Kontrollrummet

Micka dragspel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Finns det nån här som har erfarenhet av att spela in dragspel? (som soloinstrument med både bas, ackord och diskant)

Har gjort några tester själv men aldrig varit riktigt nöjd med resultatet. Det har en jäkligt övertonsrik klang som lätt blir vass i många kondingar. Och alltför närmickat resulterar i klaffskrammel. Dessutom lurar jag på om man behöver ett matchande stereopar för att fånga bas- & diskantsidan, eller om man kan laborera med olika mickar.

Lurar nu på att låna lite mickar och testa, men det vore shysst om man visste något sånär vad man ska sikta på.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har spelat in dragspel med kondingar, det bästa ljudet hittils har jag fått med line audio SM3. Blue bluebird fungerade också bra, mer fyllig men också mer bright.
Man får oftast pröva runt en hel del med placeringen och ett dåligt rum kan förstöra mycket av ljudet, just med dragspel tycker jag det är väldigt påtagligt.
Jag mickade rätt nära, det är väl en smaksak om man vill ha med klaffskrammel och hur dragspelaren lirar :)
Jag skulle nog dock satsa på bandmickar, eller nån väldigt mjuk konding, typ sm3.
Nu spelade jag in i mono, om det ska vara solodragspel så är väl stereo att föredra, kanske ortf rakt framför spelet eller mer åt bas/diskant sida. Något som du kan pröva är att köra AB mickning, med en ljuddämpande skiva emellan, så du separerar bas och diskant ännu mer, har testat på akustisk gitarr och det är väldigt kul att man får hålljudet och hals/strängljudet väldigt separat.
Lycka till!



Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Skryt:

Jag har spelat in några av Alf Hågedals plattor (utnämnd sveriges bästa dragspelare 2004 (?)). Och när det var solodragspel körde jag två bra kondingar (CAD) en bit ifrån på sidorna och faktiskt två SM57:or ganska nära bas och diskant.

Dom låtarna han hade komp på (kontrabas och akustisk git i samma rum) plockade jag fram kondingarna lite närmre och tror inte jag använde sm57:orna i mix alls.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Åh, jag var osäker på om den här skulle generera några svar, åsså får man så fina tips!   :)

Nu vet jag på ett ungefär vad jag ska testa. Funderade faktiskt lite på bandmickar. SM3:or ska testas också. SM57 har jag testat med, men bara ensamma.

VacUm: Minns du vilken CAD du använde?


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
http://www.cadmics.com/e100.htm

CAD E100. Favvomik här alltså. Låter sjukt fint i mellanregistret och ingen sådär jobbig diskant alls. Svarar på EQ som ingen annan mikrofon dessutom.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
Jag skulle nog satsa på en ren rumsuppmickning här, en 3-4 meter ifrån, mono eller stereo spelar ingen roll...testa med en bra band/elektret eller kondensator...

Kände en duktig tjej i Östhammar en gång för längesedan som lirade dragspel med en avlång rektangulär platta med en kontaktmikrofon inuti fastsatt på ena sidan av spelet som hon stärkte upp genom en rörkombo, kunde färga ljudet med boxar osv vilket var skithäftigt men kanske inget för den traditionelle...finns säkert på välsorterade instrumentaffärer runt om i landet!

 B)



Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Trigga och byt ljud så man slipper orginalljudet  :lol:
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Trigga och byt ljud så man slipper orginalljudet  :lol:

Haha.. jorå det sitter midi i dragspelet... Men det blir liksom nåt annat!  :lol:
Förresten låter det skit eftersom de inte har anslagskänsla (och dragspelare inte spelar på det sättet ändå...)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag skulle nog satsa på en ren rumsuppmickning här, en 3-4 meter ifrån, mono eller stereo spelar ingen roll...testa med en bra band/elektret eller kondensator...

Kände en duktig tjej i Östhammar en gång för längesedan som lirade dragspel med en avlång rektangulär platta med en kontaktmikrofon inuti fastsatt på ena sidan av spelet som hon stärkte upp genom en rörkombo, kunde färga ljudet med boxar osv vilket var skithäftigt men kanske inget för den traditionelle...finns säkert på välsorterade instrumentaffärer runt om i landet!

Mm har sett sån kontaktmick. Funkar nog helt ok live, eller som du säger för att leka lite i stärkare och/eller med effekter...

Bandmick ska testas!


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag skulle nog sätta en konding ett par decimeter framför dragspelet, och sen sätter jag en till i huvudhöjd nån meter ifrån där jag tycker det låter bra, sen blanda mellan dessa två. På det här sättet kommer det ju ändå bli lite rörelse och liv i ljudet.  Förstår inte riktigt vitsen med att stereomicka ett dragspel så det är mer bas/diskant på en sida, för så upplever ju inte en lyssnare att ett dragspel låter.

Men nu har jag aldrig spelat in ett pull-play så jag kan ju va helt åt helvete ute o cykla. Men det är nog det här sättet jag skulle pröva först. Kanske är skit, vad vet jag...  :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag skulle nog sätta en konding ett par decimeter framför dragspelet, och sen sätter jag en till i huvudhöjd nån meter ifrån där jag tycker det låter bra, sen blanda mellan dessa två. På det här sättet kommer det ju ändå bli lite rörelse och liv i ljudet.  Förstår inte riktigt vitsen med att stereomicka ett dragspel så det är mer bas/diskant på en sida, för så upplever ju inte en lyssnare att ett dragspel låter.

Men nu har jag aldrig spelat in ett pull-play så jag kan ju va helt åt helvete ute o cykla. Men det är nog det här sättet jag skulle pröva först. Kanske är skit, vad vet jag...  :)

Helt sant med synpunkten att en lyssnare inte hör bas/diskant på olika sidor! Men för ett soloinstrument vill man ju ändå fånga stereobilden, hellre än att fejka till den i efterhand.

Det ordnar sig nog... kan man vika ihop en bilkarta kan man ju spela (in) dragspel!  :D

EDIT: Liten diskret signatur du har förresten!  ;)
« Senast ändrad: 19.03.2007, 20:39:08 by Linkowich »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
eller två STC/Coles 4038 på var sin sida... iofs. standard svar med tanke på att de funkar på nästan allt. akg 414 kanske?
a
 :ph34r:


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Farsan kör med två akg c416 på spelet kopplade genom akg b29. Funkar kanon live, men jag har ingen aning om hur det blir vid inspelning. Känns som om det skulle bli lite obalans med basen vid fast mickning eftersom hela baspartiet och bälgen är ute och reser i ljudbilden. Men det skall bli kul att testa framåt sommaren! :)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Farsan kör med två akg c416 på spelet kopplade genom akg b29. Funkar kanon live, men jag har ingen aning om hur det blir vid inspelning. Känns som om det skulle bli lite obalans med basen vid fast mickning eftersom hela baspartiet och bälgen är ute och reser i ljudbilden. Men det skall bli kul att testa framåt sommaren! :)

Ah, precis det faktum att man pumpar bälgen och därmed flyttar postionen från micken kan vara lite lurigt. det gäller att sätta micken i en position i mitten där bälgen är till hälften utdragen.
a
 :ph34r: