Forum > Demolåtar

Cykeln David R Marre - Värdshuset (v2, 09-04-19)

<< < (4/7) > >>

MaxB:

--- Citat från: Dividend skrivet 12.04.2009, 22:51:56 ---Jag tänker Bellman.. Sweet home alabama, men av helt andra orsaker.
Kanske skall du ta bort några verser för att göra detlättlyssnare  och att återlyssna.

--- Slut citat ---

Trivsamt men jag har svårt för så många verser...

Kul koppling som jag inte tänkte på alls, förrän Dividend säger det: Sweet Home Alabama på Bellmans tid!  :lol:

Dividend:
Alla verser känns inte oundvarbara  :blink:Nä, så det är en möjlighet cykeln :)

Emulator:
Sweet home ulla winblad? :D

Nå..jag tycker nog att det är lite lång kanske. En radioedit? Låten som sådan skulle bli mer kärnfull som en treminutare tror jag. Bra sång av alla, och mestadels bra fiol, även om det är några toner där det skär in lite i märgen tyvärr -kortare glissando vore som sagt att föredraga. Lite lite mer reverb på fiolen hade inte skadat, och lite höjning upptill i frekvenserna så fler goa övertoner kommer med?

SÅngen ja: din sång på denna är verkligen skitbra cykeln! MEN sångljudet... det låter ofta som du har nån slapbackdelay eller chorus på, utan att du har det. Jag gissar därför att det är dags för herrn att akustikbehandla lite? jag tror att det är ditt rum vi hör.

ÄR det en massa orsa-panel på väggarna tro? :D  DU har ingen klädkammare eller något du skulle kunna gå in o testa i ? :D

Förutom det med fiolen och låtlängden (som väl kanske inte är helt enkel att ändra på om man vill behålla orginaltext intakt..) så är det mästerligt :)

cykeln:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 12.04.2009, 00:30:36 ---Häftigt projekt och bra upplägg. Din tonsättning av Karlfeldts text är ju  genial!
Jag lyssnar igenom hela låten utan att titta på klockan, så för mig kändes den inte så lång.
Bra mix, finns inget att klaga på förutom att Marre tycker jag kunde ha varit sjuttiotalspanorerad extremt höger- vänster, och att det känns lite statiskt i stereobilden. Alla instrument håller sig snällt på sin plats, jag vill ha en vandring på något instrument när spänningen trappas upp i texten!
Sången är bra, men lite sluddring emellanåt. Ett par ord stämmer inte med texten riktigt heller... :rolleyes:
Alla instrument gör ett bra jobb, det är inget som är fel i stilen heller. Det jag kunde önska vore lite snabbare intoneringar på fioltonerna, det låter falskt innan tonen är hemma.
Men som helhet - skitbra. Och jag har missat tre andra delar  :huh: - de lär jag kolla upp! :)

--- Slut citat ---
Tokmycket tack för detta! Genial ... Det ska jag leva på ett tag  :wub:
Jag ska vrida ut Marre lite mer - kanske inte hela vägen
Vandring på något instrument - ska se vad vi kan göra åt saken - vissa vandringar kommer i alla fall i slutet på nästa version
Sluddring sång - you bet - det är första genomsjungningen och det är ju satans många ord - "plura distellat"  :D
Tack för tips och skarpa öron!

cykeln:
equality
Skön malande ackordgång där jag tänker lite Warren Zevon och Warevolves of London särsklit när pianot äntrar efter några minuter. Bra successiva pålägg. Felan är väldigt smakfull liksom elguran. Textyen är intehelt lätt att följa men framföret är ju super som alltid när du står bakom micken. Bra!

Tack så mycket!
Förstod att du skull höra Warren/Warevolves
 - så influenserna till låten är Dylan (långa texter och fiolen till Hurricane), Stones (kören i Sympaty for the Devil) och Warren Zevon (pianot till Warevolves of London) - kan det  vara någon mer tro?
Nej texten är ju lite ålderlupen och man måste läsa den för att riktigt hänga med - särskilt när sångaren sluddrar grovt på orden

Dividend
Det är en briljant text
det är satans många verser,
Jag tänker Bellman.. Sweet home alabama, men av helt andra orsaker.
Kanske skall du ta bort några verser för att göra detlättlyssnare  och att återlyssna.
Annars briljant sjunget av dig och marre...

Många verser är det. Men det finns ju fler låtar som har många verser. Dylna har ju några "Lady of the Lowlands, Kjell Höglund "Häxprocesser" På ett sätt förstår jag att det kan vara för mycket men vill inte göra någon Det Bästa-version. Å andra sidan tycker jag att Birds version av Mr Tambourine man är stor pop. Å första sidan igen så är jag ute efter att hitta en långsamt malande lunk - lite hypnotiskt på vilken texten och sången ska vara variationen - här kanske jag inte riktigt räcker till.
Tack och håller med om Marre!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion