Kontrollrummet

Per Rosqvist - Betrayal in War

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Betrayal March
ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist
GENRE: pseudoklassiskt
LÅTLÄNGD: 7.5 minuter
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: Per Rosqvist
EV. MEDVERKANDE: Emu - namnval
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Ok, skulle vilja ha lite negativ kritik också... Vill du göra mig den tjänsten Dåligt Gehör och skriva ner dina åsikter? :)


ANgående EQ och hans gånglåt kan jag göra NADA, tills jag får sångfilerna från den andra sångerskan...
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:30:43 by tsmalmbe »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Du är jäkligt duktig på detta mannen!

Lyssnar lite snabbt. Å det är stort! Till och från så svävar någon av orkesteravdelningarna iväg på lite egna vägar och så samlas de ihop igen. Det är ömsom vackert, ömsom pampigt. Brasset får kämpa!

Vid 4.05... SÅ J-A bra! Allt är bra, men det finns några partier som jag gillar lite extra. T.ex. inledningen, och vid 4.05,, och vid 5.15...

Detta gillar jag!

Vad är denna musikstils motsvarighet till "det rockar fett"?



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du är jäkligt duktig på detta mannen!

Lyssnar lite snabbt. Å det är stort! Till och från så svävar någon av orkesteravdelningarna iväg på lite egna vägar och så samlas de ihop igen. Det är ömsom vackert, ömsom pampigt. Brasset får kämpa!

Vid 4.05... SÅ J-A bra! Allt är bra, men det finns några partier som jag gillar lite extra. T.ex. inledningen, och vid 4.05,, och vid 5.15...

Detta gillar jag!

Vad är denna musikstils motsvarighet till "det rockar fett"?



Till " det rockar fett"? "a monsieur el grande  musica!!!" Detta är den bästa låt som gjorts någonsin, fast den är inte färdig ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag får bilder av folk i rörelse som i en historisk film. Vilket häftigt bubblande ljud (ngt till hö) i början. Vad är det? Bastonerna vid 01:12 är det bastuba? Fina växlingar och gillar när stråkarna blir solo en stund där vid knappa tre och vid fem minuter. Mycket vackert mellan ca 05:00-55. Detta bär klart ditt signum och imponerande med vilken säker hand du orkestrerar. Tycker också att du utvecklas, tidigare lät det lite grötigt här och var. Det gör det inte nu. Men snacka om att vara produktiv!?  :D   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag får bilder av folk i rörelse som i en historisk film. Vilket häftigt bubblande ljud (ngt till hö) i början. Vad är det? Bastonerna vid 01:12 är det bastuba? Fina växlingar och gillar när stråkarna blir solo en stund där vid knappa tre och vid fem minuter. Mycket vackert mellan ca 05:00-55. Detta bär klart ditt signum och imponerande med vilken säker hand du orkestrerar. Tycker också att du utvecklas, tidigare lät det lite grötigt här och var. Det gör det inte nu. Men snacka om att vara produktiv!?  :D   

Vad det är pizzcato-cellosar förmodligen. Njä, låter inte alls säkert orkestrerat. Men tack. Det finns dock en potential helt klart... Jag gillar hårdrockstrombonen vid 5 min +  som pumpar ur sig noter.....


« Senast ändrad: 21.04.2009, 01:17:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
maffigt! lite sagan om ringer möter rosornas krig eller nåt.

jag har faktiskt inget alls att gnälla på, för ovanlighetens skull.


maffigt, mäktigt och medryckande!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
maffigt! lite sagan om ringer möter rosornas krig eller nåt.

jag har faktiskt inget alls att gnälla på, för ovanlighetens skull.


maffigt, mäktigt och medryckande!

Ja, på nåt sätt känns det som jag sent omsider lyckats göra färdigt en låt, innan inspirationen tagit slut :D Kul i och för sig.....
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hur kommentera 8 min?

Det är mäktigt med så mycket musik. Det passar som en audiell backdrop. Theman byggs upp och bryts ned. Intressant användande av instrument. Som bryter mot klassiska konventioner. Barbariska stötar t.ex. och pizz. vid 1.40...

Det som överlag är en kommentar är att försöka utnyttja hela spektrat i frekvens räknat för att förstärka den redan gjorda kompositionen. Ibland hör jag storheten bakom men den kan komma fram mycket tydligare. Tänker på t.ex. ~1.15-1.30 där det låter mycket luft och avstånd och kan låta mer fullt.

02.26 spelar en flöjt solo framför brasstötar. Det är fint. Med enkla medel dubbla flöjten med instrument svaaagt i bakgrunden som bara stödjer. Lägg gärna till en eller två stämmor till i bakgrunden svagt. Man brukar bara höra, tänka och uppfatta melodin i låtar man tycker låtar kompletta i spektrat, sen lyssnar man mer noggrannt hör man att det finns småstämmor bakom, svagt svagt som fyller ut.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jahapps Per!
Very dramatic intro, får vi med Wagners trumma här?
Oj nej, vid 0:55 kommer blåsinstrument stötar (tatatatatamtam) som du måste få att låta mer naturligt, nu låter det maskin, detta upprepas någåt senare vid 1:01 och 1:10.
Sen fortsätter det snyggt med arpeggior av flere sorters instrument.
Sen vid 4:28 har vi igen de maskinerade blåsstötarna, bör fixas.

Det är nog egentligen vara dom där maskinstötarna somsticker ut här, helheten e ju snygg, tappar temat på nåt ställe men det är ju mitt eget fel det säkert! :D

Snyggt jobbat Per!


h. JOhan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per..
Jag får nog hålla med om att detta är bland det bättre du gjort,kanske det bästa.En uppsjö av olika teman som hänger ihop på ett genialsikt sätt.Fick rysningar när mans kören kom in,samt på några ställen till. Jag vill inte slå ned på soundet i dina kompositioner,det är alldeles för bra gjort för det.Man tager vad man haver,ty det framgår hur tydligt som helst - vad du vill säga med din musik.Jizes,tänk om man fick höra detta under en stor dirigents ledning...Det är bara att inse fakta,du är en mycket begåvad kompositör som förtjänar en betydligt större publik än några gamla avlagda musiker som harvar runt i cyberspace :lol:

Fullständigt outstanding!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jahapps Per!
Very dramatic intro, får vi med Wagners trumma här?

Ja, det är den där som låter som bombnedslag :)

Citera
Oj nej, vid 0:55 kommer blåsinstrument stötar (tatatatatamtam) som du måste få att låta mer naturligt, nu låter det maskin, detta upprepas någåt senare vid 1:01 och 1:10.
Sen fortsätter det snyggt med arpeggior av flere sorters instrument.
Sen vid 4:28 har vi igen de maskinerade blåsstötarna, bör fixas.
Sant, sant, men svårt svårt. Hmm, kom på nu att trombonsektionen inte är antimidifierad kanske?  :blink: SKall kolla så snart som möjligt.


Citera
Det är nog egentligen vara dom där maskinstötarna somsticker ut här, helheten e ju snygg, tappar temat på nåt ställe men det är ju mitt eget fel det säkert! :D

Snyggt jobbat Per!

Tack skall du ha!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Per..
Jag får nog hålla med om att detta är bland det bättre du gjort,kanske det bästa.En uppsjö av olika teman som hänger ihop på ett genialsikt sätt.Fick rysningar när mans kören kom in,samt på några ställen till. Jag vill inte slå ned på soundet i dina kompositioner,det är alldeles för bra gjort för det.Man tager vad man haver,ty det framgår hur tydligt som helst - vad du vill säga med din musik.Jizes,tänk om man fick höra detta under en stor dirigents ledning...Det är bara att inse fakta,du är en mycket begåvad kompositör som förtjänar en betydligt större publik än några gamla avlagda musiker som harvar runt i cyberspace :lol:

Fullständigt outstanding!

Mvh
Micael

Ja vad skall man säga... Jag ger dig en karma för den jättesnälla kommentaren. Geniförklaringar är alltid kul :D
Tror dock att jag behöver 5-7 år till innan jag gör riktigt bra musik, som jag sagt tidigare..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det som överlag är en kommentar är att försöka utnyttja hela spektrat i frekvens räknat för att förstärka den redan gjorda kompositionen. Ibland hör jag storheten bakom men den kan komma fram mycket tydligare. Tänker på t.ex. ~1.15-1.30 där det låter mycket luft och avstånd och kan låta mer fullt.

"Luft" kan vara effektfullt också.... Men jag kan ju pröva det du säger...  :rolleyes:
Citera
02.26 spelar en flöjt solo framför brasstötar. Det är fint. Med enkla medel dubbla flöjten med instrument svaaagt i bakgrunden som bara stödjer. Lägg gärna till en eller två stämmor till i bakgrunden svagt. Man brukar bara höra, tänka och uppfatta melodin i låtar man tycker låtar kompletta i spektrat, sen lyssnar man mer noggrannt hör man att det finns småstämmor bakom, svagt svagt som fyller ut.

Skall också¨prövas! ;)
Tack för lyssning..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Någon som har något dåligt att säga? (Jag blir inte arg, eller ledsen :D

Är det ett virrvarr? Är trummorna för dominerande, osv. :)
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Pampig inledning tänkte jag skriva, men det är nog inte rätt uttryckt. Snarare tillbakahållen intensitet och mörk känsla.

ca: 0:40 Jag hade nog prövat att låta stråkarna jobba själv här ett tag - det blir rätt mycket mörkt blås - och låta dem komma tillbaka i stackottogrejen 0:55. STämmorna som blåset gör 0:39 - 0:55 kan kanske läggas på kontra/cellos eller fagott? Alternativt att stackatott spelas av trumpeter för att få en kontrast till det mörkare blåset.

Det är synd att upprepade toner låter så maskinella men jag antar att det är mjukvarans brister och kanske inte så mycket at göra något åt. Man lider av det då det kontrasterar mot hur mjukt stråkarnas stämmor - som är bra - flödar under partiet fram till ca 1:10.

Sen kommer ett parti som jag inte känner sitter på plats förren violinerna kommer in ca 1:45. Först här finner jag något som riktigt visar sig. Tycker annars innan att det är lite olyckligt pang på - nu kör vi - utan att det känns bra uppbyggt. Vi lägger på den grejen och sedan den grejen osv. Inte mycket dynamik inte mycket känsligt arr. Men det även ett ljudproblem. Det låter inte bra - inte hemma hos mig i alla fall. Brasset låter mest som ett bräkande väs och ostinatot låter dovt och som om det kördes genom någon effekt. Hmm... framför allt vill jag ha luft i en intressantare ljudbild och uppbyggnad. Vilken väg? Vet inte, men en tanke är att låta ostinatot bära partiet mer själv. Fast börja svagare och växa när olika insatser görs för att ta mer ordentlig fart/kraft  när violinerna kommer in 1:45. Framför allt skippa blåset ett tag. Men även jobba med dynamik och reaktion på insatser istället för som nu mer eller mindre bara lägga på allt och köra.

Sen tar du ner det rätt omgående. Nja det är väl ok men rätt banalt och intetsägande fram till ca: 2:37. Där börjar det så sakta ta sig med några snygga slingor på stråkar och pukor som annonserar ett nytt parti. Lite jämntjockt tyvärr samt att det grötar ihop sig. Vet inte om det är fel på instrumentering eller om du inte lyckas panorera eller vad det är. det är även något muller som är med och inte gör något gott för musiken. Ackordsteamat känns som att det skulle kunna presenteras intressantare och mer utrycksfullt spelat. När flöjten kommer in tycker jag inte bara den skall markera i stort sätt samma som de andra instrumenten redan gjort för att sedan ta en ornamerande slinga och sluta. Känns rätt bortkastat.

3:30 - ca: 3: 56 Här kommer det ett parti som jag tycker är klart bra och inte skäms för sig på något sätt. Fängslande , spännande och skönt att lyssna på.

Stannar där idag.






Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack DG, skall fortsätta på denna en vacker dag...

BUMP!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Ja, vad kan man säga - mäktigt och imponerande!
När jag hör detta ser jag framför mig min fru när hon deklarerar!  :D
Nej, skämt åsido det för tankarna till något stort och väldigt, som t.ex ett hav i uppror.
Du ville ha lite negativ kritik - är det något jag hittar i den vägen så är det lite för "knarrig" bastuba/bastrombon och lite för snabbt avklingande blåsinstrument på ett par ställen. I övrigt låter det superbt!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, vad kan man säga - mäktigt och imponerande!
När jag hör detta ser jag framför mig min fru när hon deklarerar!  :D

LOL! Hade faktiskt glömt bort denna låt :) Sen råkade jag söka på mitt förnamn. Får väl ta och lyda vissa av DGs jazz-order nån vacker dag här.. Finns en hel del man kan göra..

Citera
Nej, skämt åsido det för tankarna till något stort och väldigt, som t.ex ett hav i uppror.
Du ville ha lite negativ kritik - är det något jag hittar i den vägen så är det lite för "knarrig" bastuba/bastrombon och lite för snabbt avklingande blåsinstrument på ett par ställen. I övrigt låter det superbt!
/Asti

Jao, tack du. Jo den skall faktiskt gå att spela på riktigt har jag hört :D

Ett av mina tidiga alster
https://soundcloud.com/user7789882