Kontrollrummet

Vi har blivit lurade i ett ljudkortsköp! :(

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Så var det dags för första gången man blev lurad. Genom ett skivbolag vars band spelar in i vår studio har vi haft ett deal om att få ett nytt ljudkort. Ett Motu 2408 MK3. En av ägarna till bolaget letade reda på det på Ebay och köpte det från en kille i Israel. Idag när han öppnade paketet visade det sig att PCI-kortet inte finns med, för övrigt kostar det ca 2800 kronor från Thomann. :(

I beskrivningen står det att allt ska finnas med men kortet saknas alltså. Vi har dock beställt via ebay och betalat via Paypal, och nu undrar jag, kan man på något sätt bli ersatt för att beskrivningen inte stämmer, eller kan man på något sätt ställa personen mot väggen och tvinga denne att betala för ett pcikort?

Skriv av er allt ni känner till så vi vet hur vi ska göra!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Här, steg-för-steg-tutorial:
http://pages.ebay.com/securitycenter/itemnotreceivedprocess/index.html


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil

Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Burnin Sven

  • Gäst
Jag har faktiskt fått tillbaka pengar från ett liknande fall på Ebay så det lönar sig att köra en dispute på Paypal med säljaren. Skriv ett mejl till Paypal och berätta vad som har hänt och begär att dom ska lämna ut uppgifter på säljaren. I och med att dom har säljarens kontonummer så kan dom ju det om dom vill vilket dom inte kommer att göra ändå. Då skriver du och klagar på det osv. kort sagt några arga mejl för att hålla dom på tårna. Samtidigt så över allt på internet där du är (och då helst på internationella siter) så ska du prata om det här typ säga vad säljarens nick är och namnet på epostadressen som är knuten till kontot som stålarna gick. Det står på din Paypalsida om du letar. Spraya det här över allt det går och ta då samtidigt upp saker som att du håller på att ta reda på hur man spårar folk i Israel och om det är fler som blivit blåsta på ebay på andra grejor av säljaren så ni kan göra en gemensam grej. Framför allt skriv på Ebay att du blivit blåst. Oväsen ut av helvete alltså. Lönade sig för mig i alla fall.

Låter man det gå till sista steget på Paypal där dom då kan gå in och eventuellt hjälpa till och rent av ta tillbaka pengarna från säljarens konto så finns det faktiskt en risk för att dom säger nej vi tror på säljaren och sen lägger dom ner saken helt enkelt. Det ska man nog ha klart för sig men det steget kan man ta när man vill man kan alltså hoppa över dispute stadiet. Lycka till
Göran


Florian le Sage

  • Gäst
Jag blev blåst förra våren pga att jag inte kollat upp just denna säljare ordentligt utan blev för kåt på en grej till ett oslagbart pris (Chandler TG 1 superlimitern ni vet...2000 USD) fick tillbaks 1000 dollar efter att jag hotat med att åka över och söka upp henne men sen var det tvärtyst och grejen är att du måste reklamera det inom 45 dagar eller något annars kan dom på ebay/paypal inte längre hjälpa dig vilket hände mig eftersom säljaren lyckats hålla mig på halster med lögner om billig och långsam frakt till sjöss, sen var det alltså kört!
Get on it*


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tack så mycket för svar. Vi har skickat en dispute och fått svar från säljaren. Han hävdar att han hade skrivit fel, att kortet aldrig fanns, men medger att han är skyldig oss ett kort och säger att han skall ta hand om det. Vi ger det några dagar och ser vad han säger.

Är nån med på att dra till Israel annars?  :P Nä, skämtochsido, vi får se om han är ärlig. Tack för varning om 45-dagarsgräns. Vi håller koll på detta! Händer inget kommer vi att gnälla som fan på ebay och paypal! :)


Burnin Sven

  • Gäst
Att skriva till själva Ebay är lönlöst finns ingen stans där du kan skriva och klaga till det har dom meckat till skitbra. Jag hittade ett kryphål men dom sket i att svara ändå. På deras forum är det en massa "trevliga" typer som är spydiga, ena riktiga pungråttor så skit i det oxå prata bara där du lägger omdömen om säljaren så andra blir varnade ifall det är nya blåsningar på g. Pröjsar du biljetten så hänger jag på till Israel :D.
Göran


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Så var det dags för första gången man blev lurad. Genom ett skivbolag vars band spelar in i vår studio har vi haft ett deal om att få ett nytt ljudkort. Ett Motu 2408 MK3. En av ägarna till bolaget letade reda på det på Ebay och köpte det från en kille i Israel. Idag när han öppnade paketet visade det sig att PCI-kortet inte finns med, _ _ _
Om jag fattar detta rätt så har NI en deal med skivbolaget att ni ska få ett ljudkort för ett gjort jobb?
Är det så, så är det ju mot dem ni har ett krav. De i sin tur har ju då krav mot israelen.
Att israelen inte levererar det skivbolaget lovat fixa är ju inte ert problem.
Skivbolaget ska fixa ett utlovat ljudkort till er, hur o var, är deras problem.
Om jag nu fattat rätt?


Utloggad tsmalmbe

Bra poäng Phil, det gick mig förbi när alla började centrera kring Israelen. Jag tror skivbolaget har ansvaret. Men - vill man börja slåss med dem, eftersom skivbolaget hämtar brödet på bordet? Snabbt kan det hända att man förlorar tusentals mera i längden än det kostar att köpa PCI-kortet från T-butiken.

Rätt ska vara rätt, men verkligheten kan vara en riktig jävel ibland.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bra poäng Phil, det gick mig förbi när alla började centrera kring Israelen. Jag tror skivbolaget har ansvaret. Men - vill man börja slåss med dem, eftersom skivbolaget hämtar brödet på bordet? Snabbt kan det hända att man förlorar tusentals mera i längden än det kostar att köpa PCI-kortet från T-butiken.

Rätt ska vara rätt, men verkligheten kan vara en riktig jävel ibland.


Så rätt men ... vore det inte lönsamt för skivbolaget att ta tag i det. Utan ett funkade ljudkort blire ju inte till inspelning. Man kan väl hoppas på att de är justa på det sättet men det finns ju många som inte begriper sitt eget bästa.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Skivbolaget har diskuterat vänligt med säljaren och kommit fram till en lösning. Han lovar att skicka det som saknas och att vi har det inom en vecka, annars kan ni anmäla er till mig för en gratis resa till Israel där vi provar på lokala traditioner och använder killen som en Piñata.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Skivbolaget har diskuterat vänligt med säljaren och kommit fram till en lösning. Han lovar att skicka det som saknas och att vi har det inom en vecka, annars kan ni anmäla er till mig för en gratis resa till Israel där vi provar på lokala traditioner och använder killen som en Piñata.

Lycka till..låter som goda förhoppningar...men en stor förlust för dem om de måste köpa ett kort...själv är jag skeptisk och hoppas bara att det inte är förhalning.
De säger en vecka...sen blir det en vecka till...och en till...alltid med nya ursäkter..sen har det gått 45 dagar. Kör med nolltolerans efter en vecka.

Säg till om du behöver låna basebollträ  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Säg till om du behöver låna basebollträ  B)


I den delen av världen framstår man nog som en söndagsskoleunge med sådan utrustning... :huh:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Säg till om du behöver låna basebollträ  B)


I den delen av världen framstår man nog som en söndagsskoleunge med sådan utrustning... :huh:

Ja vi undersökte ljudkortet noga så att det inte innehöll nån sprängladdning. :) Skämtochsido, man ska inte skoja om sånt, men å andra sidan bör man kunna skoja om allt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur gick det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Säg till om du behöver låna basebollträ  B)


I den delen av världen framstår man nog som en söndagsskoleunge med sådan utrustning... :huh:

kan man inte hyra självbombsmördare där alldeles i närheten  ?  ;)


asti

  • Gäst
Vore jag som du skulle jag ta med mig Cillit Bang - Power remover!
Det använder vi i badrummet!
Allvarligt, hoppas det löser sig! Tråkigt att behöva krångla och lägga tid på sånt här.
/Asti


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Det gick jättebra! Säljaren berättade att han bara hade själva rackenheten till salu och inte hade tänkt att sälja något kort. Problemet var att han hade kopierat in en beskrivning från tillverkarens hemsida där det stod något i stil med: "Included is the pci-424-card" vilket fick beskrivningen av vad som såldes att bli felaktig och det hade han förbisett.

Han erkände sitt misstag och skaffade ett pci-424-kort åt oss och det var riktigt snyggt gjort av honom!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det gick jättebra! Säljaren berättade att han bara hade själva rackenheten till salu och inte hade tänkt att sälja något kort. Problemet var att han hade kopierat in en beskrivning från tillverkarens hemsida där det stod något i stil med: "Included is the pci-424-card" vilket fick beskrivningen av vad som såldes att bli felaktig och det hade han förbisett.

Han erkände sitt misstag och skaffade ett pci-424-kort åt oss och det var riktigt snyggt gjort av honom!
Ja verkligen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se