Kontrollrummet

Varför bara ljud ur den ena högtalaren ( Logic)?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j.rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • www.myspace.com/killiansweden
Vad kan ha hänt?

Jag skriver här då jag anser mig fått mkt bra och nyttiga svar tidigare på andra problem.

Jag har sedan två veckor dragits med ett mkt irriterande problem som uppkommer så fort jag startar logic studio 8.

Ljudet kommer bara ut i vänster högtalare. Har fungerat klanderfritt fram tills att min syster suttit vid datorn.

Det lustiga är att om jag exempelvis startar datorn och drar igång exvis itunes så kommer ljudet ur båda högtalarna, startar jag dock upp logic och fortfarande har itunes igång så switchar ljudet direkt jag startat logic till endast vänster högtalare och likaså om jag försöker spela in/lyssna på inspelat material osv i logic.

Detta tyder på att det har något med logic att göra. För startar jag datorn och drar igång logic så har jag direkt bara ljud i vänster högtalare, dessutom verkar alla övriga musik och video program också påverkas då dessa också automatisk följer efter och spelar ljud utr endast ena högtalaren.

Detta håller på att driva mig till vansinne, jag kommer ingenstans med min inplanerade inspelningar.

Vad kan ha hänt? hoppas någon kan sitta där med lösningen.

Känns som om det vore ett inställningsfel om min lillasyster har råkat fippla med något eller så var det en ren tillfällighet att det just inträffade efter hennes besök vid min dator  :)


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Någon inställning vad gäller mono / stereo låter väl troligt.
Men vart vet jag ikke!
http://web.me.com/julle128


Utloggad tsmalmbe

Kolla att du inte valt samma asio-output (typ main left) till båda masterkanalerna (detta baserat på Cubase, kan vara helt annat i Logic).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
om andra saker påvärkas när du startar logic så är det troligast att det har med drivrutinerna till ljudkortet att göra. kolla vad som händer i ljudkorts "mixern" när du startar logic.
kolla även så att allt är rätt i vek.program ljud/midi och i systeminst. ljud.

I logic laddar man in driver en gång och sedan är alla kanaler igång och inte som cubase att man måste in i vst connections och aktivera i/o kanaler.


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Systeminställningar>Ljud>Ljud ut, och kolla om balansreglaget står i mitten på den enhet du spelar upp ljud från Logic ur.