Kontrollrummet

Cubase SX 3 filexport/överflyttning till extern hårddisk?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, kort fråga och rätt så akut, sitter med gruppen RAA som spelat in ca 30 låtar här under helgen och vill ha med sig wav-filer om några timmar för eget trixande hemma, hur fixar man så alla uppsplittrade filer i alla projekt ligger i synk per varje kanal när rman exporterar dessa etc, dom vill inte ha Cubaseprojekten!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
tyvärr får du exportera spår för spår. sätt kanalen i solo och sätt left locator till noll och right locator till strax efter låten slutar. upprepa export för varje spår.

30 låtar. då är kvällen räddad alltså.

/ stefan

ps.
högre cubaseversioner eller tex. Reaper har funktionen du frågar efter.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Huvva, men vad jag kanske inte uttryckte solkart var att jag behöver få tex spår ett ihopklistrat till en tagning, trots att det är flera efter varabdra och alltså nya numrerade filer, annars får han dom ju som lösa filer utan referens då de ligger med "luft" emellan osv utspridda i tidslängden...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ja. då gör du som jag beskrev. det blir en lång fil när du exporterar.


lycka till.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja men HUR gör man detta, det är min fråga, lägger man till silence etc eller vad???


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Finns ett smidigare sätt i sx3 så alla spår blir synkade.
Lärde mig det av Polpotkin, ska kolla om jag kan hitta beskrivningen.


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Du behöver inte lägga till något, du exporterar ju på exakt samma vis som när du exporterar en hel låt, där spåret i fråga inte ljuder blir det ju tyst automatiskt... eller missuppfattar jag dig nu?

Edit: Alltså, gör så som wernborg skrev, då får du en lång ljudfil som börjar på noll och slutar där låten slutar och innehåller all ljudinformation på kanalen ifråga. Upprepa för varje kanal i låten. Sen har du kanske 30 ljudfiler som alla börjar på noll, och då är det bara för bandmedlemmarna att importera dessa in i sin DAW så ligger de automagiskt rätt i tid eftersom de alla börjar på noll.
« Senast ändrad: 10.05.2009, 17:59:09 by Bobbski »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Du behöver inte lägga till något, du exporterar ju på exakt samma vis som när du exporterar en hel låt, där spåret i fråga inte ljuder blir det ju tyst automatiskt... eller missuppfattar jag dig nu?
Men då exporterar du output.
Florian vill få ut wav-filerna synkade utan att "spela in" output.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Edit: Alltså, gör så som wernborg skrev, då får du en lång ljudfil som börjar på noll och slutar där låten slutar och innehåller all ljudinformation på kanalen ifråga. Upprepa för varje kanal i låten. Sen har du kanske 30 ljudfiler som alla börjar på noll, och då är det bara för bandmedlemmarna att importera dessa in i sin DAW så ligger de automagiskt rätt i tid eftersom de alla börjar på noll.

Det går så men är mycket jobb.


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Du behöver inte lägga till något, du exporterar ju på exakt samma vis som när du exporterar en hel låt, där spåret i fråga inte ljuder blir det ju tyst automatiskt... eller missuppfattar jag dig nu?
Men då exporterar du output.
Florian vill få ut wav-filerna synkade utan att "spela in" output.

Ah, visste inte ens att man kunde få ut dem på annat sätt.
Jo.. det är ju en helvetes massa jobb med den metoden, tur att jag har Cubase 5   :wub:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu vägrar mitt cubase 5 att funka, eller snarare det är inte synkrosoftnyckeln som funkar. Hatar orginalprogramvara med massa säkerhetsfunktioner som buggar.
Så fort jag startar liecense control center så hänger sig det lilla programmet.

Hur som

Försöker förklara det ur minnet.

Man ritar in en liten audiobox på 0.00, som en ljudfil fast den är bara tystnad. (detta för att alla ska ha samma startpunkt.
Sen markerar man den lilla boxen, och alla andra audiofiler på samma spår, och väljer något i menyn med audio. Då skapar den en fil av alla wav filer. Börjar där den första bröjar (den lilla man rita in) och slutar där den sista wav-filen slutar. Där det inte är något ljud blir då tystnad.
Gör likadant med alla spår så får du ut en fil för varje spår.



Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Man ritar in en liten audiobox på 0.00, som en ljudfil fast den är bara tystnad. (detta för att alla ska ha samma startpunkt.
Sen markerar man den lilla boxen, och alla andra audiofiler på samma spår, och väljer något i menyn med audio. Då skapar den en fil av alla wav filer. Börjar där den första bröjar (den lilla man rita in) och slutar där den sista wav-filen slutar. Där det inte är något ljud blir då tystnad.
Gör likadant med alla spår så får du ut en fil för varje spår.



Ah, smart. Du tänker på 'bounce selection'.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Man ritar in en liten audiobox på 0.00, som en ljudfil fast den är bara tystnad. (detta för att alla ska ha samma startpunkt.
Sen markerar man den lilla boxen, och alla andra audiofiler på samma spår, och väljer något i menyn med audio. Då skapar den en fil av alla wav filer. Börjar där den första bröjar (den lilla man rita in) och slutar där den sista wav-filen slutar. Där det inte är något ljud blir då tystnad.
Gör likadant med alla spår så får du ut en fil för varje spår.



Ah, smart. Du tänker på 'bounce selection'.
Ahh...tack...så heter det
Då slipper man exportera och går mycket snabbare.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
har för mig att det cirkulerar ett script som bouncar alla spår i ett kommando, men har aldrig sett det själv. alltså inte inbygggt i cubase från start.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
har för mig att det cirkulerar ett script som bouncar alla spår i ett kommando, men har aldrig sett det själv. alltså inte inbygggt i cubase från start.
Detta kräver tre kommandon per spår och lite krångligare. SKönt att slippa installera script.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Majken i Studios forum har kommit fram till en metod: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=48383&st=0&p=703996&#entry703996
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK tack för tipsen, jag kollar i veckan, orkar inte mer idag efter 3 saftiga sessiondagar, dom åkte nyss och lämnade hårddisken i mina händer tills vidare!
 B)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Majken i Studios forum har kommit fram till en metod: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=48383&st=0&p=703996&#entry703996

Oops denna länk funkar inte Claes???



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack Hägge, verkar som om Bounce all audio tracks verkar vara det jag är ute efter i punkt 2 så man slipper ta lika mycket diskspace i anspråk till enl. punkt 1?
Var hamnar dom om man nu trycker detta kommando shift+F7, eller skall man exportera dom etc, lite svårt att veta hur hanteringen funkar när man aldrig behövt pyssla med dessa "banala" saker tidigare...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Hamnar i audio foldern med filnamn efter spårnamnnet. Lätt att hitta eftersom de e nyast och dessutom alla lika stora.

Hägge


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Bytes de gamla ut eller tar det lika mycket space till enl. denna metod, eftersom du säger att de får nya namn etc?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
det byts inte ut något. det skapas nya filer. som inte ingår i projektet. detta är ett jättebra sätt att backupa en låt på eftersom du sedan kan dra in filerna i vilket DAW som helst. har du dessutom för vana att skapa en folder per låt så blir det superenkelt att hitta rätt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK så om det med denna metod skapas nya filer innebär ju detta att lika mycket till diskutrymme går åt + tar tid etc och det vill vi inte...


Utloggad tsmalmbe

Det här är metoden som kostar minst tid för det första.

Dessutom är hårdskiva i praktiken gratis. Man får närmare en terabyte för 150€, och filerna du talar om tar upp några hundra megabyte. Försumbart med andra ord.

Kör hårt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Några hundra megabyte---hur då???
Materialet i filstorlek på dessa 30 låtar upptar runt 36 GB på min hårddisk, om dessa filer görs om hur kan de då bli så små liksom...
Som jag sa så skall de flyttas över till bandets externa hårddisk, finns det någon metod att filerna renderas direkt dit så vore det ju toppen!
Jag har inte 36 GB till ledigt på min egen disk just nu och köpa någon ny är i nuläget ingen option.


Utloggad tsmalmbe

jag räknade per spår, inte per åt (eller alla låtar). Kör ner spåren, kopiera, deletera,byt låt, upprepa.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Detta svar hjälper väl knappast herr Artrock men stem-rendering var en av funktionerna som fick mig att överge Cubase för Reaper. Jag tycker det är märkligt att Cubase inte fixar detta automatiskt.



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Välj först att spara projektet på dina kunders hårddisk via File-> Save Project to new folder. Passa på där att bocka i rutan "Remove unused files" för att endast få med dom filer som verkligen används i projektet.

Därefter startar du upp projektet igen via deras hårdisk. Skapa en tom part i början av alla spår och markera sen alla parter i projektet ( Se bild där jag ringat in dom tomma parterna med blått för att visa vad jag menar)



Högerklicka sen på valfri part och välj Audio -> Bounce Selection

Nu rendrerar Cubase parterna på alla spår så att alla spår får en lång wavefil som alla börjar på noll (Utan effekter, alltså helt oprocessade wavefiler). ( Se bild två )



Detta förfarande tar max fem minuter beroende på hur mycket som ska kopieras ner till den andra hårddisken. På så sätt slipper du att belasta din egen disk. Smidigt och elegant.
Filnamnet är det som inom parantes i parten.

M.v.h

Micke

« Senast ändrad: 12.05.2009, 20:23:34 by jonnerstone »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tackar tackar jonnerstone, detta var vad precis jag ville höra!!!  :)

Antar att jag sedan lyfter ur de nya wav-filerna ur audiomappen till respektive nyskapade låtmappar som jag lägger separat på deras disk eftersom de inte har cubase...och skrotar cubasprojektfilen efter?!?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det var precis så jag försökte förklara, lite svårt när mitt Cubase inte ville starta. Fast inte "save to new projekt", bra tillägg.

Men du borde få med de ursprungliga wav-filerna på den externa hårddisken. De borde vara mindre i storlek. Dessa behövs inte för klienten, men du skulle rensa ut dem genom att tömma skräpmappen i cubaseprojektet du kör från externa hårddisken. Skulle definitivt vara snyggare när man sen ska öppna i projektet i logic, reaper eller liknande senare.

Alternativt är att lägga in en slutpunkt också så alla filer blir lika långa. Då är det busenkelt att se vilka som används eftersom alla filer ska vara lika stora, eller dubbelt om de är i stereo, de som är mindre är småfiler. Då är det bara att ta bort dem från den externa. Men testa att öppna alla filer i den nya mappen i ett nytt tomt projekt så märker du snabbt om det blev rätt.

Sist vill jag förtydliga en grej som behövs nämnas, ifall folk hittar tråden när de har samma problem.
Dina orginal och dessa större kopior är likadana i kvalitet, skillnaden är att de nya filerna har massa högupplöst absolut tystnad (det är vad jag kallar sound of silence).
« Senast ändrad: 13.05.2009, 11:39:53 by Zyan »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
..... Högerklicka sen på valfri part och välj Audio -> Bounce Selection .....

Jag såg vilket projekt det var  :D Väntar med spänning.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tackar tackar jonnerstone, detta var vad precis jag ville höra!!!  :)

Antar att jag sedan lyfter ur de nya wav-filerna ur audiomappen till respektive nyskapade låtmappar som jag lägger separat på deras disk eftersom de inte har cubase...och skrotar cubasprojektfilen efter?!?


Absolut...funkar bra då du nu har hela wavefiler att pula med. Sen e de bara att slänga cubaseprojektmappen som ligger på deras disk


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
..... Högerklicka sen på valfri part och välj Audio -> Bounce Selection .....

Jag såg vilket projekt det var  :D Väntar med spänning.

Ha ha ja nu såg jag också vilket det var  :D. Jag bara laddade in det senaste använda projektet  :lol:

Snart färdig. Lite småprylar kvar bara