Kontrollrummet

Studio i pojkrummet.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hooolmen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hejsan!

Jag hade då tänkt att bygga en liten hemma studio i mitt pojkrum. Har planerat att börja någon gång i höst. Men jag tänkte fråga er vad som behövs.

Har ingen saftig budget, 20.000 kr till att börja med, och har tänkt att köpa en ny dator och ett nytt ljudkort, annars har jag det mesta.

Nu vill jag fråga er hur ni tycker att jag skulle inreda mitt rum.

Här är en ritning med mått. (Gjord i paint men vad fan, går i alla fall att se måtten och få en bild av hur rummet ser ut.)



Vart ska jag ha skrivbordet och vart ska jag ha basfällor och dylikt. Kom gärna med tips!

MVH

Johan






Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hur brett är det totalt, ca a2,5 meter?

skall du ha säng ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hooolmen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
hur brett är det totalt, ca a2,5 meter?

skall du ha säng ?

:)

Aa 2,5 meter, japp har tänkt att ha en säng  :P



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, blir lite trångt kanske :D skall fundera lite!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hooolmen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
ah, blir lite trångt kanske :D skall fundera lite!

aa okej, tack för att du tar dig tid  :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En viktig detalj är hur du ska använda studion.

Ska du bara jobba internt med samplingar och vstiér, eller ska du ta in audio med mickar.

Om du ska spela in skulle jag rekommendera att prova tilliggande rum. När jag bodde hemma låna jag vardagsrummet ibland och drog sladdar för att kunna spela in, så var sovrummet kontrollrum och vardagsrummet liverum.
Är det bara sång kan ett reflextion filter vara en enkel möjlig lösning som inte kräver massa beräkningar på frekvenser och liknande.

Att spela in i vardagsrummet funka bra för mig, för stora rum låter mindre om de är dämpade med möbler, medans mitt lilla rum hördes så väldans bra i micken, vissa frekvenser fick peakar på alla instrument så det blev en liten frekvenskrock där.

...bara lite tankar till din planering. Ett tips är att utgå från dina behov och vad som är viktigast för dig.


Utloggad hooolmen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
En viktig detalj är hur du ska använda studion.

Ska du bara jobba internt med samplingar och vstiér, eller ska du ta in audio med mickar.

Om du ska spela in skulle jag rekommendera att prova tilliggande rum. När jag bodde hemma låna jag vardagsrummet ibland och drog sladdar för att kunna spela in, så var sovrummet kontrollrum och vardagsrummet liverum.
Är det bara sång kan ett reflextion filter vara en enkel möjlig lösning som inte kräver massa beräkningar på frekvenser och liknande.

Att spela in i vardagsrummet funka bra för mig, för stora rum låter mindre om de är dämpade med möbler, medans mitt lilla rum hördes så väldans bra i micken, vissa frekvenser fick peakar på alla instrument så det blev en liten frekvenskrock där.

...bara lite tankar till din planering. Ett tips är att utgå från dina behov och vad som är viktigast för dig.

Jag har tänkt att jobba internt för det mesta, möjligtsvis sång någon gång ibland, jag gör pop,trance och reggae.

Men vart tycker ni att jag ska ha skrivbordet för bästa ljud?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det du ska tänka på då är mer frekvenshantering och dämpning.
Sen någonlunda symmetrisk, inte sätta någon högtalare nära rummets hörn.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Det du ska tänka på då är mer frekvenshantering och dämpning.
Sen någonlunda symmetrisk, inte sätta någon högtalare nära rummets hörn.

symetri är viktigt annars blir ljudet man hör när man sitter o mixar skevet. altså ska du börja med ställa upp mixplatsen mot mitten av en vägg, bäst är mot kotaste väggen i ett rum. lika långt till långa väggen från båda högtalarna höger/vänster.