Det är är i särklass det stycke jag har lyssnat mest på av dig. Samtidigt är det väldigt svårt att komma med konstruktiv kritik. Detta sagt som ursäkt till varför jag inte kommenterat tidigare i tråden.
I grund och botten är det ett mycket vackert stycke, men det har några brister anser jag. Det har egentligen påpekats innan, men jag tänkte ge min version.
Om vi ser till soundet så är det som vanligt dramatiskt och bra, jag antar att EWQLSO och du har lika stora förtjänster i detta. Undantag är körerna som är onaturliga på så sätt de har väldigt stor lungkapacitet samtidigt som de förmår hålla perfekt pitch.

Vad gäller framförandet så gör både Marre och du ett bra arbete, det finns inte mycket att haka upp sig på. Det hörs att Marre varit noggrann med sång- och inspelningstekniken och du med programmeringen.
Men kompositionen har jag problem med. Rytmen är naturlig till att börja med, men spårar ur totalt efter första raden. Visst kan man kalla det fri rytmik eller avsiktlig 1/4-takt eller något, men det låter i vilket fall bara osynk i mitt öra. Marre försöker följa orkestern och gör det bra, men det stämmer inte ändå.
Texten är djup med mening men kunde kanske ha varit lite mer genomarbetad ändå. Tänker på vissa fraser som lätt misstolkas om man bara lyssnar utan att ha texten framför sig. "Innan höst går poäng" och "sakna den sträng" tänker jag på. Och en del uttryck förstår jag inte alls. Men det är OK, bara poesin är vacker.