Kontrollrummet

Isolering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hej Allesammans!

Har börjat renovera min studio för ca 1 vecka sedan. Rummet är totalt på ca 23kvm och har nu byggt ett sångbås på ca 4kvm. Väggarna är uppbyggda med dubbla gips lager, ordentligt med isover isolering och dubbla gipslager igen. Allt ordentligt fogat. Dörren är en väldigt bastant dörr som var svintung även på 2 man. Rummet är beläget i ett utav hörnen av "hela ytan". Problemet nu när jag är klar med allt är att jag inte är helt nöjda med ljudlekaget. (akustiken blir nästa etapp.. vill ha bukt med ljudlekaget först.. eller kommer akustiklösningen att påverka ljudlekaget också? ) Vet att det optimala egentligen är att göra dubbla sådana väggar som jag gjort, men så är ju nu inte fallet. Meningen med båset är att jag vill spela in sång och gitarr. Det kommer aldrig att användas för trummor, så jag trodde att en dubbel vägg skulle vara lite overkill. Jag undrar vad för lösningar det kan finnas för att dämpa ljudlekaget ut ifrån inspelningsrummet till kontrollrummet på bästa billiga vis? Det finns innertak (proffesionellt uppbyggt) och för tillfället parkettgolv över hela studion. Skulle ett 3e lager gips invändigt göra skillnad? Kom gärna med olika förslag! Ska försöka ordna bilder imorgon. Bygget pågår förfullt nu i dagarna!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ett lager gips gör ju skillnad såklart, men jag tror ändå inte du kommer undan utan att göra en dubbelvägg. ett elternativ akns ju vata at regla upp 70mm reglar en decimeter från nuvarande vägg, och helt enkelt göra en till?

Annars skall man ju inte ha gips på insidan av en dubbelvägg.

Går väggarna upp till taket? Vilken sorts undertak är det?
vart i uppsala ligger studion? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad heavymaker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
glöm inte bort att fundera på flanktransmission d.v.s. att vibrationerna tar golvvägen mellan inspelningsrum och kontrollrum. har du inte gjort något vid golvet kan du lägga på 20 lager gips på väggen utan att lösa problemet. fundera på att bygga någon form av flytande golv annarsko kommer du få problem med de lägsta frekvenserna. bastrumma och bas är typexempel. lycka till!


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Tjena Matte!
Jag har studio i Uppsala, läckagefri sådan :)
www.blueflameproductions.se
vart håller du till?
Jag kanske kan dundra över och ta en titt...
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tjena Matte!
Jag har studio i Uppsala, läckagefri sådan :)
www.blueflameproductions.se
vart håller du till?
Jag kanske kan dundra över och ta en titt...

åhhhhhhh fa,,,,, va aviss man blir skitsnyggt jobbat med studion
hoppas det går bra för er
cool öl detalj  :wub:
mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
när det gäller tyngre ljud skulle jag bygga min vägg i två skikt med luftspalt och isolering där vägg reglarna är separerade från varandra.  alltså väggsidorna har egna reglar.
så väggsidorna inte har kontakt med varandra via reglarna.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hej! Jag har studion vid stora torget i uppsala, ring på 0735433655. är där å jobbar fram till kanske 19-20.00 idag. Imorgon vet jag inte exakt vilka tider och om vi jobbar.

i båset kommer i inte spela in trummor, det ska endast vara för sång och diverse akustiska instrument.

Tänkte se om de fanns något lösning för att dämpa läckaget ut utan att behöva bygga en vägg till ( och förlora mer utav redan lite utrymme ). Att regla direkt på innerväggen, fylla med ett lager isolering igen och sedan bygga på med 1 lager gips eller eventuellt nått tyg kanske kan vara en idé ? Jag pratade med en person som sa att absorbenter överallt invändigt (som vi ska sätta som sissta moment för ljudet invändigt) dämpar lite, men bara omkring 5-7dba.



freddy

  • Gäst
Stora torget?? :)

Det var som fan. Snacka om centralt ;)


Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hehe, ja läget är underbart. Källarplan och absolut inga i omgivningen att störa. bara å bröla på dygnet runt! Haft lokalen i 6år nu. Är ett litet studiokomplex där nere i kloakerna under duka/hm med omkring 5 studios.



freddy

  • Gäst
Hehe, ja läget är underbart. Källarplan och absolut inga i omgivningen att störa. bara å bröla på dygnet runt! Haft lokalen i 6år nu. Är ett litet studiokomplex där nere i kloakerna under duka/hm med omkring 5 studios.



Du känner inte möjligtvis någon Micke Hartmann som har haft studio där i krokarna? :D Vet inte om han är kvar där dock.


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Yo.
Rent praktiskt kan man väl säga att alla skarvar på gipsskivorna ska ligga omlott. m.a.o skarven på skiva två får inte vara på samma ställe som skiva ett.
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Freddy: Jojjomensan, han hade studio där för en del år sedan. :)

Muller: Självfallet har vi tänkt på det, det är även latexfox i varenda glipa på alla lager. Ordentligt gjort!

Nu ska jag in med ett fönster i hela paketet också och hittade ett billigt 3 - fönster med isolerade rutor. oanvänt och från 2008. Har hört att dessa glas ska vara grymt bra och borde räcka gott och väl för mitt endamål? Kommer få betala ca 800kr för det.



Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hallå grabbar. Har fått tag på något som heter "Styrofoam" vilket är frigolit eller hårdskums isolering. Ca 12-15cm tjockt. Min idé är nu att smacka fast detta på innerväggarna i Båset och sedan tillsist fästa absorbenterna utanpå dom. Detta frigolit material borde, vad det känns som dämpa ljudet emellan bås / kontrollrum ganska ordentligt. Några spontana idéer kring detta ?


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Hallå grabbar. Har fått tag på något som heter "Styrofoam" vilket är frigolit eller hårdskums isolering. Ca 12-15cm tjockt. Min idé är nu att smacka fast detta på innerväggarna i Båset och sedan tillsist fästa absorbenterna utanpå dom. Detta frigolit material borde, vad det känns som dämpa ljudet emellan bås / kontrollrum ganska ordentligt. Några spontana idéer kring detta ?

nej, men det funkar för isolerad bort vibrationer. jag har flytande golv av frigolit o spånskiv, detta för att ljud resonanser i golvet inte ska gå över till nästa rum.

när det gäller ljudisolering så ska man tunga, döda(dvs resonans fria) material så som flera lager gips och tenull eller murat med berong block. och så ska det va tätare än en båt.

Styrofoam och fregolit är, även om det funka lite, inget bra som ljudabsorbänt häller. det är bättre med glasull där.


Utloggad matteuppsala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Aah men då kanske dom kommer till nytta i golvet då! Övertäckta med spånskiva+heltäckningsmatta.

Även som tillskurna diffusorer i kontrollrummet senare kan man ha användning för dessa? ( 3 paket gick tydligen på omkring 2.000 i handeln, så de vore ju dumt att slänga ).


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag skulle rekommendera att göra diffusorer av dem....såhär:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=14840.0

hör av dig om du är intresserad :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol