Forum > Färdiga produktioner

Rattlesnake - bitter end tale

<< < (2/7) > >>

ynot:
skulle gärna sett att kompet kom in tidigare. o att sången låg lite mer ikompet
bra framfört lite klichee text i samanhanget gärna sett nått som brutigt mer med normen men med samma framförande.
men du sing o songwriter kan du ormen

tony

Dividend:
Det låter bra, och fick poäng av mig i festivalen

Bra verre som sparas när den är färdig och förhoppningsvis ännu bättre :)

Rattlesnake:

--- Citat från: Åsa skrivet 12.04.2009, 20:19:05 ---Ja! Jag gillar den här låten  :)
Du fick några poäng av mig i festivalen hehe.
Sången är ju klockren, gillar det nära i den, pianot vet jag inte om jag får ihop riktigt.. jag tycker det är alldeles för långt borta och med så annat sound på det i jämförelse med sång och gitarr så njaa... Trummorna smög in snyggt, får gärna komma in tidigare i låten, efter halva kanske?

Som sagt, jag gillar låten, den är jädrigt skön, och ditt uttal är så snyggt tycker jag!

--- Slut citat ---

Tack Åsa!  :D

Ja, pianot är väldigt annorlunda ljudmässigt än resten. Ett riktigt piano i en stor hörsal, lite ostämt (+/- 2 cents ungefär) mickad med en mick mot toppen och en några meter ifrån. Det låter ju inte som 99% av alla pianon man hör, stora dyra flyglar som är perfekt stämda. Åsikterna verkar gå isär om "mitt" piano låter bra!    :rolleyes:

Jag spelade in gitarren och sången likadant, men det blev för blött för att kunna användas. Gitarren och sången är inspelade i min snustorra studioskrubb, med ett kort reverb pålagt.

Uttal ja, förr hade jag aldrig problem med det, men nu måste jag tänka på varje ord jag sjunger om det skall bli skapligt. Samma som pitchen...

Provade att smyga in trummorna tidigare, men gitarr och piano spelar lite flytande tempo i verserna så det lät bara konstigt.

SYNTH:
Tycker det låter ballt faktiskt pianot som resten av låten! :)

Rattlesnake:

--- Citat från: Yllet skrivet 12.04.2009, 21:39:15 ---Fint.

Gitarren är vackert spel, dock visslar den lite i diskanten, inte jobbigt, men lite störigt. Dessutom ligger den för starkt panorerad till höger. När pianot?! (0:33) kommer in hade jag personligen panorerat det till vänster så det blir bättre balans.

Sången ligger nära och bra, men som sagt, hela mixen lutar åt vänster, vilket gör den tröttsam att lyssna på.

På 1.45 finns det ett klickljud.

Saknar lite avlägsna oooohhhh....körer på refrängpartierna. Vidare hade en avlägsen virvel funkat bra i mitten av låten. Tycker att trummorna kommer in för sent som det är nu (och de låter midi). Men det är väl ett medvetet drag från din sida.

Mixen är väldigt dov i sig, eller djup kanske är ett bättre ord, detta märks speciellt när basen kommer in.

Nåja, låter som jag klagar mycket, men det är vackert framfört.

mvh Jon

--- Slut citat ---

Gitarren blev lite väl klanglös pga gamla strängar, och jag försökte skruva till lite topp. Brukar sällan bli bra, inte heller denna gång nej. Klickljudet verkar vara gitarren. Jag skall ta och lägga om den, är lite för mycket småfel också.

Körer på refrängpartierna? Det finns ju ingen refräng  riktigt... Menar du "Bitter-end-tail-stroferna" eller de instrumentala sticken?  :unsure:

Avlägsen virvel. Ja, något ljudelement kan saknas i mitten av låten för att klistra ihop låten bättre, den ändrar ju karaktär ganska ordentligt mot slutet. Ska prova lite enligt ditt förslag.  :)

Du har helt rätt om mixen. Den är inte alls skuren i botten som jag brukar göra, för det var ju inte tänkt att det skulle vara bas och baskagge skulle finnas på denna låt. De kom på efterår, och då glömde jag justera klangbilden. Sången och gitarren är inspelad med bandmick som ju har mycket botten. Jag får låta basregistret ducka på sång, gitarr och piano när bas och trummor kommer in.

Tack Jon för din träffsäkra analys. Den var av stort värde. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion