Tjo!
Jag har kört midigitarr i ett antal år. Det började med att jag i mitten av 80-talet köpte det fruktansvärda tröskverket GR-700, dock utan rymdgitarren. Den var nästan helt oanvändbar men grym ballfaktor.
Köpte för en 8-10 år sedan en Roland GI-10-låda med en GK-2A-midipickup och pulade på favoritgitarren. Efter lite skruvande på micken och konfiguration av lådan så lät det bra. Den triggar snabbt som attan (i princip lika snabbt som nya Axon enl. mig) och är stabil rent allmänt. Dock saknar den en del features som nya lådor har men är det midi ut från gitarr som är målet så uppfyller den kraven. Har sett sådana på Blocket till och från för 1500-4000 kronor. Ett rättvist pris bör nog ligga på 2500:- tippar jag.
Jag såg en kommentar om midigitarr i en tidning en gång. "Spelar du som Jimi Hendrix på en midigitarr så kommer det låta just som Jimi Hendrix". Midigitarr med massor utav soul blir kanske inte som man tänkt sig. Det gäller alltså att spela väldigt pedantiskt och korrekt, annars får man 'glitchar' och annat skräp i ljudet.
För undertecknad som är rätt handikappad med ett tangentbord framför sig så har midigitarr inneburit ett lyft utan like för syntspelet. Balla Moogsolon etc, som innan hade varit helt omöjligt, var nu bara väldans svårt.
VG-99 verkar grym men tio lök plus mick är grova pengar. Kolla efter GI-10 eller efterföljaren GI-20 (GI-20 har USB. Tror att det är enda skillnaden). En skoj bonus är att man kan koppla en vanlig mick till GI-lådorna. Klart ballt om man har en polare som lirar sax eller trumpet. Eller varför inte sång?

Hoppas du fick nån ny input.
/Mein