Kontrollrummet

Rullbandspelare vs datorer och hårddiskar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
När det digitala ljudet kom tyckte jag att det var mkt bättre än allt. Vissa ljudtekniker sa att rullbandsljudet lät bättre, inbillning tyckte jag. Men sen jag hållit på med digitalt ljud några år, och lyssnat på nya inspelningar tycker jag mig tydligt höra att det är nåt kallt och otrevligt i heldigitalt ljud. Vad kan jag inte riktigt sätta fingret på. Cymbaler låter ofta otrevligt skärande, så man kan inte ha dem mixade långt fram i ljudbilden, man måste ha dem svagt som fan.
Jag tänker mixa från min digitala Tascam 2488 ned på tvåspårs Revox B77, sen tillbaka till portans masterspår och bränna cd.
Tror ni Revoxen och bandmättnaden kan göra ljudet varmare, behagligare, ja bättre helt enkelt?...
Eller blir det enbart sämre ljud på alla vis?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Många skulle nog säga att det blir sämre med denna setup :rolleyes:

Fast, det är ju alltid subjektiv... gillar du ljudet blir det ju bättre genom bandar'n  :) :)


Lycka till!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Instämmer! Om DU tycker att det blir bättre, så blir det bättre. ;)

Personligen skulle jag inte välja en sådan setup framför ett helt digitalt upplägg, men det är som sagt en smaksak och en fråga om hur man vill jobba.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har också en gammal rulle som jag funderat på att plocka ner från vinden. Teoretiskt och mätmässigt ger det alldeles säkert en försämring men musik handlar ju om känslor... Vi kopplar ju in en massa annan utrustning för att påverka ljudet så man kanske ska se rullen som en effekt?

När CD:n kom stod det (närmast) ett krig mellan förespråkare och motståndare. I ärlighetens namn så lät CD-skivor för djäkligt innan Brothers in arms med Dire Straits. Vill minnas att den sponsrades stort av Phillips som satsat mycket (tillsammans med Sony) på att utveckla CD-tekniken.

Vid något tillfälle lånade jag hem en bunt CD och spelade in på bandaren. Jag blev mycket förvånad av att jag föredrog att lyssna på bandaren och vid en direkt jämförelse så rådde det inga tvivel längre. Allt det vassa och aggressiva var som bortblåst, cymbaler lät som cymbaler och inte som elverktyg som skar i hjärnan.

Skulle tro att det handlar om lite mer än bandmättnad (limitering). Antagligen får man en lätt avrullning av diskanten och kanske finns det en tröghet i hur snabbt bandet svarar på signalen. Dessutom kommer ju en del brus att adderas.

Prova du! Många kör analoga masters ännu!

/Jocke




https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har också en gammal rulle som jag funderat på att plocka ner från vinden. Teoretiskt och mätmässigt ger det alldeles säkert en försämring men musik handlar ju om känslor... Vi kopplar ju in en massa annan utrustning för att påverka ljudet så man kanske ska se rullen som en effekt?

När CD:n kom stod det (närmast) ett krig mellan förespråkare och motståndare. I ärlighetens namn så lät CD-skivor för djäkligt innan Brothers in arms med Dire Straits. Vill minnas att den sponsrades stort av Phillips som satsat mycket (tillsammans med Sony) på att utveckla CD-tekniken.

Vid något tillfälle lånade jag hem en bunt CD och spelade in på bandaren. Jag blev mycket förvånad av att jag föredrog att lyssna på bandaren och vid en direkt jämförelse så rådde det inga tvivel längre. Allt det vassa och aggressiva var som bortblåst, cymbaler lät som cymbaler och inte som elverktyg som skar i hjärnan.

Skulle tro att det handlar om lite mer än bandmättnad (limitering). Antagligen får man en lätt avrullning av diskanten och kanske finns det en tröghet i hur snabbt bandet svarar på signalen. Dessutom kommer ju en del brus att adderas.

Prova du! Många kör analoga masters ännu!

/Jocke
Ja visst f-n är det så att det låter bättre! Jag kom för ett par timmar hem med en nyinhandlad ReVox B77 efter en 43-milafärd. När jag åkte tog jag med min nya Sony CD-spelare laddad med en nyare countryskiva med Merl Haggard. "If I could only fly" heter cdn om nån är nyfiken, en jäkligt bra refernsskiva för snyggt ljud.
Kopplade in cdn till revoxen och lyssnade först på direktljudet genom hörlurutgången, hade även med mina HD 280 pro och lyssnade i. Sen kan man när bandet och inspelningen rullar med en vippknapp ställa om mellan direktljud och jludet från tejpen höra ev skillnader. Den här lät bra, tappade ingen diskant. och jag tyckte tom det perfekta sångljudet som är på cdn blev ännu bättre på inspelningen.
Det känns ruskigt bra, fast den ena VU-metern stod still. Det var ett minus.




Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kul att du tyckte det lät bra! Många mil i onödan annars... Min RS-1500 har 12V-anslutning... kanske skulle installera den i bilen! :) Nåväl det blir nog till att bära ner den från vinden... ja, inte för att ha i bilen då! :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har suttit och lyssnat mer nu. Det är hur tydligt som helst att kjudet blir bättre. Hihat o cymbaler blir inte svagare, de blir tvärtom anings volymstarkare fast ändå behagligare, och det ökade hihatandet gör att det svänger mer. Merl Haggards sköna skrovelröst är säkert inspelad med en mick för typ 50.000 kronor och kompressorer i samma prisklass eller dyrare, jag har aldrig hört någon skiva överhuvudtaget med bättre ljud. Och ändå låter det bättre från tejpen!
Hörlursuttaget (det är två) har ett enormt skönt ljud, mkt bättre än nåt jag hört förr. Annars när jag lyssnar i lurar för att njuta (ite inspening eller mix) så brukar jag alltid gasa på lite av både botten och toppen, i Revoxuttaget låter det helt underbart, fast det inte finns nån eq att ändra på alls. Jag har lyssnat på samma Merle Haggard cd i mina andra hörlursuttag, i dem tycker jag det blir för starkt av hög mid.
Det kanske är Revox hörlursutgång som färgar lite? Det finns en omkopplare för stereo, reverse, mono, enbart lefte eller rigth i bägge lurarna, mkt bra om man vill kolla så det inte blir fasfel och utsläckningar i mono.

I morrn ska jag nog ta med revoxen och spela in publiken separat i stereo på den, och lägga dit applåderna mellan låtarna. Är det dåligt med folk, kan jag ju dessutom lätt låna ihop applåder frånflera låtar till en!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)