Kontrollrummet

Mixning av akustiska trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Har fått en projektfil av ett band som påbörjat inspelning i en studio. Funderar över trummorna. Spåren är kagge, virvel, puka, puka, puka, och två överhäng.
Spåret med kaggen innehåller mest klippet i kaggen. De två överhängsspåren är panorerade fullt L-R och här är det mera normalt ljud i kaggen, men jag tycker det låter halvskumt med att kaggen blir så utpannorerad. Helt enkelt undrar jag hur gör man någonting av de spår jag har?


Utloggad tsmalmbe

Ladda ner GStereo (http://www.gvst.co.uk/dlgvst/GStereo.zip) från  GVST, eller om du vill ha kompressor (multiband) med, så i såfall GMulti (http://www.gvst.co.uk/gmulti.htm).

Vad du får i de paketen är alltså antingen en multibands M/S-enhet, eller en multibandskompressor med samma M/S-enhet.

Vad du gör med dem är att du kan ställa in stereobredden på tre olika områden. Exempelvis allt under 600Hz dead center mono, 600Hz-4000Hz till vanlig 100% stereo och 4000Hz-20000Hz 130% wide stereo. Med GMulti kan du dessutom komprimera varenda område skillt om du vill göra det direkt på spåret istället för gruppen dit du slutligen kör hela trumsettet.

Nice? Nice.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.




Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Du kan ju dra ihopp överhänget lite så att istället för att panorera 100L & 100R istället är pannorerat 70L-70R
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Rekommenderar att du testar DrHans tips först.
GStereo är ett mycket smart verktyg och kan mycket väl vara lösningen, bara man vet vad man håller på med. Tänk t ex på att pukornas mellanregister följer med om du drar ned "side" i överhänget.

Vill också promota värstingpluggen när det gäller mid/side- och komprimering i antal band,
Voxengo Sonifirmer. 32 separata band att bearbeta M/S, kompression/expansion, panorering och volym. Mycket att hålla reda på, men ack så kul!
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

GStereo är ett mycket smart verktyg och kan mycket väl vara lösningen, bara man vet vad man håller på med. Tänk t ex på att pukornas mellanregister följer med om du drar ned "side" i överhänget.

I min plan ingick det att eftersom tom:ena hade separata spår, så skulle "panoreringsinfon" finnas där, alltså genom att panorera ut dem enligt smak&tycke.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
GStereo är ett mycket smart verktyg och kan mycket väl vara lösningen, bara man vet vad man håller på med. Tänk t ex på att pukornas mellanregister följer med om du drar ned "side" i överhänget.

I min plan ingick det att eftersom tom:ena hade separata spår, så skulle "panoreringsinfon" finnas där, alltså genom att panorera ut dem enligt smak&tycke.

Absolut! Det gör det hela enklare. Samtidigt kan det vara ett extra plus om pukorna ligger på plats i OH också. Det ger en mer sammanhållen stereobild. Framförallt om man är ute efter att behålla de låga frekvenserna i överhänget. (Vilket iofs är en smaksak)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

mmm... Jag tror bådas metod kan fungera och har sin tid o plats. Själv kör jag dfh oftast - med hpf o hård kompressor på oh. Inte samma som på riktigt, men nästan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Bra tips!

Ville bara komplettera med att Du kanske bör skära med ett highpassfilter lite i överhänget? Botten får Du ju från de olika närmickarna. Och om bastrumman blir så framträdande i OH:t så minskar problemet om Du gör detta. Sen kan jag också misstänka att Du måhända drar på lite för mycket i volym i OH:t i förhållande till närmickarna? Prova att skära lite och att kanske lyfta överhänget vid 9 - 10 Khz och sänka volymen litet så kan Du kanske bli av med problemet samtidigt som Du får lite extra skimmer i cymbalerna.

Nice? Trippelnice!


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Bra tips!

Ville bara komplettera med att Du kanske bör skära med ett highpassfilter lite i överhänget? Botten får Du ju från de olika närmickarna. Och om bastrumman blir så framträdande i OH:t så minskar problemet om Du gör detta. Sen kan jag också misstänka att Du måhända drar på lite för mycket i volym i OH:t i förhållande till närmickarna? Prova att skära lite och att kanske lyfta överhänget vid 9 - 10 Khz och sänka volymen litet så kan Du kanske bli av med problemet samtidigt som Du får lite extra skimmer i cymbalerna.

Nice? Trippelnice!

Det där med att högpassa OH kan man vara ganska försiktig med, det är många som gör det per automatik (till och med innan det går ner på disk/band) och förlorar det mesta "roliga" i trumljudet. Man får oftast ännu mer botten med rätt fasförhållande mellan OH och närmickar, än bara närmickar och högpassad OH. Nu vet jag iof inte alls vad det handlar om för musik, men det är en bra övning tycker jag att lära sig mixa och försöka göra så lite som möjligt med en så bra grund som möjligt och få det låta proffsigt.
Att hypa diskanten i OH har mycket med hur du kommer mastra att göra, och hur bright sången blir vid inspelning och om du använt en superpresad kinamick eller en mer trevlig variant. Det har hänt många gånger att jag fått skära diskant i OH istället för att boosta, eftersom man upptäcker att förhållandet mellan sången OH blir störande vad det gäller höga frekvenser.
Jag menar inte alls att såga ditt inlägg, ibland högpassar man OH, ibland inte. Alla gör olika, men man kan inte veta vad som funkar bäst om man inte prövat allt :)
« Senast ändrad: 11.05.2007, 00:32:11 by Elof »


Burnin Sven

  • Gäst
Funkar det att dra ihop OH spåren så gör det till det funkar och dosera försiktigt med dom in i mixen igen. Har du bra ljud på dom men inte på dom separata spåren så kanske det blir tvärt om dvs. dosera försiktigt in dom separata spåren i mixen i övrigt så åker du på att mecka frekvenser  och komprimera som vanligt. Kör ut rubbet på en buss till en kompressor och dosera efter behov in den i mixen igen. Kort sagt slak lina och ett gäng timmar i testläge med allt du har i trumväg för att få till det. Lycka till