Kontrollrummet

Jag fick en rysning av min egna låt!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed
Nån annan som fått rysning av sin egna musik?:)
« Senast ändrad: 23.04.2009, 08:08:46 by Lyxvarianten »
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed

Det är väl underbart att du tycker om din egen musik.  :) Det är väl en förutsättning. Klart att man ska vara lite självkritisk också. Men om man inte älskar det man gör, varför göra det då???


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed

Det är väl underbart att du tycker om din egen musik.  :) Det är väl en förutsättning. Klart att man ska vara lite självkritisk också. Men om man inte älskar det man gör, varför göra det då???

Det är ju många gånger man är riktigt nöjd, men denna här gången var det speciellt!:D Fick till en energi och känsla i låten som jag nog inte har lyckats med innan.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Trevligt! Har hänt mig någon gång också, väldigt härlig känsla. Men då kan du ju ta och lägga till den i samlingen:

Vilken låt har gett dig gåshud/rysningar?

 :D
« Senast ändrad: 22.04.2009, 22:35:25 by Memphis »


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Trevligt! Har hänt mig någon gång också, väldigt härlig känsla. Men då kan du ju ta och lägga till den i samlingen:

Vilken låt har gett dig gåshud/rysningar?

 :D

Då får man säga grattis till dig med då:)
Får lägga dit den när den blir klar isf. Har ju fortfarande den förbannade äckliga sången kvar:P
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed
Finns den utlagd här?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed
Finns den utlagd här?

Nej inte än. Tänkte göra den helt färdig först och ladda upp den bland färdiga demon.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed
Nån annan som fått rysning av sin egna musik?:)

Ja, det kan hända precis i det ögonblicket låten föds. Ibland kan det bli när man sitter och leker med en gitarr, men oftast dyker en melodi upp när man promenerar, sitter på jobbet eller var som helst. :) Innan man hade mobil med diktafon var det problem att snabbt dokumentera, och det hände ju att idéer för alltid gick förlorade... Ett tag ringde jag hem till telefonsvararen och gnolade in basgångar, trumkomp och gitarrlicks, och sambon kom hem, lyssnade av och undrade vad man höll på med... :lol:

Idag är problemet att omsätta idén i mobildemon till en färdig låt. Stil, arr, text, stick osv. Och kan man få till rysningskänslan när sången är på plats (oftast det sista jag gör eftersom texterna brukar släpa) så vet man att man har lyckats. Men texternas fonetik är viktig för att rysningskänslan skall vara kvar, så den färdiga texten vill man gärna ha nära blajtexten i uttal och betoningar.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har också egna låtar där vissa delar kan ge en rysning då jag lyssnar. Ego ego
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Har aldrig hänt förut, men nu var det gjort:D Fick en rysning av min egna låt!
Happyface displayed
Nån annan som fått rysning av sin egna musik?:)

Ja, det tycker jag nog. Det är liksom lite av den känslan som avgör vilken musik jag jobbar vidare på. När man känner hur bra det kan bli och får stora visioner :) Vissa gånger är det bra mycket starkare än annars, ofta när det känns som man hittat något nytt. Så är det iaf för mig.

Att skriva en låt som man går ingång på liksom, sen kan jag få samma "själviska" kick när bandet kör den för första gången. ;)

Ska bli kul att höra din låt!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Nån annan som fått rysning av sin egna musik?:)

Absolut! :) Det är riktigt nice. Kvittot på att man skapat något som man verkligen verkligen relaterar till och som betyder mycket för en. Jag kan få rysningar när jag lyssnar på en del fetgamla låtar som man pillade ihop i FastTracker och tänka: "Jävlar, jag kommer aldrig att kunna skriva klockrenare melodier än jag gjorde då". Detta trots att låtarna egentligen är skräp rent kvalitetsmässigt. Har försökt göra remakes på sådana guldkorn, men aldrig lyckats göra dem rättvisa. :mellow:

När jag tänker efter närmare så är det nog inte låtarna som sådana, utan istället minnena av den tidsperioden i ens liv, som framkallar rysningarna.


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
I dom flesta fall när jag gör nått så känner jag en sorts lycka över att man kommit på nått som verkligen funkar. Det kan vara en skön melodi eller nått ljud på synthen som verkligen passar bra in i mixen. Den här gången var det nån energi och ett syfte som växte fram.
Rysningar får iaf jag oftast när jag ser nått eller tänker i bilder tillsammans med musik.
Ett rätt bra exempel är Paul Potts som var med i nån talangtävling som såg ut som en riktig nörd som var livrädd med tårarna i ögonen, men som sedan shockade hela publiken och fick dom att gråta i stället.
Det får mig att rysa bara jag tänker på det.

Jag lovar iaf att ladda upp min när den är klar, men tvivlar ju på att ni upplever den på samma sätt som jag:)
Blippblopp med antimobbingtema.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag fungerar nog lite tvärt om. Jag tror inte att jag någonsin fåt rysningar, men jag kan ibland tycka att det jag gör ger mig energi eller en kick. Oftast fastnar jag dock i självkritik, Njaee "gitarren låte inte riktigt perfekt" eller "jag borde ändra ljudet på trummorna" och sådant där.
När det gått ett tag och jag fått distans till det jag gjort så kan jag ibland förvånas och tycka: det där var ju inte så illa faktiskt. Fast sedan kommer nog ofta självkritiken tillbaka.  :)


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Jag fungerar nog lite tvärt om. Jag tror inte att jag någonsin fåt rysningar, men jag kan ibland tycka att det jag gör ger mig energi eller en kick. Oftast fastnar jag dock i självkritik, Njaee "gitarren låte inte riktigt perfekt" eller "jag borde ändra ljudet på trummorna" och sådant där.
När det gått ett tag och jag fått distans till det jag gjort så kan jag ibland förvånas och tycka: det där var ju inte så illa faktiskt. Fast sedan kommer nog ofta självkritiken tillbaka.  :)

Det där med självkritik är nog både på gott och ont. Man vänjer ju sig hela tiden vid det man hör och vill väl göra det lite mer intressant. Jag har iaf problem med att jag trasslar in mig i allt för anvancerade saker som kanske från början lät rätt ok endå.
Jag gjorde en låt för några veckor sen som jag skicka till en polare och han diggade den som fasen, men jag var inte riktigt nöjd så jag tänkte att jag piffar till den lite och lägger på lite saker/meckar lite mer tryck.
Skicka till honom, men han gillar fortfarande den första versionen bättre:P (Vilket jag inte gillar att han gör!)
Lyckorus/kick borde ju vara minst lika bra som en rysning
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag får också ståpäls av eget ibland. Ofta är det nån märklig dissonans eller snygg harmoni som gör det, och då spelar det ingen större roll vem det är som spelar det.

Det är främst under skapandeprocessen det händer, sällan av färdig produkt.
blargh


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag fungerar nog lite tvärt om. Jag tror inte att jag någonsin fåt rysningar, men jag kan ibland tycka att det jag gör ger mig energi eller en kick. Oftast fastnar jag dock i självkritik, Njaee "gitarren låte inte riktigt perfekt" eller "jag borde ändra ljudet på trummorna" och sådant där.
När det gått ett tag och jag fått distans till det jag gjort så kan jag ibland förvånas och tycka: det där var ju inte så illa faktiskt. Fast sedan kommer nog ofta självkritiken tillbaka.  :)

Det där med självkritik är nog både på gott och ont. Man vänjer ju sig hela tiden vid det man hör och vill väl göra det lite mer intressant. Jag har iaf problem med att jag trasslar in mig i allt för anvancerade saker som kanske från början lät rätt ok endå.
Jag gjorde en låt för några veckor sen som jag skicka till en polare och han diggade den som fasen, men jag var inte riktigt nöjd så jag tänkte att jag piffar till den lite och lägger på lite saker/meckar lite mer tryck.
Skicka till honom, men han gillar fortfarande den första versionen bättre:P (Vilket jag inte gillar att han gör!)
Lyckorus/kick borde ju vara minst lika bra som en rysning

Det gamla "kill your darlings" jo det känner man igen. Just mixning kan jag nog fastna lite i. Mjaee vill ha ilte mera av detta eller lite mindre av detta. Och sedan håller man på sådär i något år. Ibland tror jag att jag har lite svårt att släppa taget om saker för när det väl är klalt så kan jag inte ändra det mer.  :)


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Har försökt att hålla mig till mix när allt är klart nu de senaste. INnan satt jag typ å mixa samtidigt som jag spela in. Då blir man aldrig klar
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten