Forum > Färdiga produktioner
Dividend - Fractal
Dividend:
--- Citat från: MrPhil skrivet 23.04.2007, 17:32:55 ---
--- Citat från: Dividend skrivet 21.04.2007, 16:39:05 ---Nu får MrPhil (om du orkar) eller nån annan komma och säga något negativt om verket :D
mvh
Per
--- Slut citat ---
Ja, om DU verkligen vill så visst orkar jag. :) Kan inte utlova endast sågning i förväg dock... ;)
Men det Dåligt Gehör konstruktivt skriver, pekar på ett par viktiga punkter, så där har du redan att betrakta ett tag. Även om förslag på lösningar skulle vara något annorlunda från mitt håll (jag gillar t ex att hitta ett återkommande tema) så är grundreaktionen ungefär densamma när det gäller livfullhet/stelhet/tydlighet/styrning.
Hur skulle ryggraden i verket låta om man strippade ner det o bara spelade det på piano? (jag menar inte att bara spela upp pianot solo) Vad är grundessensen o hur står den sig?
--- Slut citat ---
Då hade man behövt göra ändringar. Vissa partier är så "röriga" att det hade LÅTIT rörigt även för mig om bara piano spelade. Är inte det ett vanligt problem? Lizst gjorde tolkningar för piano av Beethovens symfonier (jag har femman som noter här). Inte sjutton vill han att man skall spela varje instrument på sitt piano... Tolkningen hade blivit annorlunda om du eller jag gjort den, eller schostakovich/sjostakovitj dessutom..
Annars skall jag göra så gott jag kan vad gäller "livfullhet" och stelhet på verket.Grejen är att det inte ÄR färdigt, kom jag på efter jag postat det. Har ett slut som är bättre bl a, temposkiftningar på några ställen. Lunken gillar jag, men DåligtGehör, kan ha rätt att det blir enformigt efter ett tag. Etc...
--- Citera ---Sen är det oxå viktigt att veta om detta ska betraktas som en demo (om än färdig) eller som att det är helt färdigt? En demo för mig är trots allt "typ så här ska det låta".
--- Slut citat ---
Tja, jag kan erkänna att mina demos brukar nå stadiet test12 innan de hamnar här. Denna hamnar här som test6, en liten konstig sak som jag funderat över, om inte vissa (små) saker är hastverk....
Tack för feedback.
MrPhil:
--- Citat från: Dividend skrivet 23.04.2007, 22:42:13 ---Vissa partier är så "röriga" att det hade LÅTIT rörigt även för mig om bara piano spelade. Är inte det ett vanligt problem? Lizst gjorde tolkningar för piano av Beethovens symfonier (jag har femman som noter här). Inte sjutton vill han att man skall spela varje instrument på sitt piano...
Tack för feedback.
--- Slut citat ---
Det jag menade var mer att testlyssna med enbart piano, för att höra 'ryggraden' i stycket s a s. Självklart ska det orkestreras upp sen igen, men då kanske du har fått en klarare syn på 'den röda tråden' än innan. Bara ett tips på hjälpmedel medan du arrar/komponerar. Lite grann som att när man mixar en vanlig pop/rocklåt kunna muta alla effekter o bara sololyssna på trummor, bas, gitarrer o leadsång.... typ.
Ibland upptäcker man att det är nåt annat man ska lyfta fram än det man först trott. Ibland bekräftar man bara vad man redan visste, o kan utgå från det.
Jobba på! ;)
Dividend:
--- Citat från: MrPhil skrivet 24.04.2007, 12:12:18 ---Det jag menade var mer att testlyssna med enbart piano, för att höra 'ryggraden' i stycket s a s. Självklart ska det orkestreras upp sen igen, men då kanske du har fått en klarare syn på 'den röda tråden' än innan. Bara ett tips på hjälpmedel medan du arrar/komponerar. Lite grann som att när man mixar en vanlig pop/rocklåt kunna muta alla effekter o bara sololyssna på trummor, bas, gitarrer o leadsång.... typ.
Ibland upptäcker man att det är nåt annat man ska lyfta fram än det man först trott. Ibland bekräftar man bara vad man redan visste, o kan utgå från det.
Jobba på! ;)
--- Slut citat ---
Det där är intressant. Vad kallas det? Jag sitter helt enkelt med slutna ögon, koncentrerad som en fjåne och toklyssnar om och om igen, tills jag vet vad som är viktigt eller vilka kombinationer som är viktigt att fortsätta på eller bygga ut.. Men ibland går int ens det, så ditt tips kan vara något att pröva på :)
MrPhil:
--- Citat från: Dividend skrivet 25.04.2007, 06:11:41 ---Det där är intressant. Vad kallas det?
--- Slut citat ---
Hehe, ingen aning! :)
Men man hör lättare timing, o hur klangerna samverkar.
Med full orkester är det lätt att bli distraherad av ljuden o börja fundera på om det ska vara trumpet istället för oboe som ska spela en viss trudelutt. Man blandar ihop komponering med arr och orkestrering, när man kanske borde fokusera på en sak i taget ibland. Med pianot (eller vilket annat ljud som man själv vill ha för den delen, just piano är inget måste bara ljudet har attack o rena klanger o svarar på velocity) så hör man om trudelutten öht funkar, eller om den behöver ändras.
Låter det bra på ett välljudande piano, så kommer med största sannolikhet ditt stycke låta bra orkestrerat oxå.
Emulator:
japp, så gör jag också ofta! brukar ta ett elpiano...en fin flygelsampling brukar låta mäktigt oavsett vilken skitmelodi man matar den med :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida