Kontrollrummet

Midibekymmer - HALVLÖST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har aldrig lyckats med att få min JV1010 att låta i Cubase. Har testat ett otal gånger och läst manualer och kollat på uppkopplingsscenarior etc etc
JV1010 är en soundmodul som jag har kopplat till min gamla D20 som är synten via midi thru
Med synten styr jag utan problem VSTi ljuden i Cubase men då måste midilådan stå på USB och inte Midi Thru
Midilådan är en Midisport 2x2 där Out är kopplat till D20 IN och D20 Out går till midilådans IN.

Varför jag nämner detta är för att om jag klickar in Midi Thru då kan jag lira in ett spår på Cubase med befintlig JV1010 inställning så att det fastnar på ett analogt spår - försöker jag på ett Midispår så funkar det vilket som men ljudet är från Cubase någonstans vid uppspelning nåt piano eller nåt.

Jag kan inte välja ljud från datorn - har försökt att via Midimanager aktivera JV1010 och det kanske har lyckats men ljudbankerna som jag också ser och aktiverar kan jag inte få upp som val till vänster i Cubase fönstret någonstans - har för mig att jag lyckades med det förut någon gång hm..
I alla fall är det någon som har nåt tips om hur jag ska angripa detta problem?
Eko
« Senast ändrad: 29.08.2014, 11:53:33 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Koppla båda midigrejerna till Midimannen, och se till att välja rätt midi in/utgång då du gör midispåren i Cubase.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Koppla båda midigrejerna till Midimannen, och se till att välja rätt midi in/utgång då du gör midispåren i Cubase.


Okey hm.. Out från bägge till Midimannen IN (A&B) då ? Ska jag använda Thru-Thru mellan D20 och JV1010?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Nu, du ska inte koppla ihop de där grejerna alls. Du sköter routingen från Cubase genom att välja olika in/ut-portar. Allt via Midiman och Cubase. Det blir lite klarare så.

Rita en bild åt dig, det brukar hjälpa att visualisera problemet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Tomas för tips
Nu har jag ägnat större delen av kvällen åt detta förutom kollat hockeyn då så klart. Och jag kom fram till att. Out från keyboard skulle IN på Midiman och OUT från Midiman skulle IN på JV1010. Jag fick en sladd ÖVER?
Jaja nu funkar det i alla fall jag har gjort en Midi device uppsättning och en Midiinstrument uppsättning för channel 1 och jag kan t.om. styra vilka ljud jag vill ha från Cubase. Skojigt tänkte jag och försökte lägga till ytterligare ett spår men det ville inte Cubase för instrumentet (JV1010) var redan upptaget? Säkert något enkelt men jag kan inte komma på hur man gör och det framgår inte av manualen i alla fall inte som jag hittar. Någon som känner till hur jag ska göra?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok nu har jag fått det att funka så jag tänkte att jag skriver ner hur jag gjorde om det i framtiden kanske kan hjälpa någon stackare i samma situation - eller tills nästa gång jag strular till det. Så här kommer en beskrivning in i detalj - ungefär.

Ihopkopplingen av prylarna: Midiman Out --> Keyboard IN, Keyboard Out ---> Midiman IN, KeyBoard Thru ---> JV1010 IN

I Cubase 4 :
MidiDeviceManager tillverka JV1010 välj utgång i mitt fall Out-A USB Midisport 2x2
Gör ett "Open Device" och välj PatchBanks.

VST Connection --> External Instrument: Adda JV1010, Ange Ljudkort på Return Bus1 i mitt fall Asioo Toneport UX2,  Välj sendbussar i mitt fall Send 3 och Send 4, ange Output i mitt fall JV1010 (Out-A Midisport 2x2)

Gör ett Midispår i Cubase

Aktivera VST Instruments välj JV1010 och välj antal spår i mitt fall 10 (där det 10:de är trummor)

I Cubase välj rätt utgång JV1010 (Out-A Midisport 2x2) och ställ in spåren för de olika midikanalerna 1-10

Spela in en hit och bli världsberömd :D
Eko
« Senast ändrad: 13.05.2009, 17:51:38 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Otroligt frustrerande detta jag försöker återigen koppla in min JV1010 modul och kommer så långt att jag ser att något händer i cubase men det är allt inget ljud kommer fram alls. Igår lyckades jag i alla fall få ut spelade ljud i modulens hörlursuttag men inte ens det funkar idag och hipp som happ kraschar cubase - vad gör jag för fel???????
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Funkar Rolanden fristående dara?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har försökt nu att styra enbart Roland från keyboarden o kopplat midi mellan dom smt lyssnar i hörlursuttagdet - men nä.... Keyboard IN och Roland Out och tvärtom men det funkar inte. Demoljuden på Roland funkar i alla lägen i hörlurarna - märkligt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
.....och du har rätt midikanaler? Midi ch 1 från keyborden till midi ch 1 på modulen osv. Och korrekt kopplat. Midi Out från keyboard till midi in på modul.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Har du JV1010:n i Performance-läge? Annars byt! Patch är helt fel, och GM funkar. men då kommer du inte åt alla ljud.

Annars ska du inte laborera med midi-kopplingarna. Det finns bara ett rätt och det är:

D20 MIDI OUT-->Midiman MIDI IN OCH Midiman MIDI OUT -->JV1010 MIDI IN.

Vill du styra D20:n och JV1010 samtidigt från Cubase blir det lite krångligare, men det frågar du inte efter, så jag tar inte det nu.

Jag har en JV1010 som används flitigt utan större problem i Cubase 4. Jag bara gör ett nytt midispår för varje JV1010-instrument jag vill använda och ställer in det på en oanvänd midi-kanal samt väljer ljud.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
.....och du har rätt midikanaler? Midi ch 1 från keyborden till midi ch 1 på modulen osv. Och korrekt kopplat. Midi Out från keyboard till midi in på modul.

Jo jag tror det - jag lyckades t.o.m att spela in på Cubase igår och få det att repeteras I hörlurarna på modulen men ljudet dök aldrig upp I högtalarna. Så jag undrar om inte felet ligger I Cubase dvs att uppsättningen av input o outputs är galna I MidiDevicemanagern har jag startat JV1010 och kan välja ljud I datorn men det når inte modulen. Ja jag vet det låter splittrat det här och det är så jag känner det - fattar ingenting faktiskt. Ändå har jag ju tidigare bevisligen lyckats. Testar ikväll igen.

Nu såg jag att Morgonte svarat också: Performance hade jag inte utan just patch - bra där ska kolla det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men frågan är  väl om felet är i datorn, keyboardet eller JV1010? Om denna felsökning visat att du inte får liv i JV1010 med bara ett keyboard kopplat till den, är ju felet i keyboardet eller JV1010. Återstår väl att testa med annat keyboard och sedan annan hårdvarusynt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har du JV1010:n i Performance-läge? Annars byt! Patch är helt fel, och GM funkar. men då kommer du inte åt alla ljud.

Annars ska du inte laborera med midi-kopplingarna. Det finns bara ett rätt och det är:

D20 MIDI OUT-->Midiman MIDI IN OCH Midiman MIDI OUT -->JV1010 MIDI IN.

Vill du styra D20:n och JV1010 samtidigt från Cubase blir det lite krångligare, men det frågar du inte efter, så jag tar inte det nu.

Jag har en JV1010 som används flitigt utan större problem i Cubase 4. Jag bara gör ett nytt midispår för varje JV1010-instrument jag vill använda och ställer in det på en oanvänd midi-kanal samt väljer ljud.
Nu har jag satt sladdarna som du säger. Jag får det att låta som vanligt av de interna VST-sounden, men Midi funkar inte. Jag har nu för tiden inte D20 kvar - den dog strax före sommaren dessvärre så nu har jag en Roland A-30 som inte innehåller några ljud tror jag men den funkar bra som keyboard.

Ok jag tror jag ska berätta i övrigt hur det är kopplat.
Midispår är gjorda. (2st)

MidiDevice Manager:
Installed Devices JV-1010, Output och Input är satta till Midisport 2x2 PortA (inget annat alternativ ger ljud i hörluren kopplad till modulen)

VST Connections
Inputs och Outputs Left o Right Toneport UX2 1 & 2
External Instruments BusName JV-1010, Speakers 1 Return(s), Delay 40.94 ms, Return Gain 0.00 dB, MidiDevice JV-1010

Midi 01 (till vänster där man ser alla spår)
All Midiinputs
JV-1010(Midi...T2x2PortA)

I det här läget kan jag välja vilket ljud som helst från modulen från bankerna USER --- XP-A och modulen rättar sig efter det, på Channel 2 på nästa spår kan jag välja ett annat ljud - allt hörs i mina hörlurar kopplade till modulen - MEN ingenting går till mastern. På Mixen syns kanalerna och det blir ljudstaplar som det ska på respektive kanal men inget går som sagt till Stereo Out.

Nånstans har jag väl glömt att sätta ett kryss men jag kan inte komma på vart? Tacksam för hjälp.......

Edit: På Plug-in Information står det under Category på JV 1010 ; Instrumental/External/OnlyRT  vad nu det står för? Read and Trash?
« Senast ändrad: 27.08.2014, 22:57:39 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ok, då verkar det som om midikopplingarna är som de ska. Troligen ligger problemet i audiokedjan eller audioinställningarna. Jag spelar sällan in det ljud som JV:n producerar, utan kopplar den till hårdvarumixern för lyssning och byter till ett VSTi när det blir inspelning.

Jag tror att för att höra JV:n i datorns output måste du göra ett audiospår, välja ingången som JV:n är kopplad till och aktivera det för inspelning. Vill du höra det du spelar i realtid måste du också stå på ett midispår (du ska inte stå på audiospåret då) som är kopplat till JV:n. Möjligen kan Cubase koppla direkt från input till output, jag vet inte,  men då kan man inte spela in ljudet från JV:n. Nej, du måste göra ett audiospår! Fast det hade du kanske koll på redan...
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok, då verkar det som om midikopplingarna är som de ska. Troligen ligger problemet i audiokedjan eller audioinställningarna. Jag spelar sällan in det ljud som JV:n producerar, utan kopplar den till hårdvarumixern för lyssning och byter till ett VSTi när det blir inspelning.

Jag tror att för att höra JV:n i datorns output måste du göra ett audiospår, välja ingången som JV:n är kopplad till och aktivera det för inspelning. Vill du höra det du spelar i realtid måste du också stå på ett midispår (du ska inte stå på audiospåret då) som är kopplat till JV:n. Möjligen kan Cubase koppla direkt från input till output, jag vet inte,  men då kan man inte spela in ljudet från JV:n. Nej, du måste göra ett audiospår! Fast det hade du kanske koll på redan...
Nej det hade jag ingen koll på och det låter ju korkat att göra ett audiospår när man vill ha midiljud för att kunna redigera och qvanta sedan man spelat in det. Det måste väl finnas något vettigt sett att behandla en extern midienhet på samma sätt som man hanterar VSTi:er i cubase. Jag drar den gamla kända - redan 1969 kunde vi landsätta folk på månen med en dator som motsvarar en nutida klocka ungefär - nog fasen måste man väl kunna få extern midienhet att lira i cubase fullt ut.
Jag lyckades ju en gång tidigare för några år sedan och då hade jag inget audiospår med som jag kan minnas.
Tack för din tid och dina funderingar i alla fall :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ok, då verkar det som om midikopplingarna är som de ska. Troligen ligger problemet i audiokedjan eller audioinställningarna. Jag spelar sällan in det ljud som JV:n producerar, utan kopplar den till hårdvarumixern för lyssning och byter till ett VSTi när det blir inspelning.

Jag tror att för att höra JV:n i datorns output måste du göra ett audiospår, välja ingången som JV:n är kopplad till och aktivera det för inspelning. Vill du höra det du spelar i realtid måste du också stå på ett midispår (du ska inte stå på audiospåret då) som är kopplat till JV:n. Möjligen kan Cubase koppla direkt från input till output, jag vet inte,  men då kan man inte spela in ljudet från JV:n. Nej, du måste göra ett audiospår! Fast det hade du kanske koll på redan...
Nej det hade jag ingen koll på och det låter ju korkat att göra ett audiospår när man vill ha midiljud för att kunna redigera och qvanta sedan man spelat in det. Det måste väl finnas något vettigt sett att behandla en extern midienhet på samma sätt som man hanterar VSTi:er i cubase. Jag drar den gamla kända - redan 1969 kunde vi landsätta folk på månen med en dator som motsvarar en nutida klocka ungefär - nog fasen måste man väl kunna få extern midienhet att lira i cubase fullt ut.
Jag lyckades ju en gång tidigare för några år sedan och då hade jag inget audiospår med som jag kan minnas.
Tack för din tid och dina funderingar i alla fall :D

Du är vår astronaut i framtiden som försöker tygla och använda gårdagens kunskap i praktiken idag. Jag har aldrig gått så långt utan förenklat initialt men försvårar på sikt genom att spela in det som en audiosignal. Heja dig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Midi är inte ljud. Bara signaler. Du hade ett audiospår om du nånsin fått det att lira. Visst kan du få det att låta men om du ska kunna mixa ner till en mp3/ wav så måste det mellanlanda som ljudspår.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Midi är inte ljud. Bara signaler. Du hade ett audiospår om du nånsin fått det att lira. Visst kan du få det att låta men om du ska kunna mixa ner till en mp3/ wav så måste det mellanlanda som ljudspår.
Jag resonerar som så här att Cubase får in midisignaler och kan spela in dessa på ett midispår - när jag spelar upp dessa hämtar den ju valt ljud ifrån modulen och låter dessa spela så att man kan höra dom i hörlursuttaget.

I princip hander ju samma sak när man kör VSTi men där finns en intern "koppling" så att audio motsvaras av blipparna I spåret.

Det borde ju rimligen vara likadant för en extern midimodul men du har rätt ljudet kan ju inte färdas via midikopplingen så om jag ansluter en audiooutsladd till modulen och på nåt sätt lyckas få det ljudet parallellt med midisignalen så borde det ju funka utan ett audiospår? Jag har googlat fram vad "only RT" betyder - only realtime! Vad det innebär vet jag dock inte.

Jag ska kolla om någon på Youtube löst problemet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag resonerar som så här att Cubase får in midisignaler och kan spela in dessa på ett midispår - när jag spelar upp dessa hämtar den ju valt ljud ifrån modulen och låter dessa spela så att man kan höra dom i hörlursuttaget.

I princip hander ju samma sak när man kör VSTi men där finns en intern "koppling" så att audio motsvaras av blipparna I spåret.

Det borde ju rimligen vara likadant för en extern midimodul men du har rätt ljudet kan ju inte färdas via midikopplingen så om jag ansluter en audiooutsladd till modulen och på nåt sätt lyckas få det ljudet parallellt med midisignalen så borde det ju funka utan ett audiospår? Jag har googlat fram vad "only RT" betyder - only realtime! Vad det innebär vet jag dock inte.

Tänk för ett ögonblick bort MIDI helt och hållet. Din JV1010 är ett musikinstrument som du spelar på och du vill spela in. Då kopplar du JV:ns utgångar på ljudkortets ingångar, gör ett spår i Cubase (bara audio, MIDI finns inte), spelar in samtidigt som du spelar på ditt instrument. Det där har du gjort massor av gånger när du spelar in linead elgitarr eller bas.

Precis samma saker måste du göra även när MIDI är inblandat. MIDI är bara styrsignaler till synten och påverkar inte vägarna för audiosignalen.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här sätter en kille upp det I Logic, säkert har han ljudkablar till kortet på nåt sätt men han lyckas ju fixa det på en midi eller instrumentkanal.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här har vi nog lösningen han kör Instrumentspår
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag ogillar klangen, spelsättet och åsynen av gitarr. (MaxB kommentar :D )

Nä, då max skriv hur mycket ovänsentligher du vill! :D Jag bara klagar på det när det blir för mycket! :D (Och det är ofta :D Fast du har kanske bättrat dig på sistone. Sorry kanske skulle ta detta offentligt. Vill du flyttar jag till PM.)

Nej då, skriv på. Såg en man på cykel som ställde den vid kyrkan.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Här har vi nog lösningen han kör Instrumentspår


Jamen kanon! Det visste jag inte att det gick! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: MaxB
Du är vår astronaut i framtiden som försöker tygla och använda gårdagens kunskap i praktiken idag. Jag har aldrig gått så långt utan förenklat initialt men försvårar på sikt genom att spela in det som en audiosignal. Heja dig!

Jag ogillar klangen, spelsättet och åsynen av gitarr. (MaxB kommentar :D )
Nä, då max skriv hur mycket ovänsentligher du vill! :D Jag bara klagar på det när det blir för mycket! :D (Och det är ofta :D Fast du har kanske bättrat dig på sistone. Sorry kanske skulle ta detta offentligt. Vill du flyttar jag till PM.)
Nej då, skriv på. Såg en man på cykel som ställde den vid kyrkan.

Jag vill förklara för Dividend att det Eddi nu lär sig, är av intresse även för mig, då jag har motsvarande förutsättningar som han:
- midiklaviatur -> midi-signaler -> Roland ljudmodul -> audio -> cubase
- midiklaviatur -> midi-signaler -> cubase -> Roland ljudmodul -> audio -> cubase

Jag har aldrig kommit så långt som Eddi nu är på väg men jag vill dit och kan troligen få hjälp av vår tappre
astronaut.

Detta uttryckte jag på ett måhända alltför abstrakt sätt.
Jag kan skriva mindre på KR, Dividend, om det är ett allmänt önskemål.
« Senast ändrad: 28.08.2014, 18:03:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Citat från: MaxB
Du är vår astronaut i framtiden som försöker tygla och använda gårdagens kunskap i praktiken idag. Jag har aldrig gått så långt utan förenklat initialt men försvårar på sikt genom att spela in det som en audiosignal. Heja dig!

Jag ogillar klangen, spelsättet och åsynen av gitarr. (MaxB kommentar :D )
Nä, då max skriv hur mycket ovänsentligher du vill! :D Jag bara klagar på det när det blir för mycket! :D (Och det är ofta :D Fast du har kanske bättrat dig på sistone. Sorry kanske skulle ta detta offentligt. Vill du flyttar jag till PM.)
Nej då, skriv på. Såg en man på cykel som ställde den vid kyrkan.

Jag vill förklara för Dividend att det Eddi nu lär sig, är av intresse även för mig, då jag har motsvarande förutsättningar som han:
- midiklaviatur -> midi-signaler -> Roland ljudmodul -> audio -> cubase
- midiklaviatur -> midi-signaler -> cubase -> Roland ljudmodul -> audio -> cubase

Jag har aldrig kommit så långt som Eddi nu är på väg men jag vill dit och kan troligen få hjälp av vår tappre
astronaut.

Detta uttryckte jag på ett måhända alltför abstrakt sätt.
Jag kan skriva mindre på KR, Dividend, om det är ett allmänt önskemål.

Jag tror att Div skrivit i fel tråd i tron att det var Boreliustråden. :unsure:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
YEEESSS!!
Nu fick jag det hela att fungera genom att ansluta modulens audiospår till ljudkortets lineingångar. Nu ska här tillverkas
 PROGG
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
NOOOOO :blink:

Man ska inte ropa hej tydligen. Inspelade midispår tillsammans med trummor går ut fint i högtalare och hörlur från ljudkortet men - ljudet går inte till Mastern märkte jag vid en MP3-nedladdning endast trummorna går fram. I mixern ser spåren bra ut men som sagt inget går vidare till mastern - WHY???
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
NOOOOO :blink:

Man ska inte ropa hej tydligen. Inspelade midispår tillsammans med trummor går ut fint i högtalare och hörlur från ljudkortet men - ljudet går inte till Mastern märkte jag vid en MP3-nedladdning endast trummorna går fram. I mixern ser spåren bra ut men som sagt inget går vidare till mastern - WHY???

Följer du mina instruktioner måste du spela in audiosignalen också. Det är elementär kunskap, men av det du skriver kan man fundera på om du verkligen förstår skillnaden på MIDI- och audiosignaler. Ifall det skulle vara så att du inte riktigt greppat det, är det roten till dina problem. Läs t ex http://wiki.kontrollrummet.com/Midi#MIDI_eller_ljud.3F


Följer du videon du länkade till och jobbar med Cubase instrumentspår kan jag inte säga nåt, jag har inte jobbat på det sättet.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du måste spela in spåren också i realtid.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo vid det här laget kan jag nog säga att jag förstår skillnaden mellan midi och audio men jag vill att det ska funka med midistyrning ungefär som principen för ett relä. Det borde inte vara oöverkomligt och som sagt se hur VSTi funkar.
Nåja jag har funnit en halvlösning, hela låten kan göras i midi och med VSTi och analogt etc. Då är de redigerbara för quantisering etc. Sedan kopierar jag över midispåren till audiospår och då funkar det att göra en nedbouncning men jag ville slippa det där sista med audiospåren.
« Senast ändrad: 29.08.2014, 10:58:26 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Försökt följa denna tråd men har svårt på din beskrivning helt förstå vari problemet består. Om jag fattat dig rätt får du midisignal till såväl JV:n som datorn och du kan se midinoterna i Cubase pianorulle? Och pianorullsnoterna spelar sedan i JV:n? I så fall finns ju alla förutsättningar för att det skall funka men audiodelen från en hårdvarusynt måste ju som Wernis skriver, spelas in i realtid. Bara mjukvarusyntar (exvis VSTi:er) kan rendera midi till audio genom freeze- el bouncefunktion.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jo vid det här laget kan jag nog säga att jag förstår skillnaden mellan midi och audio men jag vill att det ska funka med midistyrning ungefär som principen för ett relä. Det borde inte vara oöverkomligt och som sagt se hur VSTi funkar.
Nåja jag har funnit en halvlösning, hela låten kan göras i midi och med VSTi och analogt etc. Då är de redigerbara för quantisering etc. Sedan kopierar jag över spåren till audiospår och då funkar det att göra en nedbouncning men jag ville slippa det där sista med audiospåren.

Aha, du vill att när cubase renderar slutmixen som mp3 eller Wav-fil så ska den ta med audiosignalen från JV:n direkt, utan att du behöver spela in JV:n på ett eller flera audiospår. Det är inte möjligt, rendering/slutmix innebär att cubase slår ihop alla de digitala audiospår som låten består av och audiosignalen från JV:n är analog och måste digitaliseras först för att kunna renderas. VSTi, däremot, är heldigitala av naturen och går aldrig omvägen via analog audiosignal, det är skillnaden mot hårdvarusyntar.

Man kan å andra sidan tänka sig att Cubase gör processen att spela in audiospåret osynlig för användaren, att Cubase först spelar in audiospåret och direkt renderar slutmixen. Men då tappar man ju alla möjligheter att påverka ljudet från JV:n med effekter, EQ, etc. Dessutom skulle renderingen inte kunna ske fortare än realtid.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare