Kontrollrummet

mjukvara vs. hårdvara

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Är ganska ny på detta med hemmastudio. Jag har suttit och pillat med Cubase & anv. mig av GuitarRig & Amplitube. Först var jag helnöjd med ljudet men efter några veckor av inspelningar & skruvande så tycker jag ljudet låter sämre & sämre.
Frågan är om det är värt en tusing eller 2 för att istället anv. exempelvis en V-AMP, PodXT eller en Vox Tonelab, är ljudet så pass mycket bättre jämfört med ovan nämnda?
Jag kör via ett Soundcraft Compact 4 & ljudkortet är ett ESI Juli@. Gitarren jag spelar med är en Fender Telecaster som iof inte har det fetaste ljudet, men jag har spelat in i studio med den tidigare med bra resultat.
Jag har för avsikt att spela in risig rock med punkinfluenser.

/oBBa


Utloggad tsmalmbe

Jag har funnit på senaste tiden att de där förstärkarsimulatorerna i själva verket jobbar bäst om man har en mickad förstärkare som utgångspunkt - om också bara cleant sound därifrån!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är inget som klår en uppmickad stärkare. Simulatorerna har helt enkelt inte kommit hela vägen fram ännu... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Najeee är nog svaret. Det är inte så att det automatiskt blir bättre ljud för att du skaffar hårdvara. Fördelarna är kanske lite andra. Dels att du kan arbeta med ljudet på ett annat sätt i en extern pedal och dels att du sparar datorkraft. För visst går det att få bra ljud med både Amplitube och Guitarrig.
man kan ju altid testa ett forum för att utbyta erfareneheter.

http://launch.groups.yahoo.com/group/amplitubers/

Lite ironiskt att jag säger så här eftersom jag själv sitter med Hårdvara Vox tonelab som ju dessutom är väldans billig just nu. Jag tror anledningen till att jag valde Vox var dels att det sitter ett rör i den. Det känns lite mer "på riktigt" och dels att jag tycker om att skruva på rattarna, ställa in kontrollerna manuellt så att säga. Jag tycker nog att jag får bättre gitarrljud med Voxen, men jag är inte så säker på att det egntligen inte handlar om "sbs" att jag inte får det att låta lika bra i datorn.  :)

Sedan är det kalrt att det finns ganska avqancerade hårdvarulösningar som är mycket mer avancerade än t e x Guitarrig. Men de kostar därefter.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag använder Vox Tonelab. Mest för att jag tycker att den låter bättre än både amplitude och guitarrig. Sen är det mycket enklare än att micka upp en förstärkare. OCh man kan spara sina inställnignar.  B)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Inget går ju upp mot en riktig stärkare men fördelarna med att ha allt inne i datorn är ju förstås oxå många!

Angående punkrock gitarrljud så spelade jag in en sådan i går och även den gitarren var en Telecaster.
Tycker jag fick till ett hyffsat punksound efter att jag lagt på två extra gitarrer som var något ostämda, det blir lite som nån sorts sustain eller liknande.
Totalt så låter inget ostämt utan i sin helhet så låter det punkgitarr!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Florian le Sage

  • Gäst
Det är inget som klår en uppmickad stärkare. Simulatorerna har helt enkelt inte kommit hela vägen fram ännu... :(

Är av samma åsikt, dessutom slukar ju Guitarrig enormt mycket kraft från datorn, den enda jag testat som var ok är Isotope trash...någonting, minns inte riktigt men mkt bra möjligheter och ljud faktiskt!

 B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är inget som klår en uppmickad stärkare. Simulatorerna har helt enkelt inte kommit hela vägen fram ännu... :(

Håller med men alla har ju inte möjlighet till detta, undertecknad inkluderad då jag bor i en trång lägenhet med barn. Då är digital simulering ett gott alternativ. Själv har jag inte använt de helt digitala hjälpmedlen eftersom jag inte fått ut det sound som jag vill ha men jag använder både PodXT och Vox Tonelab. Nu har jag haft Poden mycket längre än Tonelaben så det kanske är lite av nyhetens behag men jag tycker att Tonelaben är roligare och låter mer naturligt. Höll emot länge men när priset sänktes nyligen var jag tvungen att testa och jag ångrar mig inte, kan jag lova. Demon i min signatur är inspelad med Tonelaben så lyssna för all del även om du inte gillar musikstilen.  -_-


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag håller inte med om att hårdvara klår mjukvara. Men det baserar sig mest på ett par vänner som använder dem.

Jag har ett helsike att ställa in och få samma fylliga ljud som t.ex. Marshall, Fender eller Mesa. Men det beror förmodligen på att jag är en sopa på att ställa in programmet. Vid förstärkaren är jag snabbare och kan ratta till det ljud jag är ute efter.

Men efter att ha hört först en polare som har den dyraste arsenal jag sett av förstärkare och högtalare, ratta runt med GuitarRig och skapa ljud som är helt pefekta så har jag ändrat mig en aning. Visst använder han sig av förstärkarna på scen, men vid inspelningar hemma och i studio kör han GuitarRig.

Likaså en polare som har de berömda Mesa, 5150 osv i studion och enbart använder GuitarRig när han lirar in så blir man lite konfunderad. Han skrattade mest och tyckte att "de är till för imponans-värdet hos kunderna". Han kunde ratta in samma ljud som exempelvis Mesa och slapp därmed att skicka in den i rätt rum och micka upp den. Och han kunde inte ens själv höra skillnad om han faktiskt hade använt Mesan eller GuitarRig på en del av inspelningarna.

Så visst kan man köra mjukvara om man har datorkraft som det räcker. Men man skall vara rätt driven för att få till det "rätta" ljudet också. Och dit har i alla fall jag en lång väg att gå...


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Problemet med mjukvaran är att den suger fett med cpu. Fördelen är att man kan mixa om ljudet
efter en tagning. Föredrar hårdvara även om ljudet kanske kräver mer omtagningar. Dessutom kan
man använda hårdvaran i större utstäckning i andra samanhang än i hemstudion tillsammans med
datorn. Du slipper dessutom separata preamps då du har det i pedalen.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Innan tråden brister så undrar jag

Till vilken kategori räknas PodXT eller en Vox Tonelab? Har förstått att mjukvara e nåt som man laddar in i datorn och "grejerna" som blir ytterom är hårdvara. Eller är det så att Podden o Voxen är nånsorts mellanvara.
Visst e de ju så att Poden o Voxen är yttre hårdvara som är laddade med simulator software, eller???

Exemplen 1. o 2. är väl klara men...

1. gitarr + stärkare + mic = hårdvara
2. gitarr + CUBASE + GuitarRig, Amplitube = mjukvara

...hur är det med exemplen 3. o 4. Vilken kategori?

3. gitarr + simulator (typ PodXT) + CUBASE = hårdvara eller mjukvara ??
4. gitarr + simulator (typ PodXT) + stärkare + mic = hårdvara eller mjukvara ??

Hoppas nån förstår min fråga baserad på exemplen ovan :rolleyes:

Räknas gitarrsimulatorer typ PodXT eller en Vox Tonelab till hård- eller mjukvara


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
oavsett vad det kallas så är det alt 2 & 3 som frågan handlar om. Jag har fortfarande inte provat något annat än Guitarrig/amplitube men kommer att prova en Pod 2.0 inom kort, återkommer med synpunkter när detta är gjort.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
PodXT/Tonelab blir väl middleware på något sätt. Tycker personligen att det är lättare att få ett bra ljud ur dem än från ren mjukvara men jag har hört extremt bra ljud från de som använder ren mjukvara. Skulle tor att en hel del ligger hur duktig man är på att skruva till ljud samt i hur man spelar. Mycket av sound sitter i fingrarna ...


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Jag har kört 2 olika mjukvaruvarianter amplitube och den som finns i Logic Pro. Det går helt klart att få till ett fett ljud med båda. Spec ett lite skitigare rocksound. Tror inte skilnaden mellan mjukvara och tex pod är så stor. Det handlar nog mest om vad du är bekväm med. Fördeln med mjukvara är att du har bra möjlighet att i efterhand redigera ljudet.

Sedan handlar farmförallt ett bra gitarrsound mycket mer om kunskap, spelteknik, hur man får gitarren att sitta i mixen än vad för utrustning du har.

En duktigt ljudtekniker får en gitarr som är körd genom någon mjukvara att låta mycket fetare och bättre än vad en amatör får genom att micka upp en fet 4*12.