Kontrollrummet

Vad tycker DU är roligast?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Det är hålla på att göra musik med min dator på kammaren att leka med ljud och toner och skapa förhoppnigsvis nåt lyssningsbart, sen om nån fatta tycke för det man har lyckats knåpa ihop nåt så är det lycka i sej att glädja andra med man älskar mest.:D
Kanske inte var riktigt du frågade berra men det är en slags lycka eller kul som man också kan säga. ;)
« Senast ändrad: 25.04.2007, 23:06:26 by SYNTH »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låtskrivande är ju fantastiskt roligt, när man sitter i bilen och nynnar och får en melodi som man bara ber att få komma ihåg :)


Annars är jag svag för att skapa ljudbilder lixom, att ta en känsla och förmedla den med rytmer, klanger, melodier. Oerhört kul och stimulerande.

Blir det dessutom bra är man ju lyrisk. Jag trro nog att det är roligast...skapa en stmosfär, där melodi och ljud smälter samman.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag tycker nog bäst om att spela in och försöka fixa till en personlig ljudbild som ändå är, iallafall för mig, nyskapande (klysch-handboken s.3).

Men jag jobbar bäst och får otroligt mycket ideér, melodier och arrangemang i huvudet när jag sitter med någon annans riff. Helst bara lösa riff eller skisser. Men även "färdiga" låtar. Vet inte varför. Lite irriterande ibland när jag bara hör hur det måste låta, hur riffet efter ska vara eller i vilken ordning alla delar ska komma och så är det inte ens min låt. Varför kan jag inte vara lika kreativ när det är mina egna låtar och riff? Går inte att polera en bajskorv, antar jag.  <_<
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror att dylika tingestar går att polera... ;)


jag tror att i fallet med dina egna lå´tar har du någon personlig koppling..du vill att det skall låte överbra och därför blir du inte nöjd. med någon annans riff kan du helt enkelt koncentrera dig på hur det borde låta.

jag har lite samma problem!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Det är hålla på att göra musik med min dator på kammaren att leka med ljud och toner och skapa förhoppnigsvis nåt lyssningsbart, sen om nån fatta tycke för det man har lyckats knåpa ihop nåt så är det lycka i sej att glädja andra med man älskar mest.:D
Kanske inte var riktigt du frågade berra men det är en slags lycka eller kul som man också kan säga. ;)

jodå  :lol:
det enda "kravet" på frågan är att du befinner dig i studion när utför det roliga  :lol:
(eller det är ett sätt att tolka den  ^_^  )

komma på låt ideér osv, gör man ju lite var som helst och kanske inte I studion alla gånger  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jag tror att dylika tingestar går att polera... ;)


jag tror att i fallet med dina egna lå´tar har du någon personlig koppling..du vill att det skall låte överbra och därför blir du inte nöjd. med någon annans riff kan du helt enkelt koncentrera dig på hur det borde låta.

jag har lite samma problem!

låter som en korrekt analys  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Jag jobbar kanske litre bakvänt ibland.
Vet inte riktigt vad som är roligast, men oftast så brukar mina låtar börja med att jag sätter mig ner med någon vst som låter som ett piano eller likande och börjar inprovisera ett antal minuter tills jag blir uppvärmd.
Sedan spelarjagin några minuter o sedan lyssnarigenom det hela ett antal gg.
Sedan loopas några takter och där börjar bygget.
Vet inte om jag tycker det är det roligaste, men att leta o ratta ljud är nog den delen som är mest jobbig men ändå skojjig.
Att sedan lägga små detaljer älskar jag.

Vet inte vad summan av denna kardemumma blir men antar att jag kan knyta snöret med att jag tycker nog att själva klavitaurspeleandet är roligast:D
http://web.me.com/julle128


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag jobbar kanske litre bakvänt ibland.
Vet inte riktigt vad som är roligast, men oftast så brukar mina låtar börja med att jag sätter mig ner med någon vst som låter som ett piano eller likande och börjar inprovisera ett antal minuter tills jag blir uppvärmd.
Sedan spelarjagin några minuter o sedan lyssnarigenom det hela ett antal gg.
Sedan loopas några takter och där börjar bygget.
Vet inte om jag tycker det är det roligaste, men att leta o ratta ljud är nog den delen som är mest jobbig men ändå skojjig.
Att sedan lägga små detaljer älskar jag.

Vet inte vad summan av denna kardemumma blir men antar att jag kan knyta snöret med att jag tycker nog att själva klavitaurspeleandet är roligast:D

ratta fram ljud kan vara grymt jobbigt ibland, men när man hittat det rätta sen förstår man att det var helt klart värt besväret  :wub:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
När det är klart! Inspelning och mixning är mest bara besvärligt. Det roliga är att komma på låten, arra den etc. Sen är det roligt när låten är inspelad, mixad och klar - åtminstone om någon annan har hjälpt mig och det låter bra!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bra tråd jag väcker till liv igen.
Jag kan knappt bärga mig från att jag fått en ide tillsl dess att allt är klart
för att spela, helst solo/improvisation grejjen.
Det är att lira som är det roligaste, nog för att resten också är intressant men....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
... det är kul att bli klar med!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1