa (samma ljud som tidigare alltså). Och han vart helt lyrisk och undrade hur fan jag fått fram detta superljud. Han blev jättelång i ansiktet när jag sa som det var... och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^

haha  :lol: jag är inte förvånad  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Att arra/producera en välskriven låt tillsammans med bra artist/grupp.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Skapa skapa skapa!

Jag har så många idéer som bara vill ut, men inspelning mix o sånt tar bara så mycket tiiiiid!!!
aaarggghghhhghgh

har vi inte alla det?  :lol:  :wub:  :rolleyes:  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Att producera andra band som är väldigt öppna för idéer gillar jag. Låtarna får gärna vara halvfärdiga skal när man går in i studion så att man får hjälpas åt att fylla dom tillsammans med bandet. Arra och krydda låtarna liksom. Gillar verkligen rollen som regissör i inspelningsfasen.
Samma här. Min favoritgrej är att jobba med en ensam låtskrivare/sångare som har riktigt starka låtar baserade på sång och gitarr, som vi sen bygger upp intressanta låtar omkring och spelar in. Det som annars hade blivit ännu en tråkig singer/songwriter förvandlas till något helt annat. Producentrollen är det jag finner roligast alltså!  :)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.

Alltså lite semi-off-topic men det slog mig... om du jobbar över nätet, med andra ord så att du inte har bandmedlemmarna hängade över axeln. Har du någonsin tröttnat på någons tjat och bara låtsat att du ändrat något, skickat samma fil med ett annat namn till och fått ett ok på det? Alltså det låter ju som något ondskefullt men jag har faktiskt själv testat det ibland o det brukar funka. Åh, vilken elak jävel, tänker väl alla nu. Men jag vet vid något tillfälle när jag skulle hjälpa en gitarrist att ställa in ljudet på hans förstärkare på en spelning. Vi höll på alldeles för länge och jag var less på det och vad jag än gjorde så klagade han. Så jag sa något om vi skulle testa en super-duper-inställning som tog en stund att fixa. Jag satt framför stärkaren i 7-8 minuter och simulerade rattande (utan att ändra på något alls!) och sedan fick han testa (samma ljud som tidigare alltså). Och han vart helt lyrisk och undrade hur fan jag fått fram detta superljud. Han blev jättelång i ansiktet när jag sa som det var... och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^

Haha, jo det har jag faktiskt gjort ett par gånger,men oftast brukar jag berätta varför jag gjort som jag gjort och på så sätt förklara för personen varför låten blir bättre om hans gitarrlead får kliva åt sidan för att släppa fram sången. Brukar fungera riktigt bra.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Mixar gör jag förövrigt alltid själv för att slippa ha ett gäng bandmedlemmar som alla vill höras mest hängande över axeln. Brukar istället skicka mixarna över nätet till medlemmarna och samla in synpunkterna från var och en. Kör dessutom stenhårt på att vara noga med ljuden man spelar in redan vid inspelningstillfället för att göra mixningen så lätt som möjligt. Därför är det viktigt att höra med bandet vad de vill ha för sound redan innan man spelar in något.

Alltså lite semi-off-topic men det slog mig... om du jobbar över nätet, med andra ord så att du inte har bandmedlemmarna hängade över axeln. Har du någonsin tröttnat på någons tjat och bara låtsat att du ändrat något, skickat samma fil med ett annat namn till och fått ett ok på det? Alltså det låter ju som något ondskefullt men jag har faktiskt själv testat det ibland o det brukar funka. Åh, vilken elak jävel, tänker väl alla nu. Men jag vet vid något tillfälle när jag skulle hjälpa en gitarrist att ställa in ljudet på hans förstärkare på en spelning. Vi höll på alldeles för länge och jag var less på det och vad jag än gjorde så klagade han. Så jag sa något om vi skulle testa en super-duper-inställning som tog en stund att fixa. Jag satt framför stärkaren i 7-8 minuter och simulerade rattande (utan att ändra på något alls!) och sedan fick han testa (samma ljud som tidigare alltså). Och han vart helt lyrisk och undrade hur fan jag fått fram detta superljud. Han blev jättelång i ansiktet när jag sa som det var... och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^

Så det va på den vägen gitarrerna på echoes kom till? :lol:

Nej... på den låten var det ett rent nöje att få delta!  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha :) msn! nu!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Problemet när man hemmapular är ju att ALLT är roligast!  :wub: ^_^ :huh: :o

Det är nog därför jag aldrig hinner göra klart en låt innan nästa pockar på.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Problemet när man hemmapular är ju att ALLT är roligast!  :wub: ^_^ :huh: :o

Det är nog därför jag aldrig hinner göra klart en låt innan nästa pockar på.


det kan ju vara sant  :lol: men det finns ju en del här som inte bara hemmapular också. men då gör man låtar tills inspirationen tar slut, och då sätter man sig vid studion, eller så bestämmer man sig för att hur bra mina ideér nu är så ska jag göra klart gammalt först  :rolleyes:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Varje del i processen har sin charm - så jag har svårt att välja ut vad som egentligen är roligast, eftersom alla delarna ju handlar om att skapa låten och få den att låta som bra som möjligt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Problemet när man hemmapular är ju att ALLT är roligast!  :wub: ^_^ :huh: :o

Det är nog därför jag aldrig hinner göra klart en låt innan nästa pockar på.


det kan ju vara sant  :lol: men det finns ju en del här som inte bara hemmapular också. men då gör man låtar tills inspirationen tar slut, och då sätter man sig vid studion, eller så bestämmer man sig för att hur bra mina ideér nu är så ska jag göra klart gammalt först  :rolleyes:

Jo det var just därför jag skrev "när man hemmapular". Det gäller att ha lite annan disciplin i det man gör professionellt/på uppdrag/åt andra  :lol:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Så mycket egoist är åtminståne lilla jag, att jag tycker att det är roligt att kunna visa upp sina alster och få kommentarer på dem :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Skapandet, följt av arrangemang.
Sen är en av de roligaste grejerna när medmusiker kommer med det där lilla extra som lyfter en låt till en ny nivå. Något som man inte skulle komma på själv men som man genast känner är helt rätt för låten.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
och det var det som kanske var elakt gjort av mig.  ^_^
Nej, förhoppningsvis lärde han sig nåt. har själv använt mig av det tricket ibland när folk klagar på ljudet ist för att öva på sin gitarr t ex.
ett annat är ju att inte tala om att man spelar in, utan sångaren tror man värmer upp o kollar lite ljud, o så ber man honom komma in o lyssna på en 3/4-färdig låt innan han ens fattat att han spelats in. Brukar funka fint på de som låser sig så fort rec-knappen är intryckt.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Så mycket egoist är åtminståne lilla jag, att jag tycker att det är roligt att kunna visa upp sina alster och få kommentarer på dem :D


h.  Johan

 :lol:  :rolleyes:
Hälsa sa Hellsa