Hoppsan, återuppväckt tråd minsann-kul!
Jag håller kroniskt fast vid mina tidigare uttalanden om att
använda öronen och volymratten på stereon, det är faktiskt inte svårare än så tex du MrPhil som svarade på ett särdeles plumpt sätt här ovan, ursäkta men detta måste framhållas med tanke på dina usla utsirlingar

Även om alla inte har samma ideal om ljud, sannolikt och med just ovanstående i beaktande tänker jag på de som av någon anledning föredrar manglad smet framför detaljrikedom och dynamik, kan dessa personer anses okunninga i ämnet eller är de möjligen hörselskadade/uppväxta med maximerade filer och cd-skivor så dom inte vet bättre???
Personligen, och för att reta upp fler som är på "fel" sida i "loudnesskriget", så vet vi ju med säkerhet och facit i handen att musiken både låter och upplevs klart bättre med preserverad och alltså inte via tokmaxxade nivåer-tyvärr grabbar, digital dist är piss!
Fördelen med normalt mastrade skivor:Man orkar höra skiva efter skiva på hög volym om man vill ha draget, som sagt så finns det på min stereo en volymratt som jag gärna använder...dessutom är den resan klart mer givande på alla sätt eftersom vi kan uppleva det som med viss möda är uppnått i mixen, förutsatt att teknkikern haft en god vision som han vill förmedla till oss lyssnare!
Nackdelen med tokmaximerade skivor:Man orkar INTE lyssna på en hel låt på hög volym på tex Metallica´s senaste eller en rad andra sabbade CD´s på marknaden...öronsprång och ointressant då dynamiken i princip är dödad!
Man känner givetvis till tragiken sedan länge (detta har pågått sedan 90-talet) då erkända och välrenommerade masteringtekniker världen över suckar och sliter sig i håret över denna hysteriska trend som tyvärr fått en annars bra produkt att tippa över pga att de som beställer och förser dom med jobb vill ha det såhär, även artister och producenter utan bättre vetande vid sidan om majorbolagen.
Man kunde kanske tycka att dom=masteringteknikerna begår hor i och med detta, mot bättre vetande men gör inte Herr Bob som dom vill så tar dom helt enkelt jobbet till Herr Rob etc etc
och herr Bob får minde och mindre deg och står till sist utan jobb...det blir moment 22 i en situation där fler och fler (som tur är) har börjat inse det som är ganska jävla obestridligt hur man än försöker vinkla det hmmmm...det finns glädjande nog en rörelse emot dessa vanföreställningar, som växer för var dag och snart får vi se mer av produkter som har stämpeln
http://www.turnmeup.org/ på sina skivor, detta gör mig stolt och förhoppningsfull inför framtiden, jag är ansluten där som producent och inväntar med spänning vad som sker på plan!!!