Forum > Färdiga produktioner

Yllet - Why do you bury your head in the sand?

<< < (4/6) > >>

Yllet:
Två versioner ligger nu uppe, en orginalmix och en med lite snällare mellanregister. Vilket låter bäst?

/Jon

Harmonica mike:
Tjenare.

Lyssnade på båda versionerna i natt.Stor skillnad mellan dom.Jag föredrar den senare,lite mindre frekvens bröt i den.Jag tycker den mixen låter "renareutankrockarmix" i brist på bättre ord.

Jag skall lyssna igen i monitorerna strax,kanske återkommer efter det..Ovanstående kommentar var efter lyssning i mina lurar..

EDIT:

Monitor lyssning då.Japp tvåan låter "bäst",lite lägre sång på den också.Tveksam till basen dock(nivån,inte trycket).Vis av erfarenheten så vet jag att mina P8:or ofta lurar mig i studion..Bilen är den lyssning där jag har mest koll.Drar ned sist verren och några andra projekt jag håller på med och tar med dom med mig ut för "special lyssning" då jag skall iväg strax..

Återkommer.

Mvh
Micael

Harmonica mike:
Då skall vi se:

Verre 1 låter "radioklar",snyggt mastrad och så.Bra basåtergivning,något vass hög virvel..

Tvåan gillar jag bäst,lite snällare mellan som du skrev(antar att det påverkar virveln positivt),definitivt "radioklar".Där sticker bara basen ut på versen,på reffen sitter den som en smäck.Sänk basen nån db 1-2 max,skär inte undan nåt då går trycket förlorat..Sången lägre/mjukare här också,det bidrar till en "lugnare" lyssnings upplevelse.Virveln inte lika "vass".
På någon av verrarna så kändes cymbalerna lite dominanta/höga i bilen,mera som en sido parentes.Inget som störde.

Kanon mixar båda två,men tvåan blir min favvo.Blir inte detta en "braka hit",då vet jag inte.
Riktigt grym låt detta Jon - skicka till Japsen - klart så det skriker om det efter bas korrigering.

Mvh
Micael

Yllet:
Mike Stort tack, verkligen, för ditt engagemang. Det hjälper jättemycket. Det som skiljer mix 1 från 2 är helt enkelt en eq på masterbussen som tar ca -2 db runt 1khz (i mono) med ett brett Q-värde på 1. Detta för att göra sången och virveln (men också baskaggen) mindre hård. Jag har upptäckt att det just är området runt 1-2khz som jag måste jobba lite mer med när jag mixar och inte 120-400hz som jag tidigare fokuserat mycket på. Det handlar ju som du säger, om att få en bra balans.

Ikväll sänker jag basen 1-2 db i verserna sen hamnar den under färdiga.

+ På karman för dig!

/Jon

Harmonica mike:
Grejen när man kommer med tips/synpunkter är att man bör ha på fötterna innan man säger nåt.
Det vore gräsligt att lura någon..Bilen som sagt,den lyssningen kan jag.Brukar switcha mellan radion och det jag lyssnar på.Tidigare fick jag alltid korrigera mina mixar med eq:n i bilen då basen alltid var för stark.Numera så behöver jag inte det om jag inte slarvat,sånt händer tyvärr  :)

Bra att jag fick ta del om vad som skilde de båda versionerna åt,det ger ord/handfasta tips åt mina funderingar.Suveränt forum detta.

Det slutar med att vi är 50 man/kvinnor som sitter och bråkar om 25Hz om något år eller så.. :lol:

Lite om bas:
Jag kör in mitt baslir via en Mackie mixer,ingen stärkare således "bara" linat.Haft problem med styrkan på signalen.Löste det med en BSS audio AR-133 Active D.I.Box
För slut finish på basen så köpte jag Ampeg pluggen,grym sak för baseriet.Som vanligt gäller,bra sound in - mindre att göra i mixen - där ligger nog mycket av problematiken i botten frekvenserna.
Det funkar även på övrigt.Jag försöker tänka "live" då jag lirar in.Dom som sysslar med sånt vet vad dom gör.Ett reverb på mastern för autentisism..finns det ett sånt ord?  :D

Som slutkläm kan jag säga att den senare versionen av de två du har här,skulle funka utmärkt som referens lyssning för den som mixar pop/soul efter baskorrigeringen.Så bra låter det.

Mvh
Mike

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion