Kontrollrummet

Beatles då... vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag fattar egentligen inte vad ni diskuterar? Om beatles var betydelsefulla eller ej?? Om de var genier eller bara hade tur?

Jag håller med DG med tillägget att jag tycker beatles haft sin tid, de var genier på vad de gjorde räknat i pengar och skrikande bitches ;). Men allting fanns som DG säger tidigare. Hade varit patetiskt att på denna nivå diskutera om t ex Bach eller Hummel var genier eller betydelsefulla.

Beethoven byggde på mozart, som influerades av bach osv osv...

Beatles kan väl spåras till jazz, blues och bomullsfält...
https://soundcloud.com/user7789882


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?

Här känner jag dock att udda får vara jämt. Att skägget står i brevlådan. Att Bambi halkar på kal fläck. Hur kan du säga så om en av mina ungdomshjältar!? Säga vad man vill om Beatles men Hendrix rör du inte!

Åh, äh jag antar att det rätt mycket rör sig om vad som rör ens känslosträngar. Vilka man tycker om. Det är rätt svårt men intressant att försöka få någon slags klarhet i varför något är så stort för någon eller i det här fallet för så många.

Hendrix, som väl redan har sin tråd här, är ju för mig något helt annat. Men jag har svårt att peka på om han var mer innovativ än Beatles. För mig var han det helt klart, men framför allt kan hans bästa låtar och tolkningar rör vid mig på ett sätt som inte B. någonsin har gjort. En sådan enkel men underbart stökig sak som Voodo Chile sligth return. H hade ett uttryck som Beatles inte hade och som tilltalar mig. En annan rytmik, frasering. Men inte var han världen bästa gitarrist och visst lär han varit väldigt ojämn på scen och i studion. Dock en väldigt personlig musiker, med ett eget uttryck och det är väl det viktiga.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Summerat - Få fans är så insnöade som Beatles-fans?  :rolleyes:
Citera
Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?

2 idioter har talat...bara ett konstaterande från min sida, nu lämnar jag ämnet något bedrövad över vissas totala ignorans och bevisliga brist på musikalisk förståelse! rolling eyes hjälper dig inte freddy-sorry!!!
Hendrix inte duktig??? gå och runka för fan..


VARNING! INLÄGG SOM DETTA KOMMER ATT TAS BORT. MAN FÅR TYCKA VAD MAN VILL, MEN MAN BEHÖVER INTE SKRIVA UT ALLT. IFALL DETTA LEDER TILL FRÅGOR, VÄNLIGEN PER PM. Tack.
« Senast ändrad: 19.04.2009, 00:15:46 by tsmalmbe »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Summerat - Få fans är så insnöade som Beatles-fans?  :rolleyes:
Citera
Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?

2 idioter har talat...bara ett konstaterande från min sida, nu lämnar jag ämnet något bedrövad över vissas totala ignorans och bevisliga brist på musikalisk förståelse! rolling eyes hjälper dig inte freddy-sorry!!!
Hendrix inte duktig??? gå och runka för fan..

Kan du vara snäll och inte kalla mig idiot?  Jag pratade med en gitarrist igår, som just sa att hendrix inte va något speciellt duktig, utan att de som kom efter honom va mycket bättre.  Därav mitt frågetecken efter meningen. Jag skrev också "tror jag". Detta för att jag itne har en blekaste aning själv, jag har aldrig gillat JH någe vidare, och inte lyssnat på honom. Så jag har verkligen inte den blekaste.

Jag skrev med frågetecken för att få klarhet, och, av din reaktion att bemöta, så verkar det ju som om påståendet är fel?




DG: se ovan. jag pissar inte på någon, jag reciterade vad jag hört, med ett frågetecken efteråt :)



Så, kalla mig inte för idiot, tack :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
DG: se ovan. jag pissar inte på någon, jag reciterade vad jag hört, med ett frågetecken efteråt smile

Åh det vet jag väl, jag trodde det var uppenbart att jag skrev med en viss humor?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Karl Jenkins, Youssn Dour (eller vad han heter), Recoil, (fast där är det mer blues ja) och Peter Gabriel, och till viss mån sting tycker jag ändå har gjort rätt bra afroblandningar?
Madonna har ju även hon rätt bra spännvidd, eller U2.
Så det finns fler =) Inte för att ta ner din upplevelse  alls, utan bara för att fortsätta denna trevliga diskussion :D

De första namnen har jag dålig koll på. De övriga är fantastiska men de var ju inte före Beatles.









DG: Säkert. Jag tror att när jag blev kallad för idiot försvann lite klarsyn, sorry :D

AH, Korrekt :)  Jo, jag blandade nog ihop det med vem som var först-debatten med allt annat gissar jag :S  Men jag tyckte du skrev "varken innan eller efter", och dessutom har jag några öl imagen nu, så jag orkar helt enkelt inte leta rätt på vad det va jag egentligen svarade på :lol:


fred broder :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mr. Artrock, du får gärna kalla mig idiot också om det känns skönt för dig. Det är jag som är "gitarristen".

************

Visst, Beatles var nog en väckarklocka för många andra band. Aha!!! Man kan gör poplåtar som inte bara är C F G i evighet. Va kul!!!

Och Hendrix. Dist och rundgång - wow va ball. Det måste vi utveckla. Oj, sjunga unisont med gitarren. Hoppsan va tokigt.

************

och nu fortsätter långfilmen....


freddy

  • Gäst
Summerat - Få fans är så insnöade som Beatles-fans?  :rolleyes:
Citera
Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?

2 idioter har talat...bara ett konstaterande från min sida, nu lämnar jag ämnet något bedrövad över vissas totala ignorans och bevisliga brist på musikalisk förståelse! rolling eyes hjälper dig inte freddy-sorry!!!
Hendrix inte duktig??? gå och runka för fan..

Kram på dig sötis :D


Utloggad tsmalmbe

Håll tråden i styr, tack. Jag kommer att censurera / ta bort inlägg som är påhoppande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Florian, det är ingen idé att du deltar i några diskussioner om du inte har minsta självkontroll. Sådana där uttalanden slår ju bara tillbaka på dig själv. Fattar du inte det!?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Mmm okej. Musik väcker starka känslor. Tror att det var jag som startade Hendrixtråden också. Jag kanske skall sluta starta trådar som leder till gräl?  ;) äsch jag bara skojar.

Jag tycker det är roligt att det finns folk som är passionerade över vad de tycker om och är beredda att försvara sina åsikter, men vi kan kanske ändå hålla diskussionen på en hyfsad nivå.

Intressanta tankar från Eq och DG. Vi kanske kan spinna vidare på dem istället.

Hur utvecklas popen framåt? Går det att bortse från ursprung och när allt började? All musik är väl fortsättning på något som jag hävdade innan. Rytminstrument lär ha funnits från tidernas begynnelse så någonstans är det väl djupt mänskligt att göra musik.  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men jag tyckte du skrev "varken innan eller efter"...
fred broder :)

Ja och jag kanske tog i eller menade i samma låt. Ids inte gå tillbaka och kolla.  :rolleyes:
Peace brorsan.


Mmm okej. Musik väcker starka känslor. Tror att det var jag som startade Hendrixtråden också. Jag kanske skall sluta starta trådar som leder till gräl?  ;) äsch jag bara skojar.

Ja faen vilka demoniska känslor du väcker upp med dina skenbart oskyldiga trådar och allmänt hållna inledningar. Skämtar bara. Kör hårt EH! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Summerat - Få fans är så insnöade som Beatles-fans?  :rolleyes:
Citera
Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?

2 idioter har talat...bara ett konstaterande från min sida, nu lämnar jag ämnet något bedrövad över vissas totala ignorans och bevisliga brist på musikalisk förståelse! rolling eyes hjälper dig inte freddy-sorry!!!
Hendrix inte duktig??? gå och runka för fan..

Kram på dig sötis :D

Men ja... man ska väl inte lägga sig i men det är svårt att låta bli...

HUR kan man reagera som du gör Florian/Artrock.. hoppas du inte är lika hetlevrad i verkliga livet. här diskuteras det musik och du exploderar och ber folk gå och runka och kallar folk idioter. Ge dig inte in i diskussioner du inte kan hålla på en normal nivå. Det är bara du som får frispel, och du är inte mer "påhoppad" än andra. Det är du som väljer att ta det så.

Nåväl.. åter till ämnet?



som jag inte har nåt att tillägga i  :)
« Senast ändrad: 19.04.2009, 02:28:33 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK jag hade druckit lite vin och kände mig frispråkig :rolleyes: , glömde stänga locket då jag tyckte
man (freddy) generaliserade lite väl då man kalla Beatlesfans för insnöade i allmänhet med en smiley efter, sånt gillar inte jag, inte av personliga skäl utan just för att sådant generaliserande är farligt, man kan dra det i vilken förlängning som helst men det är det säkert ingen som hakar på ändå så det skippar vi idag!
Jag tar inget som skrivs här som personliga påhopp en gång för alla, det tycks vara en stor och ständig missuppfattning, varför jag replikerar och svarar på mitt sätt på direkta dumheter som de jag reagerade på igår tex, är ENBART för att stävja löjligheten i dom, för att skydda/värna oss andra eftersom ingen annan gör det...
Ni som gillar Beatles i alla åldrar kanske tycker det är ok att bli kallade för insnöade generellt???
Tråden handlar som sagt om Beatles, det är inte "min" tråd men jag tycker man kan förhålla sig saklig och distansierad  ;) om nu lille freddy och vissa andra, som bevisligen saknar nödvändig bredd och perspektiv i mitt tycke dessutom har mage att uttala sig på återkommande fördömande sätt utifrån inga som helst grunder, ja då blir jag fåårbannad  :lol:
Unga Betalesdiggare såväl som äldre, både här och i övriga värden har säkert mer och fler plattor hemma än just freddy tex, kanske lyssnar betydligt oftare på helt andra saker och går på konserter av olika slag, hur fan kan man då påstå gång efter annan det som killen gör???

Att dessutom förringa oss äldre kategoriskt med smilgubbar för att verka oskyldig, tyder på en sarkastisk och enformig syn hos den unge medlemmen, av naturliga skäl har vi äldre som är tokintresserade av musik hunnit lyssna på "lite" mer än en 20-25 åring nést ce-pas, har förstås helt andra och betydligt större perspektiv av naturliga skäl, kom då inte och snacka om att vi missat något, jag lovar att de flesta av oss har (mer) stenkoll på dagens musik också, fast vi inte alla gånger tycker den har tillfört lika mycket utvecklingsmässigt etc...personligen inskränker sig inte MITT lyssnande till bara pop & rock, jag är freakad på folk, klassiskt, jazz, etno mm mm.

Runka betyder skaka och jag förstår inte vadan ståhejet???

Time out, bråka vidare, jag är trots allt glad över att vissa här har koll, i olika ådrar, bra tråd egghuvud som påvisa vilka som verkligen är fårskallar-tack!!!

Peace

 B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Now, something completely different:

Trent Reznor berättar rolig historia för grabbarna i NiN:

"Har ni Hurt den förut?"

"Ja och dina historier är Cash!"

Ähm. Nehe. OK den var dålig!  :lol:

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Now, something completely different:

Trent Reznor berättar rolig historia för grabbarna i NiN:

"Har ni Hurt den förut?"

"Ja och dina historier är Cash!"

Ähm. Nehe. OK den var dålig!  :lol:



Ja eller IKEAs nya skrivbordshurts Jonny!
Den var nog ännu sämre!  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
OK jag hade druckit lite vin och kände mig frispråkig :rolleyes: , glömde stänga locket då jag tyckte
man (freddy) generaliserade lite väl då man kalla Beatlesfans för insnöade i allmänhet med en smiley efter, sånt gillar inte jag, inte av personliga skäl utan just för att sådant generaliserande är farligt, man kan dra det i vilken förlängning som helst men det är det säkert ingen som hakar på ändå så det skippar vi idag!
Jag tar inget som skrivs här som personliga påhopp en gång för alla, det tycks vara en stor och ständig missuppfattning, varför jag replikerar och svarar på mitt sätt på direkta dumheter som de jag reagerade på igår tex, är ENBART för att stävja löjligheten i dom, för att skydda/värna oss andra eftersom ingen annan gör det...
Ni som gillar Beatles i alla åldrar kanske tycker det är ok att bli kallade för insnöade generellt???
Tråden handlar som sagt om Beatles, det är inte "min" tråd men jag tycker man kan förhålla sig saklig och distansierad  ;) om nu lille freddy och vissa andra, som bevisligen saknar nödvändig bredd och perspektiv i mitt tycke dessutom har mage att uttala sig på återkommande fördömande sätt utifrån inga som helst grunder, ja då blir jag fåårbannad  :lol:
Unga Betalesdiggare såväl som äldre, både här och i övriga värden har säkert mer och fler plattor hemma än just freddy tex, kanske lyssnar betydligt oftare på helt andra saker och går på konserter av olika slag, hur fan kan man då påstå gång efter annan det som killen gör???

Att dessutom förringa oss äldre kategoriskt med smilgubbar för att verka oskyldig, tyder på en sarkastisk och enformig syn hos den unge medlemmen, av naturliga skäl har vi äldre som är tokintresserade av musik hunnit lyssna på "lite" mer än en 20-25 åring nést ce-pas, har förstås helt andra och betydligt större perspektiv av naturliga skäl, kom då inte och snacka om att vi missat något, jag lovar att de flesta av oss har (mer) stenkoll på dagens musik också, fast vi inte alla gånger tycker den har tillfört lika mycket utvecklingsmässigt etc...personligen inskränker sig inte MITT lyssnande till bara pop & rock, jag är freakad på folk, klassiskt, jazz, etno mm mm.

Runka betyder skaka och jag förstår inte vadan ståhejet???

Time out, bråka vidare, jag är trots allt glad över att vissa här har koll, i olika ådrar, bra tråd egghuvud som påvisa vilka som verkligen är fårskallar-tack!!!

Peace

 B)



Jag tycker dock fortfarande inte at det är speciellt kul att bli kallad idiot, för att jag undrade om Jimi Hendrix var "mer först än bra".  Jag kan väl få undra det utan att sakna musikalisk förståelse eller att vara en idiot? Jag har knappt lyssnat på killen iof, så visst, lite dåligt allmänbildad är jag på området. Men jag tar faktiskt illa upp att bli kallad för idiot, oavsett.

HÅller med om att det i övrigt är en bra tråd :)


EDIT: Förutom eqs riktigt lama vits :lol:


EDIT2: Astis va inte riktigt bra den heller, haha :D
« Senast ändrad: 19.04.2009, 11:55:06 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
OK jag hade druckit lite vin och kände mig frispråkig :rolleyes: , glömde stänga locket då jag tyckte
man (freddy) generaliserade lite väl då man kalla Beatlesfans för insnöade i allmänhet med en smiley efter, sånt gillar inte jag, inte av personliga skäl utan just för att sådant generaliserande är farligt, man kan dra det i vilken förlängning som helst men det är det säkert ingen som hakar på ändå så det skippar vi idag!
Jag tar inget som skrivs här som personliga påhopp en gång för alla, det tycks vara en stor och ständig missuppfattning, varför jag replikerar och svarar på mitt sätt på direkta dumheter som de jag reagerade på igår tex, är ENBART för att stävja löjligheten i dom, för att skydda/värna oss andra eftersom ingen annan gör det...
Ni som gillar Beatles i alla åldrar kanske tycker det är ok att bli kallade för insnöade generellt???
Tråden handlar som sagt om Beatles, det är inte "min" tråd men jag tycker man kan förhålla sig saklig och distansierad  ;) om nu lille freddy och vissa andra, som bevisligen saknar nödvändig bredd och perspektiv i mitt tycke dessutom har mage att uttala sig på återkommande fördömande sätt utifrån inga som helst grunder, ja då blir jag fåårbannad  :lol:
Unga Betalesdiggare såväl som äldre, både här och i övriga värden har säkert mer och fler plattor hemma än just freddy tex, kanske lyssnar betydligt oftare på helt andra saker och går på konserter av olika slag, hur fan kan man då påstå gång efter annan det som killen gör???

Att dessutom förringa oss äldre kategoriskt med smilgubbar för att verka oskyldig, tyder på en sarkastisk och enformig syn hos den unge medlemmen, av naturliga skäl har vi äldre som är tokintresserade av musik hunnit lyssna på "lite" mer än en 20-25 åring nést ce-pas, har förstås helt andra och betydligt större perspektiv av naturliga skäl, kom då inte och snacka om att vi missat något, jag lovar att de flesta av oss har (mer) stenkoll på dagens musik också, fast vi inte alla gånger tycker den har tillfört lika mycket utvecklingsmässigt etc...personligen inskränker sig inte MITT lyssnande till bara pop & rock, jag är freakad på folk, klassiskt, jazz, etno mm mm.

Runka betyder skaka och jag förstår inte vadan ståhejet???

Time out, bråka vidare, jag är trots allt glad över att vissa här har koll, i olika ådrar, bra tråd egghuvud som påvisa vilka som verkligen är fårskallar-tack!!!

Peace

 B)

Det här glider bara mer och mer off topic... men skrivs det en avhandling i min ära så måste jag väl svara på den. Sry egget ;)

Druckit vin.. Det var en ursäkt det med.  :rolleyes:

Intressant att någon som inte påstår sig ta detta personligt bemödar sig med att skriva långa utlägg om "lilla" mig :) Det tyder på att du enbart tar detta personligt, du säger en sak och allt annat tyder på det motsatta.

Gång på gång återkommer du till ålder i dina inlägg, sen säger du att jag generaliserar? Det är precis det du gör själv. Vet inte hur många gånger du underminerat mina åsikter med saker som "yngling" och "minderårig".

Sen är det ganska intressant också att du gång på gång påpekar detta,  att du är äldre än mig till din fördel, när du sen direkt efteråt uppför dig otroligt omoget med dina personliga påhopp. Vad har du varit inne på i denna tråd t.ex. min uppväxt, kallat mig idiot och fårskalle, att jag saknar musikalisk bredd, att jag inte har någon koll osv..

Allt detta tyder verkligen på en äldre och mer mogen person som jag ska bemöta med respekt, right?

Ålder kan och är ofta knytet till kunskap och mognad, du bevisar dock snarare motsatsen. Jag har inte ens orkat bemöta alla dina extremt barnsliga påhopp tidigare i tråden.

Sen pratar du om att vara saklig, när du i tidigare inlägg skrev något om att det var fel på min uppväxt osv. Mina föräldrars brister tror jag det var va? Snacka om att vara saklig...
Tycker nog att alla andra här har varit ganska sakliga förutom just du då, ironisk va?

Så Mr Artrock, fortsätt slå vilt omkring dig. Det är bara dig själv du slår på :)

Du är en parodi på dig själv.   
« Senast ändrad: 19.04.2009, 12:46:07 by freddy »


freddy

  • Gäst
On topic:

Jag lyssnade igenom lite Beatles-skivor idag och igår. Håller nog fortfarande Abbey road som favoriten. Tycker den innehåller bra låtar, en skön progressiv underton.

Dom flesta av dom musikerna jag "höjer till skyarna" - gillar och är influerade av Beatles. Så indirekt har jag väl mycket att tacka dom för, även om jag som sagt föredrar andra band mer. Allt går väl att spåra tillbaka till Beatles om man nästlar lite?

Det är tack vare dessa musiker jag på riktigt upptäckte beatles med. Så på det sättet för även dagens musiker arvet vidare, så att säga..

 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Florian, detta är för faen ingen gänguppgörelse i Rinkeby! Här är det trevligt folk som diskuterar i olika trådar. Visst, det hettar till ibland men det funkar ändå ända tills någon dvs DU i detta fall kommer in och välter borden! Jag tycker du ska ta dig en rejäl tankeställare över detta och inte komma med en massa billiga ursäkter om vin och vad runka egentligen betyder. I det goda samtalet kommer alla till tals och det gynnar det kollektiva medvetandet. I krig finns inga vinnare.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
On topic:

Jag lyssnade igenom lite Beatles-skivor idag och igår. Håller nog fortfarande Abbey road som favoriten. Tycker den innehåller bra låtar, en skön progressiv underton.

Dom flesta av dom musikerna jag "höjer till skyarna" - gillar och är influerade av Beatles. Så indirekt har jag väl mycket att tacka dom för, även om jag som sagt föredrar andra band mer. Allt går väl att spåra tillbaka till Beatles om man nästlar lite?

Det är tack vare dessa musiker jag på riktigt upptäckte beatles med. Så på det sättet för även dagens musiker arvet vidare, så att säga..

 

Har faktiskt tillbringat en hel del tid på spotify med Beatles sedan tråden startade :) Jag tycker likadant om musiken som tidigare i princip, men efter alla lyriska omdömen så lyssnar man ju på ett annat sätt, och hittar mer o mer detaljer som man tidigare tyckte saknades.

Så, tack för tråden :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
On topic:

Jag lyssnade igenom lite Beatles-skivor idag och igår. Håller nog fortfarande Abbey road som favoriten. Tycker den innehåller bra låtar, en skön progressiv underton.

Dom flesta av dom musikerna jag "höjer till skyarna" - gillar och är influerade av Beatles. Så indirekt har jag väl mycket att tacka dom för, även om jag som sagt föredrar andra band mer. Allt går väl att spåra tillbaka till Beatles om man nästlar lite?

Det är tack vare dessa musiker jag på riktigt upptäckte beatles med. Så på det sättet för även dagens musiker arvet vidare, så att säga..

 

Har faktiskt tillbringat en hel del tid på spotify med Beatles sedan tråden startade :) Jag tycker likadant om musiken som tidigare i princip, men efter alla lyriska omdömen så lyssnar man ju på ett annat sätt, och hittar mer o mer detaljer som man tidigare tyckte saknades.

Så, tack för tråden :D

exactly :) Har inte lyssnat på Beatles på 10 år eller något. Men nu är dom avdammade och nyspelade ;)

Asti, Eq - dålig humor är ALLTID uppskattat :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har faktiskt tillbringat en hel del tid på spotify med Beatles sedan tråden startade :)

Är du säker på det?


 ;) B)

 :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Edit: Fråga i stället vadå Beatles och Spotify - just beatles finns ju inte där eller är det jag som har missat nåt.
Eko
« Senast ändrad: 19.04.2009, 12:42:32 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sent ska syndarn vakna ...
Tack för tråden och den läsning som finns i den. Vill speciellt tacka för eq:s, rattlesnakes och Tokais  inlägg som förutom att vara välskrivna innehåller så mycket kunskap och intressanta tankar! Djupt imponerad!

Min relation till Beatles är väl helt enkelt att de ledde mej i min musikaliska utveckling och fick mej att lyssna till musik jag annars inte skulle ha lyssnat på. De är väl också skyldiga till att jag började tänka över musik och inte ”bara” lyssna. Dessutom (kanske framför allt) var det deras låtskrivande som fick mej till /gav mej lust att skriva låtar.

Jag har minnen från matbespisningskön där vi ivrigt diskuterade om den nya ”I want to hold your hand ” var bättre än ”She loves you” och när Klaes Burling presenterade den nya singeln genom att i början av sitt program, som en retare, spela avslutningen på ”Strawberry fields” - Vad var detta??
och hur jag åkte buss 519 från Jakobsberg till PUB och köpte singeln med det (i mitt tycke) snyggaste omslaget någonsin på en singel. Det stora uppslaget i NME där Sgt Pepper recenserades och varje låt fick lika mycket utrymme som en hel LP normalt fick. Eller när jag sprang till skivaffären i Jakobsbergs centrum på frukostrasten och köpte Sgt Pepper – hem och på med den i den stora radiogrammofonen – kommer fortfarande ihåg hur omslaget doftade och Lennons motsång på ”She´s leaving home”, och när man tittade på skivan så fanns det inga enskilda spår utan allt gick ihop till ett enda! och sent i natten på Radio Luxemburg höra den första spelningen i radio av ”Hey Jude” - magiskt!!
Det finns ett antal sådana upplevelser som ingen annan musik eller artist kommit i närheten av för mej. Jag är antagligen därför för alltid förblindad och kan inte se och bedöma Beatles ”objektivt”.

För mej är  den musik som gjordes på 60-talet , då och nu, den som skänker mej  mest glädje att lyssna på och spela. Spelade ”When you walk in the room ” förra veckan och det är en sån känsla i den låten att man blir alldeles glad och det finns så många till ...
Det är i detta enorma stim av bra låtar som jag ser Betales som både en del av det och som en motor för den otoliga utveckligen mellan 1963-68. I stort sett så förhöll sig alla andra till Beatles. Några exempel – Stones ”Their Satanic Majestic's Request&..” ett försök att göa en egen Sgt pepper, Zappa – omslaget till ”We´re only in it for the money”,  Hendrix spelade Sgt Pepper på Grönans  stora scen, sommaren -67 (vilken version!) , och hur många är inte de artister som spelat in Lennon&Mc Cartney och även Harrison-låtar.
Många gjorde bra låtar/singlar men det var Beatles som gjorde Lpn till något mer än en bara en samling låtar. För mej var Beatles de största  i en av pop-musikens stora epåker.

Flera av de riktigt stora låtarna har nämnts – jag lägger till några som kanske inte är riktigt lika stora men ändå i min musikvärld - mästerverk.
Here, there and everyware – så otroligt vacker
I´ll get you – B-sidan till She loves you -
Sticket på This Boy – oxå en B-sida – där Lennons röst skiner som en diamant
Yes it is – en B-sida till – lyssna på stämsågen – och spec sticket – Lennons röst!
Rain – den tape Lennon fick med sig hem för att lyssna blev av misstag baklänges – L blev eld och lågor och ville att hela låten skulle vara så – det blev bara slutet som blev baklåänges – Stor låt!
The inner light – Harrison  - underbar låt om man tar bort den indiska dräkten
Across the universe – Lennons vackra låt

... till att börja med ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äntligen! Och vilken entré! Välkommen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har faktiskt tillbringat en hel del tid på spotify med Beatles sedan tråden startade :)

Är du säker på det?


 ;) B)

 :lol:

Sorry, youtube :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Faktiskt riktigt intressant :D 


Utan att vara nån bensinpåhällare, så tycker jag det verkar som de som äntrar tråden eller skriver ngot om bra inlägg, gör det mot de inlägg som styrker ens tro :)

Jag har ju hejat på Freddan och DG, och ärligt så ligger ju de åsikter de har utrryckt mer åt mitt håll. Cykeln, och andra har applåderat eq, rattlesnake bland annat, och de tillhör "pro-beatlarna".


Rätt intressant som sidofundering :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ehh.. vet inte riktigt om jag följer med här ...  :)
Mitt inlägg var i huvudsak ett försök att beskriva min relation till Beatles (min subjektiva upplevelse - ingen absolut sanning) - inte att genom andras inlägg styrka min "tro"  :)
Att jag nämnde Eq, rattle och Tokai var för att jag tycker att det finns mycket kunskap i deras inlägg som var roligt att läsa.
Det är väl ofta så att om man gillar något så skaffar man sig kunskap i ämnet - av det följer att de som gillar Beatles också troligen kan mer om deras musik än de som inte gillar dem - inget konstigt med det, men naturligtvis innebär det inte att de sitter inne med någon  absolut sanning om kvalitet.

en till sidofundering  :)
Jag tycker freddan har alldeles rätt med att alla har sina egna "Beatles" - fyndigt dessutom!
Samtidigt säger det något - för att säga alla har sina egna "Zappa", "Monkees", "valfri artist" - betyder ju något helt annat i mina öron  :D

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jojo, sa inget annat heller, bara en sidofundering.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Desmond

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jag får nog nöja med att ingen slår dom när det gäller helheten. Det räcker gott åt mig i vilket fall.

Fast det är ju personligt. För mig finns massa band som slår dem med hästlängder när det gäller helheter, i och med att betlarna inte slår an nån emotionell grej i mig. Jag tror det mest förklaras med dina egna ord om puberteten etc :)

För oss som finner Sir McCartneys melodier som lite förutsägbara och trista, så är ngo bealtes bara en produkt av sin tid. Duktiga, ja, men inte unika.

För jo -jag tycker mycket bealtes låter trist, upprepat och så. Slå mig gärna :lol:

Hendrix är väl också en sådan gestallt som mer var först än speciellt duktig tror jag?


Det är egentligen konstigt varför man inom musiken stoppar upp folk på sina pedistaler och säger "det kommer aldrig bli så här bra". (jag kan bara nämna mig själv som exempel här, jag är säker på att det aldrig kommer göras en bättre skiva än den sista alan wilder var med på)

Inom idrotten och forskning och allt annat, så är det ju tvärt om. "Undras hur länge rekordet på 100m kommer bestå?"

Och det GÅR att jämföra. Som designer tar man ju fram saker med kreativitet och konstnärlighet -även sånt som sitter i maskiner. MAn kan bara räkna på konstruktioner som finns -någon måste komma på hur det skall se ut.

Oerhurt  :rolleyes: intressant ämne iallafall !

Du har aldrig funderat på _varför_ du tycker det låter upprepat och trist?
Skulle det kunna vara så att det är för att det _har_ upprepats väldigt ofta dels av Beatles själva varje gång man hör dem samt alla låtar de influerat upphovet till etc.
Innebär detta att de inte var nya, intressanta och roliga när de en gång gjordes?
Innebär detta att man bör slänga dem på sophögen som förbrukat gods?

Personligen har jag funnit att lite eftertanke då och då gör mig gott, men det är min åsikt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klart att det är en anledning till att det kan låta upprepat och trist, att man har hört et förut masa gånger.

Men, om jag lyssnar analytiskt på det hele, så hittar jag inte något annat riktigt heller?  jag tycker helt enkelt inte att de är speciellt bra, varken melodier eller hur det är producerat.

Man beöver inte slänga dem på sophögen, det har jag aldrig sagt. Många älskar deras musik, så varför skulle jag vilja ta bort det?

och du, eftertanke finns det gott om här. På vilket sätt har jag visat att jag inte skulle tänka efter?


EDIT: Blues har funnits långt innan, och där infinner sig ibland samma känsla av upprepning. MEN, de som gör det bäst, låter ändå eget och unikt :)
« Senast ändrad: 19.04.2009, 19:08:31 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Är det inte dags för en "Monkees då... vad har ni för relation för till dem?" tråd snart?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det inte dags för en "Monkees då... vad har ni för relation för till dem?" tråd snart?
Den blir nog kort.

 :ph34r:

 :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ni som kan se/höra mer "objektivt" på Beatles då än vi som var med. Hur förklarar ni deras genomslagskraft? Med all respekt för the Monkees men det finns ju inte lika många tributeband eller covers...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves