Kontrollrummet

Mick med rak frekvenskurva

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag har fått upp alla prylar i studion och tycker att jag har problem med basen i rummet, det "känns" som att det är mer bas i musiken nu än vad det var där jag satt tidigare. Det konstiga är att jag får inte samma känsla med alla låtar, vissa CD-plattor låter bra (= ungefär som tidigare) och andra känns som att det är mer bas än vad jag är van vid. Nu menar jag köpta CD, inte sånt som jag har spelat in hemma.

När jag lyssnar på egna låtar som nästan var färdiginspelade i gamla studion så tycker jag också ofta att det är mer bas än tidigare.

Jag är rädd att det bara är inbillning eller att mitt gamla rum gjorde så jag sänkte basen, så före jag investerar mer i akustikmaterial vill jag göra en mätning så jag vet om det är problem och i så fall vilka frekvenser det är problem med.

Jag har tänkt köpa Behringers ECM8000, fungerar den bra eller är det lågprisskräp?
Vilka andra mikrofoner går det att använda till det här?
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det svåraste med allt är väl nästan hur mycket bas det ska vara på slutmixen. Man kan ju tex fetta till kaggen vid 70 hz, och skära elbasen lite vid 175 hz. Sen kan man gasa i mastereq´n vid 100 hz. Eller kanske 60? Ska man då ta en smalt band eller en mjuk kulle?
Det finns inga bra svar på det där. Och färdig proffsinspelade cd med kända artister låter också totalt olika, en del nyproducerad musik har ganska lite bas, det mesta har ju fet lågbas i överflöd men inte allt. Så nåt facit finns inte.
Jag åker runt och lyssnar i typ fem olika stora och små anläggningar innan jag törs vara nöjd.
I går tog jag hem en enklare subbas på prov, vilken enorm skillnad. Att mixa utan sub tycker jag är omöjligt. Med enbart små monitorer hör man inte ett skit vad man gör under 100 hz. Utan sub låter det nästan inte annorlunda alls om man fläskar upp en basgitarr 4 db vid 70 hz, men i verkligheten händer det enormt mycket därnere, och det kommer att låta skit i andra stereogrejer. Det måste vara bättre att ha en billig hemstereosubbas än ingen alls.
« Senast ändrad: 13.04.2009, 11:22:34 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)