Forum > Demolåtar

Henrik - Noice

<< < (2/6) > >>

Eddi:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 29.04.2009, 10:17:01 ---Jo men det tar sig Henrik.

Inte behöver du byta forum,bara att träna vidare på guran.Jag hör utvecklingen och framstegen du gör.Musik skall ju vara kul och uttrycka nåt,där har du massor av sånt som många saknar.Känsla helt enkelt.
Du är en frisk fläkt på vårat forum och har lika stort existensberättigande som nån av oss andra.

Forumet vore trist om alla lät som Segovia.Mångfalden och prestations nivåer gör forumet till vad det är.Jag lyssnar alltid på dina och alla andras alster.Ibland skriver jag nåt och ibland inte.
På sista verren i denna tråd så hör jag utveckling,dona på Henrik för du har en skön röst som är märkt av livet.Mera sång/text skulle jag vilja höra på dina alster,samt lite renare ackord på guran.Och det kommer med lite övning,sången/rösten har du redan som sagt.

Så länge det är kul,kör så det ryker.

Mvh
Micael

--- Slut citat ---
Instämmer till fullo.
Eko

bow35:
Man tackar. Mitt självförtroende svacka lite igår. Undrade om jag hade kört vilse. Trenden de senaste dagarna är att jag lägger fingret över hela bandet och försöker hitta harmonier genom att byta band. Sången tycker jag börjar likna jazz, vilket är konstigt eftersom jag aldrig har förstått mig på jazz.

Eddi:
Vill du "fuska" så kan du ju alltid stämma om guran så att du med ett finger får ett barréackord.
Då höjer du A-strängen (den näst basigaste) två halvtoner så att det blir ett H
Nästa D-strängen gör du likadant med så det blir ett E
Och nästa G-strängen höjer du en halvton så det blir ett G#

Då får du E-ackordet utan finger när du drar strängarna. Lägger du fingret på 5:e raden så får du ett A-ackord. Nu blir ju allt dur i o f s men det är väl glatt :D
Eko

bow35:
Att höjja en halvton fixar jag med att flytta fingret på strängen ett band ner när jag stämmer? Brukar alltså stämma basigare sträng mot ljusare sträng genom att hålla fingret på band 5 eller 4 på den basigare strängen.

Eddi:
Ok stäm den andra bassträngen efter band 7 på den mörkaste därefter den tredje strängen efter band 5 på den näst mörkaste och därefter den fjärde strängen efter band 4 på den tredje strängen. Du måste göra det i rätt ordning annars blir det helt kajko

Eko

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion