Kontrollrummet

Koppla ljudkort, monitorer, och subwoofer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dasKarlsson

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Hej!
Jag ska köpa mig ett ljudkort, nämligen ett tascam fireone.
Jag har även tänkt att köpa monitorer, jag har hittat ett bra pris på ett par PHONIC P5A.
Dock så har jag tänkt använda subwoofern jag redag har till dem, och nu undrar jag hur jag ska koppla allt för att få optimal smidighet och prestanda.
Är det smidigast om jag kopplar högtalarna och subwoofern till mitt tascam fireone eller är det enklare om jag kopplar högtalarna och subwoofern till det inbyggda ljudkortet i datorn, och har det som uppspelning, men använder mitt tascam fireone separat och bara till inspelning?

Sen har jag även en sista fråga: klarar jag mig med ett par monitorer på 5" om jag har en subwoofer till, eller rekommenderar ni ett par med 8"?

Så här ser subwoofern som jag ska koppla monitorerna till ut:
http://img525.imageshack.us/img525/4731/dsc0772.jpg

Ljudkortet: http://www.tascam.com/i-104-202-64-0-C3048934.jpg

Tack på förhand!
Karlsson


Utloggad tsmalmbe

Du bör koppla så att du får ett gemensamt aktivt delningsfilter för satelliterna och suben. Annars blir det bara en massa frekvenser på varann och helt opålitligt system (kan låta bra som nånslags film/hifisetup dock). Oftast har väl suben en filtrerad utgång som du då bör utnyttja för satelliter.

5" fungerar helt ok åtminstone om du har ett icke-perfekt rum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har ganska bra monitorer Event, och skaffade till dem en enklare sub. Jag kopplade först till suben för att utnyttja delningsfiltret i den. Ganska snart hörde jag att ljudet i monitorerna blev sämre så här, elektroniken i den billigare subben försämrade ljudet i topparna. Monitorerna har ett fast basscutfilterknapp på 80 hz, så jag använd den i stället och ställde subens delningsratt på 80 hz- Nu blev det mkt bättre ljud och lättare att mixa. Men jag tyckte ändå att suben gav lite för lite volym så jag testade att köra topparna fullrange, nu blev det mycket bättre ändå. Från 80 hz och nedåt får jag alltså ljudet från alla tre högtalarna, så ska man inte göra anser väl de flesta, men jag tyckte det blev bäst så, mest lättmixat, nu får jag lagom bas när jag spelar upp mien i andra anläggningar.
Med sub borde 5" räcka bra, man sitter ju nära. Ett råd jag fått är att oftast spela på samma, ganska låga volym, det är smart. Spelar man högt fattar man ingenting efter en stund.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)