Kontrollrummet

Hallelulja, jag ska adoptera en ReVox B77!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har länge haft en dröm att mixa ner från portan till en tvåspårs rullbandare. Det skulle förenkla mixningen enormt och göra att jag mkt lättare kan få exakt samma sound och nivåer på alla låtar i en lång radda av livelåtar. Plus att jag kan få den äkta bandöverstyrningen som jag vägrar tro att någon plugg klara av. Just B77 är nåt jag haft som ett nirvana att uppnå, och i morrn åker jag några hundra mil och hämtar en, det finns en nästan oanvänd uppe hos en dåre nästan vid Nordkap i Norge. Dit åker jag i morrn bitti med bil. :P :rolleyes: :lol: :blink: B) :o :D :lol:
Jag ska byta den mot tolv 25-liters dunkar med 60-procentigt hembränt som jag redan lastat i bilen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag ska byta den mot tolv 25-liters dunkar med 60-procentigt hembränt som jag redan lastat i bilen.

 :o


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag ska byta den mot tolv 25-liters dunkar med 60-procentigt hembränt som jag redan lastat i bilen.

 :o

hade du skyltat om detta tidigare hade jag kanske kunnat fixa en bättre deal  ^_^
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
oj det var en törstig norman  :lol:
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag ska byta den mot tolv 25-liters dunkar med 60-procentigt hembränt som jag redan lastat i bilen.

 :blink:

Så ska affärer göras.  :P  Men vänta nu, det blir ju 300 liter sprit! Plus reskostnad på nästan två tusen spänn..rätt dyrt mao.  :unsure:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Haha, jag bara stöllar mig. Det är inte så fu¤#ing långt, och säljaren vill ha betalt i kronor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
*Phu* Dåså. Hur mycket får du ge?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag var och hämtade den i dag, jag gav fyra tusen fast den ena VU-metern inte funkade. Jag blev helt förhäxad och darrig. Det gick en för fem tusen i skåne för ecdtt tag sen, annonsen var ine inne länge, så jag tänkte att va fan. Jag kanske hade hittat en B77 billigare om jag väntat o letat i ett halvår. Skit samma, jag kollade ljudet med en medhavd cdspelare, jag tyckte ta me fan det lät bättre på tejpen än direkt från cn, fast det var en nyare superinspelning från Nashville.
Det är verkligen en dröm som gått i uppfyllelse för mig!
Jag varken kan eller ens vill hålla på med datorer heller. Det här är hemma för mig. Underbart!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vad bra att du hittade det du sökte...som jag sa till dig så ligger dom mellan 3-4 lök, hoppas din är i bra trim och inte svajjig o sliten i tonhuvena!

För att vara en så kraftig datormotståndare som du påstår dig vara, är det inte lite märkligt hur mycket tid du spenderar på mängder av inlägg här och där-som görs---på en dator???


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag klarar att surfa, men inte mycket mer. Har nyss lärt mig rippa till mp3 från cd, det har jag funderat på ända sen mp3 kom! Surfar och skriver gör jag alldeles för mycket, fast egentligen inte, det är så mycket info man få om allt, och nu är det ganska nytt med inspelning för mig.

Jag har suttit och lyssnat ni bra länge på cdskivor jag kört in i Revoxen och lyssnat både före och efter tejpen. Jag har kört med 20 år gamla Maxell XL1 tror jag de heter, och det är absolut inget snack, ljudet blir bättre på tejpen. Det är tydligare än vad jag trodde. Det första man hör är på cymbalerna, de sänks inte i volym, de blir faktiskt anings starkare, men ändå mjukare på nåt vis. Sen hör man tydligt på sången också, och basen blir trevligare med. Jag lyssnade även nu på Merl Haggard-cdn, bara nåt år gammal, med mestadels akustiska instrument och visptrummor. Det är ju knepigt. Nu är det förstås inte möjligt för mig att göra inspelningar av Nashvillekvalitet, men hur 17 kan tejpen förbättra den cd som jag tycker har allra bäst ljud av al skivor jag hört?
Den ena VU-n viftar inget, men de har även en röd lampa som blinkar svagt vi peakarna, den funkar på bägge. Jag kan inte se ett dugg att tonhuvudena är slitna.
Ljudet i hörlursutgången är nåt otrolig behagligt, det kanske färgar, men nåt så snuggt hörlursdjud har jag aldrig hört förr, och då kan man ändå inte ställa bas o diskant, det gör jag alltid lite grann annars när jag lyssnar i hörlurar. Alltså inte vid inspelning o mix, utan lyssning för njutnings skull.
Den har en bra omkopplare som nuförtiden inte finns på hemstereogrejor: Man kan ställa den i stereo eller reverse, eller i mono. Bra när man placerar mickar och i förväg testar stereobilder och monokompatiblitet som det står i manualen jag fick med. Med fel placering av stereomickar låter det väl helt fult om man kör mono? Merl Haggard lät perfekt även i mono, lite tråkigare bara. Sen kan man köra enbart left eller rigth också, i bägge lurarna alltså, då är det lätt att kolla att volymen är samma på bägge kanalrena, och att inte ljudbilden skiljer sig alldeles för mycket. jag inbillar mig ett tejpen softar till en allt för hård panorering, man kan nog ta ut svängarna mer med rattarna utan att det blir pingpong.
Inget svaj alls, spolning och stopp åt bägge hållen går helt perfekt. Säljaren var en typisk superpedant med allt i sitt hus, hans säkert svindyra spansk gitarrer stod exakt uppställda med tyg virat runt halva kroppen, som nån sorts exakt ritual. Han spelade också upp en rulle med en klassiskt stycke han själv spelat in, jag höll på att skita på mig, han var svinsäker. hade det inte varit för att han verkade så skicklig o pedantisk hade jag nog gett fan i bandaren om jag inte fått pruta pga VU-metern. Men han hade nog fått den såld för 4000 ändå om en vecka eller så. Hellre en glapp Vu än dålig diskant på ena kanalen eller bromsfel mm.
Räkneverket stod också still.... Är det en rem som driver det? Jag trodde den var helt remlös. (När man byter hastighet hör man hur motorn ändrar varv, det finns ingen växellåda som på tex Sonyn jag hade förr.

Jag känner mig skitglad. Sen får det vara placeboeffekt eller på riktigt det där med ljudet, jag är nöjd i alla fall. B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I dag har jag mixat ner till två spår på Revoxen, och sen tillbaka till den digitala cd-bränningen.
Helt klart händer något vackert med ljudet. :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


DåligtGehör

  • Gäst
Jag köpte en Revox, tror det var A77 och inte B77 för det var innan 77. Skulle göra sound on sound och en massa låtar men det blev inte mycket av det. Jag skrämdes av hur fult och illa spelat det lät när det kom på band. Det var säkert sanningen jag hörde men den var inte rolig. Fast det var nog så att hade jag haft ett reverb eller eko då så hade det varit stora grejer på gång och jag hade inte harvat här utan uppträtt på stora scener med kända musiker och till slut hamnat på bingolotto. Fan att jag inte fattade vad som fattades.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja, utan reverb blir det lätt ganska rysansvärt!
Jag lånade nån sorts rullbandare när jag var typ 14 år och spelade in Lycklig Hendriks Polka med sound-on-sound. En bas, en komp och en sologitarr. Det blev rätt bra minns jag, det svängde som bara den. Men när jag senare försökt göra den bättre ändå har det bara blivit sämre.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)